Hej Henning
Ved valg af dæk (og evt. fælge) til en C5 er det vigtigste, at man mindst bevarer den originale forskel i højden på for- og bagdæk. Både for at bevare bilens indbyggede "rake" (lavere foran end bag ift. aerodynamik) - men særligt for at undgå problemer med active handling og traction control (en option i 97-00, men så vidt jeg ved standard fra 00 eller 01). Hvis bagdækkene bliver for lave, tror elektronikken at hjulene spinder (og forskellen har mere og mere betydning jo hurtigere man kører). Så vil elektronikken begynde at sætte ind - hvilket er knap så heldigt, hvis man kører på landevejen eller motorvejen...
Som andre har nævnt, er original-størrelserne:
Coupe/convertible (97-04):
For - 17x8,5" (+58mm offset / 7,03" backspace) med 245/45 (højde 25,7")
Bag - 18x9,5" (+65mm offset / 7,81" backspace) med 275/40 (højde 26,7"
Z06 (01-04):
For - 17x9,5 (+54mm offset / 7,03" backspace) med 265/40 (højde 25,4")
Bag - 18x10,5" (+58mm offset / 8,03" backspace) med 295/35 (højde 26,1")
Forskellen i højden er 1,0" på coupe/convertible og 0,7" på Z06.
Det betyder intet, om man fastholder de originale 17/18" fælge eller man ændrer det til 18/18", 18/19", 19/19", 19/20" eller 20/20" - blot man vælger en dækmontering, der rammer samme eller lidt højere forskel. Som tommelfinger-regel er alt op til 1,5" i forskel uden problemer. Der kan være lidt forskel fra dækproducent til dækproducent, hvor den samme dækstørrelse ikke altid har samme højde - men det er normalt ligegyldigt, når blot man vælger samme mærke for- og bagdæk.
Ift. syn skal man være opmærksom på, at det p.t. er tilladt at øge dækkets bredde, såfremt man maksimalt øger bagdækkene 0-20 mm mere end fordækkene (dvs. øges fordækkene på en coupe to størrelser fra 245 til 265, kan man øge bagdækkene op til 4 størrelser fra 275 til 315). Samtidig må højden ikke ændres mere end 5%, hvilket kræver langt højere dæk for at overskride. Dækprofilen skal være uændret i forskel, så har man 45/40 dækprofil nu, må man kun vælge kombinationer med samme forskel - f.eks. 40 foran og 35 bagpå. Skifter man fælge, skal man være opmærksom på ikke at formindske sporvidden og højest øge 20 mm i alt (10 mm pr side).
Det er meget populært at ændre til:
18/19-kombi med 275/35-18 foran (alternativt 265/35-18) og 305/30-19 bagpå
19/19-kombi med 275/30-19 foran og 305/30-19 bagpå
Selve valget af dæk-mærket er nærmest religion for nogen. Personligt er jeg meget opmærksom på, at de fire stykker gummi er det eneste der forbinder bilen med asfalten, så alle opgraderinger af motor, bremser og andet lir er ligegyldigt, hvis man går helt discount på dækkene. Og de fleste af vores biler kører ikke flere kilometre årligt, end at der burde være råd til et ordentligt dæk. Jeg sværger selv til "premium-mærkerne" - bl.a. Michelin Pilot SuperSport, Continental SportContact, Pirelli P-Zero m.fl. - men det er nok en smagssag, bare man vælger et "high-performance sommerdæk".
Jeg er selv gået hele vejen med mange ting, og har bl.a. sat 275/30-19 foran i kombination med 345/25-20 bagpå - inklusiv såkaldte L5-skærme, for at give plads til bagdækkene. Udskiftning af skærmpaneler er ikke en konstruktiv ændring på en C5, da de ganske simpelt skrues af og på. Og så er fælgene lavet, så de maksimalt udnytter pladsen både indad og udad = 9mm forøget sporvidde i hver side.
Mvh. Anders

- IMG_1984.JPG (3.39 MiB) Vist 27455 gange