Gaspedal-problem på C5

Teknisks spørgsmål og svar om Corvette C5
Bursche
Indlæg: 107
Tilmeldt: 21. aug 2012, 10:10

Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Bursche » 18. okt 2022, 17:38

Gaspedal-problem på 1998 C5.
Hej Derude, jeg var hos AutoClasen idag, idet vi fredag under en tur over grænsen inden træffet, pludselig fik en motoradvarsel ved genstart, og “Reduced Power”. Efter et par genstarter gik det væk, og hele lørdagen kørte vi uden problemer men med rød motorlampe on/of - konstant lysende - ikke blinkende! Søndag morgen gik den igen på Reduced Power indtil motoren var varm, og ved genstart kørte den helt normalt, og vi kørte de 290 km. hjem. Så her til morgen var der konstant Reduced Power, og den gik elendigt i tomgang - som i VIRKELIG elendigt, men ved 1.500 omdr. snurrer den som den skal, men lige så snart man slipper gaspedalen, lyder den som en fiskekutter. Vi har fået 2 koder:

“This P1515 is telling you that the throttle control computer is commanding a certain position, and the throttle control motor cannot or is unable to get to that position. This is seen as an inaccurate throttle position sensor reading by the PCM.

P1221 TP Sensors 1, 2 Performance

IMIDLERTID SIGER AUTOCLASEN, AT NÅR MAN OGSÅ HAR P1221, SÅ ER DET DÉR, FEJLEN SKAL FINDES, OG IKKE I EN DEFEKT TROTTLE CONTROL MOTOR.

AutoClasen åbnede luftindtaget og følte på gasspjældet, og konkluderede, at det fungerede perfekt. Men vi ser også fra testerens måling af motoren i tomgang, at Desired angle er 5 %, og Actual angle” er 32%, og selvom han afkoblede gas(flow?) stikket på højre side af gasspjældet, så vil den ikke vise 100% eller 0% pedaludsving. Den bliver stående på 30~40%.

Inden vi skifter en masse dele, er der så nogen, der har en sikker mening om, hvad der kan være galt? Bilen har kørt eksemplarisk indtil i fredags, men det regnede kraftigt torsdag aften, hvor den stod parkeret udenfor, så kan det være fugt i TAG-modulet, som sidder sammen med PCM-modulet under højre forskærm? Man skulle bare tro, at 290 km hjemkørsel i tørvejr måtte have genereret temmelig meget varme til at tørre evt. fugt, nu også da bilen kørte uden problemer, men stadig med rød motorlampe.

SENESTE: I morgen vil AutoClasen måle på de to modsat-rettede sensor-volt, som beskrevet nedenfor:

DTC P1221
Circuit Description
The throttle position (TP) sensor is mounted on the throttle body assembly. The sensor is actually 2 individual TP sensors within 1 housing. Two separate signal, low reference and 5 volt reference circuits are used in order to connect the TP sensor assembly to the throttle actuator control (TAC) module. The 2 sensors have opposite functionality. The TP sensor 1 signal voltage is pulled up to the reference voltage as the throttle opens, from below 1 volt at closed throttle to above 3.5 volts at wide open throttle (WOT). The TP sensor 2 signal voltage is pulled down to the low reference from around 3.8 volts at closed throttle to below 1 volt at WOT. TP sensor 1 and APP sensor 1 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. TP sensor 2 and APP sensor 2 share a 5-volt reference circuit that is connected within the TAC module. If an out of range condition is detected with the TP sensors, this DTC will set and the Reduced Engine Power message will be displayed.

ALLE GODE RÅD ER VELKOMNE!

Brugeravatar
Lars Riggelsen
Indlæg: 71
Tilmeldt: 6. jan 2012, 09:54
Kontakt:

Re: Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Lars Riggelsen » 18. okt 2022, 19:37

De bästa hälsningar
Vibeke o Lars Riggelsen.
Medlem 1350
Trelleborg, Sverige.
http://corvetteworldsweden.com/

Bursche
Indlæg: 107
Tilmeldt: 21. aug 2012, 10:10

Re: Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Bursche » 18. okt 2022, 22:32

Hej Lars,
Mange tak for input - jeg deler det med AutoClasen, når vi mødes i morgen.

De bedste hilsener - Lars

Mozart
Indlæg: 112
Tilmeldt: 15. jul 2012, 02:20

Re: Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Mozart » 20. okt 2022, 12:32

Hej Lars
Tak for dit info ang. Vetten
Til dit info havde jeg et måske et nogenlunde samme problem med min Vette.
Vi har ca samme årgang på vores dejlige C5 ér.
Min gik i et såkaldt " Safe mode," og kunne nærmest ikke flytte sig. Pull key and wait for 10 sec. Meget irriterende. Sercice colom cock osv.
Vi ordnede ved ved at lave en enkelt lodning nede ved styreboxen under måtten i passagersiden og vupsi, så virkede det hele igen.
Jeg fandt ud af at det var et velkendt problem for GM, og på et tidspunkt tilbagekaldte de rigtig mange biler tilbage fra 97 til 99 med samme problem.
Min ven Erik fra Saltum har også prøvet det. Meget hårdrejsende da de skulle til at køre på et biltog ned til Sydeuropa.
Du må gerne holde os underrettet hvordan det ender for dig, tak. Nok ikke samme problem, men det er rart med vidensdeling.
God dag til jer
Niels Mozart

Bursche
Indlæg: 107
Tilmeldt: 21. aug 2012, 10:10

Re: Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Bursche » 20. okt 2022, 17:33

Så kører Corvetten som en drøm igen!
Det var uden tvivl fugt i TAC-MODULET, som var årsag til “hakkeriet”. Efter fejlkoderne var blevet slettet et par gange, og den havde stået tørt, startede den op uden problemer eller fejlkoder, og efter 30 km. kørsel, fortsat ingen problemer. Til foråret bliver TAC-modulet taget ud og efterset og tætnet - eller udskiftet, for AutoClasen tager til Florida de næste 4 måneder!

De bedste Corvette-hilsener - Lars

Bursche
Indlæg: 107
Tilmeldt: 21. aug 2012, 10:10

Re: Gaspedal-problem på C5

Indlægaf Bursche » 20. okt 2022, 17:36

……og mange tak for dit input, Mozart - jeg så det først, da jeg havde trykket på “Udfør”! Jeg vil give din info videre til AutoClasen.


Tilbage til "Teknisk Forum C5"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster