Nye regler for kopibiler.

Her taler vi Motor Historisk
Samråd, Veteranbil politik overordnet
Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Nye regler for kopibiler.

Indlægaf Lykkemark » 3. okt 2012, 23:08

Efter 1. juli i år vil myndighederne behandle kopibiler anderledes end de hidtil har gjort. Som ny hovedregel gælder at kopier af gamle biler vil blive teknisk godkendt selv om de ikke lever op til vore dages tekniske krav. De skal blot leve op til de krav der var gældende da den kopierede bil var ny. Men ? og der er et stort men: de tekniske krav er ganske stramme, og afvigelser fra de originale specifikationer vil ikke blive godkendt.

Vi citerer:

Karrosseriet skal ligne originalen (men kan være af et andet materiale).
Hjulophæng skal være af samme type (for eksempel stiv bagaksel med bladfjedre) som på originalen.
Bremserne skal være af samme type (skiver eller tromler) som på originalen.
Motoren skal være af samme type (for eksempel R6 eller V8) som den originale, og effekten må højst afvige 20% fra originalbilen.

Bilerne kan ikke registreres som det mærke de er en kopi af men skal registreres som produceret af kopiproducenten (f.eks. Proteus). Under model skal anføres ?Replica? samt mærke, model og produktionsår for den bil den er en kopi af. Under første registrering skal anføres datoen for første registrering af kopibilen.

Konsekvensen af de nye regler er:

Kopibiler som ikke lever op til ovenstående tekniske krav skal leve op til de tekniske krav, f.eks. 2-kreds bremsesystem, der var gældende da de blev registreret første gang.
Med hensyn til syn og afgift kan kopibiler ikke kan behandles som veteranbiler selv om de er godkendt som »replica«. Det betyder at de syns- og afgiftsmæssigt behandles som alle andre biler af deres årgang. De vil heller ikke kunne afgiftsberigtiges som veteranbil ved import.

Tilbage til "Motorhistorisk Samråd og CCD"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster