Evans Classic Cool 180 kølervæske - For/imod ?

Gizmo69
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. maj 2008, 22:19

Evans Classic Cool 180 kølervæske - For/imod ?

Indlægaf Gizmo69 » 6. jan 2015, 22:04

For noget tid siden rendte jeg ind i produktet 'vandfri kølervæske' fra EVANS http://www.evanscoolants.co.uk/products.html
Bortset fra den lidt stejle pris lyder det fristende - næsten for godt til at være sandt...

Er der tilfældigvis nogle der har erfaring med deres 'COOL 180' ???

Kom endelig med holdninger og meninger, er det en mirakelvæske eller bare unødvendig 'wonder tonic'




god aften derude
thomas
Vedhæftede filer
BA4751-EVANS-CLASSIC-COOL-5-LITRE.jpg
BA4751-EVANS-CLASSIC-COOL-5-LITRE.jpg (34.01 KiB) Vist 14161 gange

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Godt spørgsmål Thomas. Her må klubbens

Indlægaf Padk » 6. jan 2015, 22:50

Godt spørgsmål Thomas.

Her må klubbens kemiker på banen - VÅG OP, du gode mand fra sydhavs øen....:smash:

Vh
Padkær:yo:

Gert Andersen_
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36

Hej Jeg bor godt nok ikke

Indlægaf Gert Andersen_ » 7. jan 2015, 19:38

Hej
Jeg bor godt nok ikke på sydhavsøerne, men vil gerne forsøge at svare.
Som jeg læser producentens hjemmeside, er produktet baseret på glycoler/glycerin. Det vil selvfølgelig betyde at man kan få en væske som er mindre korrosiv, og har et højre kogepunkt og damptryk.
Hovedformålet med kølervæsken er selvfølgelig at transportere varme effektivt væk fra cylindere og topstykker. Vand er en væske med meget høj varmekapacitet, d.v.s kan indeholde mange kalorier pr liter, og derfor kan transportere meget varme væk, med en given væskeflow.
Varmecapaciteten for glycol er væsentlig mindre, hvilket også er grunden til at det aldrig kan anbefales at køre med ren kølervæske på sin motor.
På en Corvette, hvor kølingen af motoren langt fra er overdimensioneret vil jeg være meget betænkelig med at bruge produktet.
Det er også tankevækkende at ingen bilproducenter bruger produktet på nye biler, hvis de kunne reklamere med at der aldrig skulle efterfyldes eller udskiftes kølemiddel?
Gert(kemiingeniør for rigtig mange år siden)

Gizmo69
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. maj 2008, 22:19

Mange tak for det gode

Indlægaf Gizmo69 » 15. jan 2015, 10:41

Mange tak for det gode svar :-)

På deres hjemmeside fortæller de om den 'damp-film', der kan opstå i kølekanalen omkring udstødnings ventilen og den manglende køling og mulige skader der kan følge, ved almindelig kølevæske/vand blanding, som man undgår ved 'cool 180' hvad er dine/jeres tanker om det ? Er risikoen for den damp-film store på vores gamle motore ?

Mvh Thomas

Gert Andersen_
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. jun 2011, 10:36

Jeg faldt for nogle dage

Indlægaf Gert Andersen_ » 15. jan 2015, 23:37

Jeg faldt for nogle dage sider over en artikel, der ligesom jeg argumenterede for at man ikke skulle køre på ren kølervæske, dels på grund af varmefylden, men derudover fremførte endnu en årsag: glycol har væsentlig større vicositet end vand (mere tyktflydende), det betyder at glycol når den pumpes gennem kølekanalerne i motoren, vil have en tykkere og mere stillestående væskefilm over metaloverfladerne, og dermed give dårligere køling. Denne artikels argument peger således i stik modsat retning af hvad Classic cool påstår.
Så endnu et argument til at bruge den kølevæskeblanding som bilproducenterne anbefaler.
Gert

Tommy
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. aug 2003, 02:52

På en Corvette, hvor kølingen

Indlægaf Tommy » 16. jan 2015, 07:40



På en Corvette, hvor kølingen af motoren langt fra er overdimensioneret vil jeg være meget betænkelig med at bruge produktet.
Det er også tankevækkende at ingen bilproducenter bruger produktet på nye biler, hvis de kunne reklamere med at der aldrig skulle efterfyldes eller udskiftes kølemiddel?
Gert(kemiingeniør for rigtig mange år siden)


Det pudsige er at dette bliver brugt til biler med køleproblemer hvorpå man egentlig bare belaster sin motor med endnu højere temperatur med motorhaveri tilfølge, nu er det jo således at ingen bilfabrikker sender noget på gaden der ikke kan køle, dette problem opstå først ved tilstopning eller usagkyndige begynder at ændre på køler/ventilator eller motorydelse, har med selvsyn set utallige der har fået + 200 HK under hjelmen og i samme hug monteret en noget tilsvarende toilet ventilator.


Tilbage til "Teknisk Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster