Olie

Teknisk relateret snak
mgt1982-1357
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. nov 2010, 12:32

Olie

Indlægaf mgt1982-1357 » 12. sep 2012, 09:37

Hej.
Jeg skal til at skifte olie og filter på min corvette stingray med samllblock fra 69.
hvad for noget olie kan anbefales at bruge ?

mvh
Magnus

Lykkemark
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. mar 2007, 23:26

Hej Magnus Du går ikke galt

Indlægaf Lykkemark » 12. sep 2012, 21:16

Hej Magnus

Du går ikke galt i byen hvis du vælger en mineralsk olie 20W-50 som du f.eks kan se her på denne side:
http://www.oliebiksen.dk/shop/motorolie-114c1.html
Den viser Castrol Classic og ELF.
Men der er masser af andre fabrikater, så det du skal sørge for er at olien er API (American Petroleum Institute) klassificeret med mærkningen SE, SE/CC eller SF.

Jeg anvender selv denne løsning:
http://www.mgcenter.dk/pi/Oil_in_Box_15_Liter_20w50_Classic_3770_77.aspx
Det er dejligt praktisk at have en sådan papkasse med olie på stålreolen, så kan man lige tage sit oliemål, og give maskineriet en "snaps" når det behøves.

Oliefilteret er en dims du ikke skal prøve at spare penge på. Oliefiltre fås nemlig i rigtigt mange kvaliteter, for mit eget vedkommende anvender jeg kun K&N, og det gør jeg af to grunde:

Jeg føler mig overbevist om at det er et kvalitetsfilter og så er det utroligt nemt at have med at gøre qua "møtrik løsningen" i bunden af filtret.

6694

Olieskift betyder også oliefilterskift, hvergang.

Jeg har altid været noget hysterisk med olieskift, sikkert fordi jeg i mange år rodede med gamle engelske biler. Gamle engelske biler er bare utætte (ingen nævnt ingen glemt), så olieskift sker faktisk hele tiden:hurray::hurray:.
Når det er sagt så er det en kendsgerning (det er et flot ord), at en klassisk olie nedbrydes hurtigere end de nye syntetiske. De nye syntetiske "designer olier" kan man "lade" med en mængde egenskaber, mængden er næsten uendelig.
En moderne motor der skal have disse smøre/opløsningsmidler har stor set intet tilfælles med vores gamle maskinerier at skaffe.
Min bilmotor i "Damperen" har 41 år ( skriver: en og fyrre år) på bagen, den blev skruet sammen det år hvor jeg fik mit kørekort i en Ford Taunus 17M, så "Damperen" har et gammelt hjerte, ligesom mig selv. Jeg behandler "det gamle hjerte" med respekt og en masse kærlighed, så derfor, skifter jeg olie og oliefilter to gange i sæson'en, uden egentligt at tænke over kilometrene, for de er ikke så frygteligt mange, og det er jo ikke så dyrt.

Man skal være god ved de ældre.

Lykkemark


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster