Hvor stærkt kan den rende?

Teknisk relateret snak
Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Jeg har en 72'er 454

Indlægaf Ole Brinch » 4. apr 2012, 23:09


Jeg har en 72'er 454 som er målt til 365 moderne heste på motoren. Jeg vil tro, at den uden besvær kører godt ind i det røde felt på omdrejningstælleren.
160mph er vel ikke urealistisk hvis man tør/nænner det

/Ole


Jeg var lige ude og rulle en tur i det gode vejr. Med den her tråd i tankerne, kiggede jeg lige på mine instrumenter. Ved 3000 rpm kører den 70 mph, så ved 6000 som nok er der festen slutter bliver det altså til 140 mph eller 224 km/t. Det er helt klart gearingen der sætter tophastigheden på min bil.

Jeg drømmer dog konstant om en langt højere gearing. Ikke p.g.a. topfaren, men for at får omdrejningerne ned ved landevejshastighed. Der er jo moment nok.

/Ole

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Hej Lykkemark. Lige nu stråler jeg

Indlægaf Padk » 5. apr 2012, 08:38

Hej Lykkemark.

Lige nu stråler jeg om kap med solen..... :sh:Tænk at jeg bliver kaldt omhyggelig.... Jeg takker mange gange for komplimentet.;)

Du har både ret og uret - jeg har faktisk rodet en hel del med min bil, men jeg mangler stadig liiiige det sidste inden jeg skal til syn, og den kedelige tur til skat. Jeg er normalt ikke typen der opgiver, men jeg er frygtelig god til at udsætte besværlige projekter til senere.... nogen gange bliver det meget senere...:reddevil:

Tanken om at monterer pedaltræk i vogntøjet har skam strejfet mig - især nu benzinen er faretruende tæt på 14 kr. for en liter, men jeg har slået tanken ud af hovedet igen. Det skyldes udelukkende at et sådan agregat ville hæve co2 udledningen voldsomt! Jeg er i frygtelig dårlige kondi, og jeg er helt sikker på jeg meget hurtigt ville blive forpustet, hvilket jo vil medføre at jeg udånder væstentligt mere co2.... så nej.:Angel_anim:
Jeg hører selvfølgelig at en forbrændingsmotor er medvirkende til global opvarmning, men nu når der den 4/4 er frost på græsplænen tænker jeg det da ikke har virket lige her.... :nopity:

Skal hele sandheden frem, er det faktisk Tømrersnuden der skal have nye dæk, og det er også hans bils data jeg referer til... - min er af "æggebakke" slagsen, og med den lille motor....

Padkær :yo:

Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

Jeg var lige ude og

Indlægaf Cj7 » 5. apr 2012, 16:13


Jeg var lige ude og rulle en tur i det gode vejr. Med den her tråd i tankerne, kiggede jeg lige på mine instrumenter. Ved 3000 rpm kører den 70 mph, så ved 6000 som nok er der festen slutter bliver det altså til 140 mph eller 224 km/t. Det er helt klart gearingen der sætter tophastigheden på min bil.

Jeg drømmer dog konstant om en langt højere gearing. Ikke p.g.a. topfaren, men for at får omdrejningerne ned ved landevejshastighed. Der er jo moment nok.

/Ole


Jeg har et par ring and pinion til salg. Har man lidt talent for at skrue er det ikke noget problem at skifte selv.

2,72:1 3,08:1 og 4,11:1
1200 kr stk

Anders

Lars68
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. nov 2003, 10:29

Hej. Topfarten for en C3

Indlægaf Lars68 » 6. apr 2012, 10:38

Hej. Topfarten for en C3 er primært afhængig af gearingen som Ole ganske rigtigt skriver, i første omgang bagtøjsudvekslingen. Hvis man kender den og baghjulenes diameter er det nemt at beregne. Hvis baghjulene har alm. diameter (27 tommer) og bagtøjsudvekslingen er 4.11:1 vil topfarten ved 6000 omdrejninger være ca. 190 km/t og med 3.08:1 vil den være ca. 250 km/t. Jeg har prøvet begge og vil bestemt anbefale sidstnævnte. Jeg kører iøvrigt med BF Goodrich 255/60 og regner ikke med at køre stærkt i mere end få sekunder af gangen....Mvh Lars

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Jeg har et par ring

Indlægaf Ole Brinch » 6. apr 2012, 17:39


Jeg har et par ring and pinion til salg. Har man lidt talent for at skrue er det ikke noget problem at skifte selv.

2,72:1 3,08:1 og 4,11:1
1200 kr stk

Anders


Hej Anders. Det kan da godt være vi skal finde ud af noget. Jeg mener jeg kører med noget i retning af 3,2:1 lige nu. 2:72 vil gøre en rimelig forskel.

/Ole

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Hej. Topfarten for en C3

Indlægaf Ole Brinch » 6. apr 2012, 17:44


Hej. Topfarten for en C3 er primært afhængig af gearingen som Ole ganske rigtigt skriver, i første omgang bagtøjsudvekslingen. Hvis man kender den og baghjulenes diameter er det nemt at beregne. Hvis baghjulene har alm. diameter (27 tommer) og bagtøjsudvekslingen er 4.11:1 vil topfarten ved 6000 omdrejninger være ca. 190 km/t og med 3.08:1 vil den være ca. 250 km/t. Jeg har prøvet begge og vil bestemt anbefale sidstnævnte. Jeg kører iøvrigt med BF Goodrich 255/60 og regner ikke med at køre stærkt i mere end få sekunder af gangen....Mvh Lars


Hej Lars

Jeg kører med 235/60-15 på originale stålfælge på alle 4 hjul. Jeg synes nu de går helt til skærmkanten. Har du været kreativ for at få plads til 255 eller stritter de lidt uden for?
Mine headers er ret lave, så bilen er ikke sænket.
Bagdæk kan jo ikke blive for brede. :drool5:

/Ole

Lars68
Indlæg: 1
Tilmeldt: 5. nov 2003, 10:29

255 er lidt for brede

Indlægaf Lars68 » 8. apr 2012, 17:45

255 er lidt for brede og stikker lidt ud, men der er 8 år til syn.....Jeg har iøvrigt 235/60-15 foran. Mvh Lars

mercy
Indlæg: 0
Tilmeldt: 29. mar 2008, 13:54

Jeg har aldrig haft problemer

Indlægaf mercy » 14. apr 2012, 10:57

Jeg har aldrig haft problemer med 255 bagpå, de har passet helt fint. Jeg ville tro at 265 eller 275 også ville kunne sidde der, men det ville så også være grænsen.
Jeg har længe kørt med 255/45-18 bagpå og 245/45-18 i front, men går nu over til samme størelse i front men 275 bagpå (de kan godt sidde på min fra 71) vil lige sige at fælgende er med 4,5 bc.

Ses derude (ju)


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster