Side 1 af 2

Valg af bremsevædske, C3

: 21. dec 2011, 13:39
af Jladenmark
Hej.

Jeg er igang med at sætte bremseforstærker og nye bremserør (stål) på min C3 og vil høre om der er nogle der har holdninger til hvilken bremsevædske jeg skal bruge?
Normal DOT3&4 bremsevædske suger, så vidt jeg ved, vand til sig med tiden, hvorimod DOT5 (silikonebaseret) ikke skulle gøre. Når det hele nu er nyt (pånær caliper), er jeg lidt fristet til at bruge DOT5 - så jeg ikke skal skifte det hvert andet år - eller?
Findes der holdninger eller anbefalinger "derude"?

/ Jan

Hej Jan Personligt vil jeg holde

: 26. dec 2011, 13:54
af Ole Brinch
Hej Jan

Personligt vil jeg holde mig til DOT4...eller DOT5,1 som er en high performance udgave af DOT4. Nok mest fordi det ikke mere end 10 minutter at skifte bremsevæsken når man først har hjulene af bilen.
DOT5,1 er glycolbaseret som 3 or 4, men med højere kogepunkt og mindre tendens til at tage vand til sig.
Fordelen ved DOT5 er som du skriver at det ikke tager vand til sig (og ikke æder lakken ved evt spild) og vil som sådan være godt til en bil der kører få kilometer om året. Bagdelen ved DOT5 er at det er mindre kompressionsresistent, så du får en lidt blødere pedal ud af det. Ikke lige min kop te. Bruger man derimod kun Vetten til hygge kørsel, så kan DOT 5 været et godt alternativ. Bare være sikker på at du får renset HELE systemet godt inden du hælder DOT5 på. Det skal siges at ovenstående er ud fra hvad jeg lærte som mekaniker. Jeg har ingen personlig erfaring med DOT5.

Hilsen Ole

Hej Jan Jeg ville holde mig

: 26. dec 2011, 17:37
af Claes
Hej Jan

Jeg ville holde mig til DOT 4 eller 5,1. Jeg er ikke sikker på at pakningerne rundt omkring i systemet kan holde til en siliconebaseret væske, som DOT 5.

Ha´en god JUL!

Claes

Hej, står og skal til

: 27. dec 2011, 14:15
af olestenbent-975
Hej, står og skal til at montere bremseforstærker på min 68. Vil lige høre om man skal til at bore nye eller større huller i firewall for montering af forstærkeren.
Hilsen Johnny:o

Ja, der skal bores huller.

: 28. dec 2011, 10:42
af (udmeldt) C3
Ja, der skal bores huller. Se denne tråd med råd og vejledning.
http://www.club-corvette.dk/forums/showthread.php?t=35262&highlight=bremseforst%E6rker

Der er også henvisning til billeder.

Bor efter den medfølgende firewall pakning.

Som én skriver så kan det være et PITA job. :)

Tag forsædet ud - så kan du ligge med benene i 'bagagerummet'.




C3

Puha man bliver da helt

: 28. dec 2011, 14:37
af olestenbent-975
Puha man bliver da helt træt bare af at læse om hvor besværligt det er at montere sådan en fætter....

Til gengæld bliver du MEGET

: 28. dec 2011, 15:51
af (udmeldt) C3
Til gengæld bliver du MEGET glad for den - hvis du er vant til ingen forstærker. En C3 uden servo er håbløs at bremse kraftigt.

C3

Der er iøvrigt FLESt der

: 28. dec 2011, 15:58
af (udmeldt) C3
Der er iøvrigt FLESt der anbefaler DOT 5 - se her:

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2608077-switching-from-dot-3-to-dot-5-brake-fluid.html

Én har kørt med det i 15 år......

C3

Ja det er sikkert alt

: 28. dec 2011, 16:25
af olestenbent-975
Ja det er sikkert alt besværet værd. Har også købt alle delene så det er bare om at komme igang så vi kan bremse ordentligt i den kommende sæson.
Har kørt tre år uden, men mener at det er uforsvarligt.
:o

Så glæd dig. Her sidder

: 28. dec 2011, 17:45
af (udmeldt) C3
Så glæd dig. Her sidder den monteret:



Udluftning af hovedcyl.:



C3