Hej Bjørn
Med al mulig chance for at tage fejl, så vil jeg alligevel vove det ene øje.
Hvis nu jeg var dig så ville jeg tjekke følgende tre muligheder ( der kan sagtens være mange flere men så må folk jo skrive dem på).
Denne adresse fandt jeg ved at søge på smallblock, og den er fra 2009, så det er ikke sikkert den holder men du kan jo prøve: Prøv Continental Custom Seats v/ Morten Høybye.
Det er i Viborg. tlf 26746584
Så er der en anden mulighed: som jeg faldt over:
http://www.autosadelmageren.dk , mest fordi der stod noget om en masse års erfaring og det er jo ikke at kimse ad.
Den tredie mulighed kunne så være at ringe til MB Motor og spørge ham til råds, mest fordi han sikkert har været i situationen en masse gange.
Hvis jeg nu igen var dig (det er så anden gang i samme skriv) så ville jeg kaste et alvorligt blik på denne side:
http://www.alknochinteriors.com
Her kan jeg igen tage fejl, men det tror jeg ikke at jeg gør, det er mit indtryk at dette firma ikke hører til de billigste hvad angår pris, men så sandelig hører til de bedste hvad angår kvalitet. Lidt ligesom Schweizerure, du betaler lidt mere for at købe førstesortering (i.e. de emner der er støbt to timer inde i produktionen, når formen har fået den rette driftemperatur, så du ikke har skjulte "ostehuller" og "rottegange" som ikke kan ses på skummets overflade her forstået huden), og dermed sælger til en højere pris, det giver en vis grad af fornuft. Der er sikkert kun et eller måske to steder hvor sædeskummet til vores gamle biler bliver støbt. Skal det blive til noget fornuftigt har man det som en sideproduktion på en produktionskarrusel hvor der bliver lavet et sæde/en ryg, hvergang der er lavet 46 kontorstole på samme karussel. Den faktiske pris for dette sædeskum til din bil er nok omkring 25 kroner inklusive rengøringsomkostninger af form. Sædeskum vil typisk ligne 17,50 til 18,50 pr kilogram råvare og det skal så blæses til en kubikmeter rumvægt der passer til din numse, sikkert noget der ligner ca 32 kg så kan du selv lave matematikken.
Sagen er jo den, at sadelmageren, skal jo bruge skum og betræk og hvad ved jeg (hvad ved jeg er diverse dimser) og han kan jo ikke stå og støbe puderne f.eks. det skal gøres i en form og en sådan er ikke billig.
Skummet er utroligt vigtigt for din komfort og for sædets holdbarhed som sådan. Er skummet elendigt, varer det ikke særligt længe før betrækket går til osv.
Går du ind i på diverse reservedelssider, vil du se, at at dit sæde i din corvette, består af et utal af dele, og at betrækket krænges over hynderne (skummet), sådan laver man jo slet ikke et bilsæde idag. Dagens bilsæde bliver bliver lagt i en form, og skummet injiceres som kemikalie direkte ind i betrækket hvor "hardware'en" allerede er monteret. Når vi taler møbler idag, limes der mellem betræk og skum, således at der forhindres gnidning mellem betræk og skum, og dermed mulighed for fnuller, altså lidt ligesom hvis du sidder og piller badesvampen i badekarret i stykker, fordi du keder dig og har glemt avis ,cigar og champagne "skum".
Dagens skum til dagens biler er konstrueret således rent molekylært, kaldes i fagsproget "elongation at break" at skummet er i stand til at følge "med betrækkets" bevægelser uden at brydes, i det mindste en årrække, inden din kropsfugt har fået overfladen til at starte en rådneproces (det er det du ikke vil se i et mikroskop).
Så for at gøre en lang historie endnu længere, tror jeg (og nu er jeg mig), at jeg ville vælge at sige, nu køber jeg skum og betræk, efter at have konsulteret en sadelmager der skal afgøre mht fjedre (det er vist gerne sådan at fjedre kan krammes sammen med en tang og opnå fordums spændstighed) og når så aftalen er indgået, levere hele balladen ned til sadelmager åge, og så kan han samle det. Det er en "gør det selv" hobbyopgave, idet man også renoverer skinner og hvad har vi haft, men stort MEN, hører man til den let utålmodige type, som ikke er god til at lirke, som ikke kender fiduserne, med at bruge vitawrap/plasticpose og hvad har vi haft som "glidemiddel" (her ved jeg af erfaring at man skal passe på hvad man skriver), så er det faktisk nemt at beskadige skummet, og det gør man bare een gang. Det er ikke raketvidenskab at ombetrække et sæde, der er masser af video'er om dette emne, men håndelaug, tålmodighed, er rigtigt godt at have.
På min egen "to do" liste står: lav sæder. Men det er en udfordring af mig selv, for jeg tror ikke, min tålmodighed rækker.
Ham der
Lykkemark