Unge Grebart, Esbjerg er meget mere end fiskekuttere, det er også øhhh :cheers2:
Michael, jamen så er den jo fjong. Jeg har læst kilometervis af indlæg på diverse internationale boards om headers, klikker du på nogle af mine tidligere skriv, kan du finde genveje til alt muligt om emnet. Når nu du specifikt siger at de ikke skal være alt for dyre, som det vigtigste parameter (fint ord), så bliver tingene jo en lille smule problematiske eller spændende.
Tager vi nu et anerkendt mærke som Hooker, så er de jo ikke US made, om det gør en forskel eller ej, står i det uvisse, men de bliver lavet i Mexico. Når man så gennemlæser skriverier om disse, så læser man, at nogle er "perfect fit" andre skal dunke deres lidt med en hammer. Hvad skal man mene ?
Andre bliver lavet i Kina, er de dårligere eller bedre ?
Mine headers og sidepipes, der er lavet i rustfrit stål er af mærket XS Power som jeg har købt af Josh Powers, som har et firma der hedder Custom Image Corvettes (se mit tidligere svar i denne streng). Han har et godt rennome på boardet
www.digitalcorvettes.com
Jeg har ingen mening om hvor de er konstrueret, men jeg gætter da på Kina, og hvem siger at deres målebånd til den slags ting er dårligere end en Mexicaners ?
Jeg lavede min aftale med ham medens han sad på et møntvaskeri, og den var bare helt iorden, totalt iorden og prisen var helt fantastisk LAV. Mindre end en uge efter denne aftale var varen på min matrikel. Jeg havde ingen ide om at hvordan ting ville passe, den tid den sorg, i mellemtiden kunne jeg læse at der var nogle der modtog den samme vare, der ikke helt passede.
Seks måneder eller mere gik og jeg fik monteret mine headers og siderør, og det hele passede, uden dunk, uden problemer, det eneste jeg smed væk var de medfølgende manifoldpakninger, og købte de bedste jeg kunne finde.
Skal man komme med kritik, jo det skal man ellers ville man jo ikke være dansker. Svejsesømmene var gule (kunne fjernes på to minutter med polermiddel), det vil sige at enten har man ikke anvendt beskyttelsesgas i rette mængde, eller ingen. Rustfrit stål gulner med så megen varme, men det er jeg faktisk ligeglad med, det skriger nemlig ikke til min bils grønne farve.
I mit tilfælde (Big Block) er mine primary 2 1/8 " og her vil "videnskaben" nok mene at 1 7/8" ville have været et korrekt valg for opnåelse af maksimale HK. Jeg triller rundt her på Lolland Falster, og jeg har så rigeligt den kraft jeg behøver, jeg kan faktisk stadigvæk forskrække mig selv.
Varmemæssigt har jeg intet problem, det er faktisk blevet bedre. Min DeWitt alukøler med dobbelte blæsere tager af den sag, og siderørene smider varmen ud til siden, så indeklimaet om man så må sige har aldrig været bedre. Glasspack'sene i rørene gør at man kan samtale under kørslen på almindelig vis, men det går jo sikkert ud over HK'erne.
Så det korte og det lange Michael, jeg tror at uanset hvilket fabrikat du vælger, så er det i virkeligheden billigt, ekstremt billigt, men når det får et eller andet navn bliver det dyrt. Så i din søgen, så kom så tæt på roden som muligt, så kan du måske ende med, at lave en lige så god handel som jeg.
PS. Michael, selv om jeg er et 3/4 gammelt fjols, så var der ikke træhjul på min fine Victoria, det var der heller ikke på min NSU Fox, min 350 Matchless, min Norton Dominator (papkasseprojekt som aldrig blev god), min Honda CB 400 (som jeg gav væk (for to år siden efter en kæmpe numsetur). Men jeg drømmer stadigvæk om at få en Norton Commando Fastback 1970, så jeg blot for en stund, kan ligne en Peter Williams på hans Dunstall Norton, kommer den drøm i opfyldelse ?
Lykkemark