En lille smart "dims" til efterfyldning af styrehus C3
: 1. aug 2011, 21:12
Hej alle
Styrehuse eller steering box lider ofte døden på grund af tørke, altså olietørke. Selvom Hr Armstrong satte sine fødder på månen i 1969, fyldte man stadig olie i styrehuse, ikke kun hos Corvette, men så sandeligt også andre steder.
Styrehuset er en lille tønde, så det giver god mening at fylde olie i, således at alle bevægelige dele
inkl dem i bunden af tønden bliver ordentlig smurt.
Så kan man spørge sig selv, hvorfor bliver det tørt?
Der er så i min verden (min) to årsager, den ene er at det er noget gammelt slidt l..., den anden, at der er flere andre årsager. Een af årsagerne kan være at styrehuset har været overfyldt, fordi en tidligere ejer, eller for den sags skyld een selv har tænkt: "nederste (eller værre en anden) og øverste skrue ud og så ellers i med noget olie. Styrehuset er ikke ventileret, og det ligger klods op af udstødningsmanifolden (og endnu værre med headers), det kan jo gå rigtigt skidt det her.
Nu har jeg sat et helt nyt styrehus,ragjoint og pitmanarm i "damperen" og det er superfint og fjong og den har aldrig styret bedre, idet jeg også fik fixet resten af styreforbindelserne, hvilket gør at jeg ikke med sikkerhed kan sige, hvad der var den direkte årsag til det vi kan benævne som en småfleksibel styring.
Men inden jeg gjorde det, kørte bilen jo også, og det er ikke gratis bare at vælte nye ting ind i bilen, så derfor tænkte jeg, (og det kan være rigtigt og forkert) der skal i al fald være noget smørelse i det styrehus, som efter min bedste opfattelse var knastørt.
At hælde olie ned i det, ville være som at fylde en radiator uden bundbrop. Det er heller ikke umiddelbart muligt at fylde fedt i, idet fedtet kommer så og så langt og hvad så ? fortynde det med lidt olie ?
Ved et tilfælde sad jeg en nat og rodede lidt på ebay, og faldt over denne annonce:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1963-1982-Corvette-C3-A-TRUELY-MUST-HAVE-TOOL-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27bcf20d32QQitemZ170673704242QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Noget så simpelt som en nylon bolt der passer i styrehusets sammenskruningshuller, der er gennemboret, hvori der er isat en smørenippel, jamen hvor svært kan det være.
Man kunne lave en selv, men hvor fedtet skal man være når nogen har fået en god ide, så jeg indkøbte "dimsen", kom en tår:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-spheerol-l-272p.html
i den oldgamle oliefedtpressesprøjte og så var den fjong, i al fald gik styretøjet (for mig) bedre.
Vi kan godt blive enige om, at styretøj og bremser skal være helt på toppen, så er der mistanke om knirk/knork brudt leje knækket tand, hvad ved jeg, så ved alle hvad der skal til. Men er det "noget andet" der minder om en usmurt cykelkæde, så kunne man da evt afprøve denne vej.
Lykkemark
Styrehuse eller steering box lider ofte døden på grund af tørke, altså olietørke. Selvom Hr Armstrong satte sine fødder på månen i 1969, fyldte man stadig olie i styrehuse, ikke kun hos Corvette, men så sandeligt også andre steder.
Styrehuset er en lille tønde, så det giver god mening at fylde olie i, således at alle bevægelige dele
inkl dem i bunden af tønden bliver ordentlig smurt.
Så kan man spørge sig selv, hvorfor bliver det tørt?
Der er så i min verden (min) to årsager, den ene er at det er noget gammelt slidt l..., den anden, at der er flere andre årsager. Een af årsagerne kan være at styrehuset har været overfyldt, fordi en tidligere ejer, eller for den sags skyld een selv har tænkt: "nederste (eller værre en anden) og øverste skrue ud og så ellers i med noget olie. Styrehuset er ikke ventileret, og det ligger klods op af udstødningsmanifolden (og endnu værre med headers), det kan jo gå rigtigt skidt det her.
Nu har jeg sat et helt nyt styrehus,ragjoint og pitmanarm i "damperen" og det er superfint og fjong og den har aldrig styret bedre, idet jeg også fik fixet resten af styreforbindelserne, hvilket gør at jeg ikke med sikkerhed kan sige, hvad der var den direkte årsag til det vi kan benævne som en småfleksibel styring.
Men inden jeg gjorde det, kørte bilen jo også, og det er ikke gratis bare at vælte nye ting ind i bilen, så derfor tænkte jeg, (og det kan være rigtigt og forkert) der skal i al fald være noget smørelse i det styrehus, som efter min bedste opfattelse var knastørt.
At hælde olie ned i det, ville være som at fylde en radiator uden bundbrop. Det er heller ikke umiddelbart muligt at fylde fedt i, idet fedtet kommer så og så langt og hvad så ? fortynde det med lidt olie ?
Ved et tilfælde sad jeg en nat og rodede lidt på ebay, og faldt over denne annonce:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1963-1982-Corvette-C3-A-TRUELY-MUST-HAVE-TOOL-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem27bcf20d32QQitemZ170673704242QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories
Noget så simpelt som en nylon bolt der passer i styrehusets sammenskruningshuller, der er gennemboret, hvori der er isat en smørenippel, jamen hvor svært kan det være.
Man kunne lave en selv, men hvor fedtet skal man være når nogen har fået en god ide, så jeg indkøbte "dimsen", kom en tår:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-spheerol-l-272p.html
i den oldgamle oliefedtpressesprøjte og så var den fjong, i al fald gik styretøjet (for mig) bedre.
Vi kan godt blive enige om, at styretøj og bremser skal være helt på toppen, så er der mistanke om knirk/knork brudt leje knækket tand, hvad ved jeg, så ved alle hvad der skal til. Men er det "noget andet" der minder om en usmurt cykelkæde, så kunne man da evt afprøve denne vej.
Lykkemark