Side 1 af 1

Side pipes til C3 1976

: 16. jul 2011, 20:34
af Lars jensen
Jeg ville høre jer om hvad jeres erfaringer er med at få synet en C3 fra 1976 med efter monterede side pipes.
Så vidt jeg ved så er den sidste årgang man "originalt/lovligt" kan sættes side pipes på er til og med 1974. Er det rigtigt?
Er det ulovligt at køre med efter monteret side pipes fra 1975 og frem?

Jeg har fundet en side hvor man kan købe side pipes der passer til Smal Block.
Vil et sæt side pipes til en smal block motor fra 1974 passe på en smal block motor fra 1976?

http://www.streetperformance.com/part/hooker-headers/exhaust-header/1136610-2224-3hkr.html

Hej Lars Sidepipes er faktisk noget

: 19. jul 2011, 00:43
af Lykkemark
Hej Lars
Sidepipes er faktisk noget rigtigt gammelt noget. Det er fra en tid, fra før vi talte om forurening, lambda sonder og hvad har vi haft.
Sidepipes er fint, det klæder en C3 ingen tvivl om den sag, men for en 76'er vil jeg tro at du kan få rigtigt mange problemer. Iflg min opfattelse ville 1974 få de samme problemer. Du skal faktisk helt tilbage til 1968 måske kan du krybe den til 69 for at være helt problem løs.
Jeg ville angribe sidepipe problemet fra en helt anden side. Snotten eller enden på udstødningen skal vende ned af på din højre side, således at du ikke blæser udstødning mod fodgængere eller cykelsti.
Hold fast i det.
Er det kun lyd du går efter, så tænk på chambered exhausts.
Jeg har en gammel bil, 71, den er synet med sidepipes, den lyder godt, men den lød bedre (mere larm) med chambered exhausts, men tilgengæld er varmen smidt ud på siden og har dermed lavet et bedre indeklima.
Jeg kommer ikke til at ændre mine sidepipes/hedders, da de er rustfri hele vejen, og jeg har lavet tændkabler der kan tage varmen.

Lykkemark

http://www.club-corvette.dk/forums/ccdtechnic/pdf_technic/side_exhaust_install_guide_1969-1982.pdf

: 19. jul 2011, 11:23
af CCD

Super. Tusind tak for svaret

: 19. jul 2011, 22:15
af Lars jensen
Super. Tusind tak for svaret Lykkemark.

Hej Lars Jeg kan kun tilslutte

: 20. jul 2011, 11:46
af MNN
Hej Lars
Jeg kan kun tilslutte mig hvad Lykkemark skriver.
Jeg har selv eftermonteret Chambered Exhaust på min 74, og det giver en sprød lyd (høj musik :drool5:) fra bagenden.
Ecklers leverer et ganske udemærket kit, og det eneste sted jeg havde lidt ekstra arbejde, var med beslaget hvor udstødningen går gennem vangen (ca. midt under bilen), Dette skyldes at man går fra standard 1 ½" og over til 2 ½". Desuden kan du anvende standard headers.
Såfremt du ønsker det, kan jeg evt. maile foto´s til dig.
Held og lykke med projektet.

Ohøj Lars Jeg har lige et

: 20. jul 2011, 21:48
af Lykkemark
Ohøj Lars

Jeg har lige et par ekstrakommentarer, idet jeg nu ser, at det du linker til, jo faktisk kun er Hooker Headers, dertil kommer jo også rørene, og hvis du ikke ønsker at få nogle "sidepipe tatoveringer" på dine lægge skal du også have steelshields, dette uagtet at somme påstår at sidepipes ikke bliver så varme, så kan jeg for mit vedkommende sige at jeg synes de er varme når en spytklat hvæser og fordamper på et millisekund.
Derefter skal du beslutte om du skal "wrappe" dem eller de skal være keramisk coatede af varmehensyn (altså headers'ene) eller du har luft nok under hjelmen til at det ikke bliver et problem. Det jeg skriver nu er blot baseret på mine egne erfaringer, og skal på ingen måde tages til indtægt for at være den "sande vej", men det virker upåklageligt (for mig altså).

Det der kommer nu bliver lidt langt, så hvis det ingen interesse har så hop af mens tid er, ellers så bare hop ombord i min sidepipe odyssee.

"Damperen" er en 1971 Bigblock og var monteret med standard udstødning, det fungerede sådan set godt nok, til mit brug, idet jeg ikke kører ræs, nærmest mest blød hat crusing. Jeg kan godt lide at køre lidt mageligt, så da jeg skiftede bag
fjederen, fra hestevognfjeder, til fiberfjeder og justerbare Koni dæmpere, blev det til så standard som muligt, så den stadig var lidt blød og behagelig.
Men blød og behagelig og udstødningsrørenes afstand til en fjeder der nu var af fiber og ikke af stål gav nogle overvejelser med hensyn til varmepåvirkning af fjeder, hvad gør man så ?
Hertil skal tillægges at husets frue godt kunne tænke sig at man (jeg) skulle installere popmusik anlæg (eller blot en fungerende radio) i bilen, hvilket jeg absolut ikke vil, kan man så slå to fluer med et smæk ?

Det kan man faktisk godt, sådan da:driving:

Devisen var, skal der være musik i bilen, så skal det være en melodi, jeg godt kan lide, så jeg bestilte:

http://www.mamotorworks.com/corvette-4-36-1293.html

aluminized chambered exhaust til 299 usd. Hjem via ShopUsa, det var til at håndtere.

Nu kunne man jo diskutere med sig selv om det skulle have været i rustfri, eller om ustødningen skulle have været fra en af specialisterne på området, men der var dømt "forsøg" og så var det at tage det derfra. For den uindviede læser skal det her gøres klart, at der er en årsag til, at jeg aldrig blev håndværker, men gik "slipsevejen" gennem livet.

Nu står man så med papkassen med den nye udstødning, 35 kilogram,leveret af den lille runde postdame, i regnvejr.

Der var ikke ophæng med, men dem havde Lynegård i Køge, sådan nogle universal nogen, som tidligere har været endestykker fra transportbånd fint og fjong. Sættet passer fint, dog er man nød til at droppe exhaustvalven som skulle give en lettere opvarmning af motoren.

Så tænker man ved sig selv, nu giver du dig rigtig god tid. Du vil ikke ændre ved affjedringen, da den er fin til din krop, du skal tage hensyn til fiberfjederen mht varmepåvirkning, og så skal du tænke på frihøjden, som egentlig hele tiden havde været et problem ved vejbump og "skildpadder" som der er på vejen til Kalvehave.

Du køber dig et lille hobbysvejseanlæg så du lige kan hæfte rørene når du synes de sidder rigtigt (jeg har aldrig prøvet at svejse i hele mit liv). Man køber svejsetingesten, bedste kvalitet, derefter en tur til Biltema og købe hjelm, handsker, hammer, hætte, ser 10 Youtube videoer om hvordan man svejser, man er bare klar, kigger sig i spejlet, ligner en dårlig udgave af "Darth Vader".

Så slår det en, at man faktisk ligger under bilen med noget der kommer ild i. Op med alle vinduer, døre, garageport, tre store ventilatorer, en forbudt ildslukker på 10 cm afstand. igang endelig igang, sveden hagler.

Det blev okay, sådan cirka. Lyden blev eksakt som jeg drømte om, helt perfekt. Afstanden til fjederen ca 5 cm godkendt. Men mødet med skildpadderne, fortalte mig at frihøjden ikke var mødt, dette kunne jeg dog leve med, da det kun var et lille piv.

Et problem eller rettere to var ikke løst med denne løsning. Varmen i bilen, jeg syntes at gulvet var for varmt og det var en irritation, og så var de chambered exhaust blot en prøve på om jeg kunne lide lyden fra sidepipes, for det har jeg altid syntes klædte den bil.

I min søgen på at blive klogere på emnet sidepipes og kvaliteten deraf faldt jeg over denne artikel af Hr Lars Grimsrud, som vel af alle kan betragtes som en meget klog mand når vi taler Corvette (om han har ret eller ej kommer jeg aldrig til at vide, men jeg tog en anden beslutning efter denne læsning:

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2616269-hooker-super-comp-sidemount-headers-horrendous-product-quality.html

Da Josh så lancerede denne løsning på:

http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=127883

så hoppede jeg på da vi var nok der ville have dem til Bigblock.

Youtube film af udstødningen her (det er ikke Josh)

http://www.youtube.com/watch?v=o-ueNxFqHdQ


Og ja, jeg diskuterede selvfølgelig pris med Josh da han sad på Quick vaskeri midt om natten og summa summarum så lå hele balladen på mit dørtrin til 1100 dollars, fem dage efter bestilling, pengene var på hans konto da han kom hjem efter tøjtørring.

Jeg valgte ikke at "wrappe", men monterede nye MSD 8,5 tænddkabler med silicone hætter der kan formes:

http://www.summitracing.com/search/Brand/MSD-Ignition/Product-Line/MSD-8-5mm-Super-Conductor-Spark-Plug-Wire-Sets/?autoview=SKU

som jeg købte hos Firstmile.dk efter god rådgivning fra Piet.

Jeg har meget luft under min kølerhjelm, da jeg har to Spalfans på min alukøler, men det har jeg forbedret lidt, ved at gå en tur i Marinecentret (bådcenter) og købe en flad gummipakning til at sætte mellem kølerhjelmen og anlægsfladen, det køber man i metermål og limer på. Således blæser luften ikke ud den nemmeste vej, men gør det arbejde den skal.

Jeg købte også det bedste pakninger der skulle til for at montere headers og ditto rustfrie bolte, jeg brugte også mange dage på at fryse manifoldbolte og tilsætte krybende olie, skiftevis, fordi jeg ikke ville kunne overskue at hive en motor ud.

Alt fungerer, jeg har ikke gjort det hele selv, langt fra, MB Motor i Græsted har været inde over, meget inde over.

Resultatet: Nej de lyder ikke ligesågodt som chambered exhausts. Men Ingen varme i bilen, masser af frihøjde og så tosset lyder de heller ikke, men de er blevet mere Harley agtige. Jeg er godt tilfreds især efter jeg fik disse på:

http://www.steelshields.com/products.html#corvettes

så kan jeg også have korte bukser på.

ps. Nu skal der nok være een der siger: "Jamen har tossen kun brugt de chambered exhausts i et par måneder ?"
Ja det har han, og han skal ikke bruge dem mere, så derfor, er der en der mener han kan bruge dem her og nu og vil lave det ombygning der skal til (de er til standard ramhorn) så kan de afhentes ganske gratis, dog skal der skrives en historie om dem her på boardet. Så det er ikke afhente hos mig og lægge på lager, det er afhente hos mig og gå igang og skrive.

Ham der

Lykkemark

Efter råd og vejledning bla.

: 22. jul 2011, 23:52
af uamby
Efter råd og vejledning bla. her på siden har jeg lige mont. sidepips på min 68' BB. Jeg købte Hooker Headers og pipes i sort og med crom varmeskjold. Alt passede perfekt til monteringen, men der er ekstrem dårlig plads i motorrummet. Jeg fik det råd bla. at købe ekstra gode pakninger og varmefaste tændrørshætter. Jeg tænkte det nok ikke var nødvendig - men det var det. De medsendte pakninger kan ikke holde, og de alm. tændledninger tåler ikke varmen. Tændingen slår igennem hætterne og over på de nye headers, hvilket bestemt ikke er en fornøjelse at køre med. Med hensyn til lovligheden, er det kun nødvendigt at dreje udblæsningen 45 gr. ned mod vejen.
Jeg har indsat lyddæmper/muffer i mine, og jeg er yderst tilfreds med lyden. En rigtig god oplevelse, så gå bare igang.
51855186

Hej Lykkemark Jeg har stor glæde

: 23. jul 2011, 12:24
af soerenlund-1189
Hej Lykkemark

Jeg har stor glæde af dine lange og fyndige indlæg.

Er dine cambered exhausts blevet hentet, ellers kunne jeg godt tænke mig at få lidt mere lyd i min 72 cab.

Prøver selvfølgelig også at skrive en historie om hvordan de kommer på og hvordan resultatet bliver

Søren

Hej Lykkemark tak for god

: 23. jul 2011, 14:27
af Lars jensen
Hej Lykkemark tak for god læsning, det er altid rigtig spændende at høre andres erfaringer.
Uamby Fedt med gode råd! Super fin bil du har dig der! det passer rigtig godt til den med de sorte rør til den hvide farve. Og så bryder varmeskjoldet i crome det hele fint. Lækkert Lækkert.. Nu køre du jo Big Block, så jeg tror ikke jeg vil få lige så store problemer med pladsen som du har haft. Jeg kaster mig sku nok ud i det Side Pipes Projekt, når den engang bliver om lakeret til sort

Fandt lige dette billede, såden ca der om kring bare med varmeskjold og crome hooker Headers.
http://www.cardomain.com/ride/3103610/1977-chevrolet-corvette

Hilsen Lars

Hej Søren Det er dine, vi

: 25. jul 2011, 20:34
af Lykkemark
Hej Søren

Det er dine, vi tales lige ved på telefon om hvordan og hvorledes.

Uamby, det ser jo bare knaldgodt ud med de sorte pipes til din hvide bil, lige i øjet !
Jeg har glasspacks i mine, og er for så vidt også rigtigt glad for lyden, dog skal det siges, at går det alt for stærkt på motorvejen (læs alt for stærkt) så er den lovligt højrystet. Jeg har ikke afprøvet monteringen med det faste tag monteret (det ligger på mit loft og jeg bruger det ikke), men der kunne jeg forestille mig at der ville være noget violinkasseeffekt, som ikke ville være så rart.

Lars, tak for ordene, der er een ting jeg ikke kan understrege nok, uanset plads eller ej, når de gamle manifold bolte skal ud, så er det ikke rå kraft vi taler om, vi taler tålmodighed og masser af omtanke. Krybende olie og der skal ikke spares. Rokke rokke krybende olie, jeg valgte så at anvende frysespray (kan fås hos T.Hansen eller på tanken) for at få boltene til at røre sig en smule i gevindet, vi taler om absolut småting, men når bolten får et pust minus 40 grader i forhold til omgivelserne bevæger tingene sig, mere tålmodighed og mere krybende olie, små gok osv. Tanken (for mig) om en knækket bolt i blokken, gav kuldegysninger, andre vil bare sige: op med maskineriet og bor den ud, hvor svært er det ?

Lykkemark