Ohøj Lars
Jeg har lige et par ekstrakommentarer, idet jeg nu ser, at det du linker til, jo faktisk kun er Hooker Headers, dertil kommer jo også rørene, og hvis du ikke ønsker at få nogle "sidepipe tatoveringer" på dine lægge skal du også have steelshields, dette uagtet at somme påstår at sidepipes ikke bliver så varme, så kan jeg for mit vedkommende sige at jeg synes de er varme når en spytklat hvæser og fordamper på et millisekund.
Derefter skal du beslutte om du skal "wrappe" dem eller de skal være keramisk coatede af varmehensyn (altså headers'ene) eller du har luft nok under hjelmen til at det ikke bliver et problem. Det jeg skriver nu er blot baseret på mine egne erfaringer, og skal på ingen måde tages til indtægt for at være den "sande vej", men det virker upåklageligt (for mig altså).
Det der kommer nu bliver lidt langt, så hvis det ingen interesse har så hop af mens tid er, ellers så bare hop ombord i min sidepipe odyssee.
"Damperen" er en 1971 Bigblock og var monteret med standard udstødning, det fungerede sådan set godt nok, til mit brug, idet jeg ikke kører ræs, nærmest mest blød hat crusing. Jeg kan godt lide at køre lidt mageligt, så da jeg skiftede bag
fjederen, fra hestevognfjeder, til fiberfjeder og justerbare Koni dæmpere, blev det til så standard som muligt, så den stadig var lidt blød og behagelig.
Men blød og behagelig og udstødningsrørenes afstand til en fjeder der nu var af fiber og ikke af stål gav nogle overvejelser med hensyn til varmepåvirkning af fjeder, hvad gør man så ?
Hertil skal tillægges at husets frue godt kunne tænke sig at man (jeg) skulle installere popmusik anlæg (eller blot en fungerende radio) i bilen, hvilket jeg absolut ikke vil, kan man så slå to fluer med et smæk ?
Det kan man faktisk godt, sådan da:driving:
Devisen var, skal der være musik i bilen, så skal det være en melodi, jeg godt kan lide, så jeg bestilte:
http://www.mamotorworks.com/corvette-4-36-1293.html
aluminized chambered exhaust til 299 usd. Hjem via ShopUsa, det var til at håndtere.
Nu kunne man jo diskutere med sig selv om det skulle have været i rustfri, eller om ustødningen skulle have været fra en af specialisterne på området, men der var dømt "forsøg" og så var det at tage det derfra. For den uindviede læser skal det her gøres klart, at der er en årsag til, at jeg aldrig blev håndværker, men gik "slipsevejen" gennem livet.
Nu står man så med papkassen med den nye udstødning, 35 kilogram,leveret af den lille runde postdame, i regnvejr.
Der var ikke ophæng med, men dem havde Lynegård i Køge, sådan nogle universal nogen, som tidligere har været endestykker fra transportbånd fint og fjong. Sættet passer fint, dog er man nød til at droppe exhaustvalven som skulle give en lettere opvarmning af motoren.
Så tænker man ved sig selv, nu giver du dig rigtig god tid. Du vil ikke ændre ved affjedringen, da den er fin til din krop, du skal tage hensyn til fiberfjederen mht varmepåvirkning, og så skal du tænke på frihøjden, som egentlig hele tiden havde været et problem ved vejbump og "skildpadder" som der er på vejen til Kalvehave.
Du køber dig et lille hobbysvejseanlæg så du lige kan hæfte rørene når du synes de sidder rigtigt (jeg har aldrig prøvet at svejse i hele mit liv). Man køber svejsetingesten, bedste kvalitet, derefter en tur til Biltema og købe hjelm, handsker, hammer, hætte, ser 10 Youtube videoer om hvordan man svejser, man er bare klar, kigger sig i spejlet, ligner en dårlig udgave af "Darth Vader".
Så slår det en, at man faktisk ligger under bilen med noget der kommer ild i. Op med alle vinduer, døre, garageport, tre store ventilatorer, en forbudt ildslukker på 10 cm afstand. igang endelig igang, sveden hagler.
Det blev okay, sådan cirka. Lyden blev eksakt som jeg drømte om, helt perfekt. Afstanden til fjederen ca 5 cm godkendt. Men mødet med skildpadderne, fortalte mig at frihøjden ikke var mødt, dette kunne jeg dog leve med, da det kun var et lille piv.
Et problem eller rettere to var ikke løst med denne løsning. Varmen i bilen, jeg syntes at gulvet var for varmt og det var en irritation, og så var de chambered exhaust blot en prøve på om jeg kunne lide lyden fra sidepipes, for det har jeg altid syntes klædte den bil.
I min søgen på at blive klogere på emnet sidepipes og kvaliteten deraf faldt jeg over denne artikel af Hr Lars Grimsrud, som vel af alle kan betragtes som en meget klog mand når vi taler Corvette (om han har ret eller ej kommer jeg aldrig til at vide, men jeg tog en anden beslutning efter denne læsning:
http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2616269-hooker-super-comp-sidemount-headers-horrendous-product-quality.html
Da Josh så lancerede denne løsning på:
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=127883
så hoppede jeg på da vi var nok der ville have dem til Bigblock.
Youtube film af udstødningen her (det er ikke Josh)
http://www.youtube.com/watch?v=o-ueNxFqHdQ
Og ja, jeg diskuterede selvfølgelig pris med Josh da han sad på Quick vaskeri midt om natten og summa summarum så lå hele balladen på mit dørtrin til 1100 dollars, fem dage efter bestilling, pengene var på hans konto da han kom hjem efter tøjtørring.
Jeg valgte ikke at "wrappe", men monterede nye MSD 8,5 tænddkabler med silicone hætter der kan formes:
http://www.summitracing.com/search/Brand/MSD-Ignition/Product-Line/MSD-8-5mm-Super-Conductor-Spark-Plug-Wire-Sets/?autoview=SKU
som jeg købte hos Firstmile.dk efter god rådgivning fra Piet.
Jeg har meget luft under min kølerhjelm, da jeg har to Spalfans på min alukøler, men det har jeg forbedret lidt, ved at gå en tur i Marinecentret (bådcenter) og købe en flad gummipakning til at sætte mellem kølerhjelmen og anlægsfladen, det køber man i metermål og limer på. Således blæser luften ikke ud den nemmeste vej, men gør det arbejde den skal.
Jeg købte også det bedste pakninger der skulle til for at montere headers og ditto rustfrie bolte, jeg brugte også mange dage på at fryse manifoldbolte og tilsætte krybende olie, skiftevis, fordi jeg ikke ville kunne overskue at hive en motor ud.
Alt fungerer, jeg har ikke gjort det hele selv, langt fra, MB Motor i Græsted har været inde over, meget inde over.
Resultatet: Nej de lyder ikke ligesågodt som chambered exhausts. Men Ingen varme i bilen, masser af frihøjde og så tosset lyder de heller ikke, men de er blevet mere Harley agtige. Jeg er godt tilfreds især efter jeg fik disse på:
http://www.steelshields.com/products.html#corvettes
så kan jeg også have korte bukser på.
ps. Nu skal der nok være een der siger: "Jamen har tossen kun brugt de chambered exhausts i et par måneder ?"
Ja det har han, og han skal ikke bruge dem mere, så derfor, er der en der mener han kan bruge dem her og nu og vil lave det ombygning der skal til (de er til standard ramhorn) så kan de afhentes ganske gratis, dog skal der skrives en historie om dem her på boardet. Så det er ikke afhente hos mig og lægge på lager, det er afhente hos mig og gå igang og skrive.
Ham der
Lykkemark