BB og benzinforbrug og hvad gør man ved det ?
: 17. jun 2011, 20:45
For nogen tid siden rejste Vette 74 Kenneth et spørgsmål desangående og det kom der så nogle svar på.
Jeg kommer så lige med et ekstra input som måske kan give lidt stof til eftertanke, der kan jo sagtens være nogle der har en situation der lignede min.
Der er et par ting der har generet mig lidt rigeligt meget ved min bil. Det ene var at styretøjet var lidt "slasket" (for at sige det mildt). Dette gjorde at det faktisk ikke føltes rigtigt godt at bevæge sig ud i overhalingsbanen på motorvejen, og give den noget gas, bevares det kunne da gøres, men at kalde det en fornøjelse er at overdrive.
Det andet var, at motoren jo i og for sig gik godt nok, men der manglede ligesom "noget", hidsighed, ommph, skrald i raketten.
Jamen der er jo hen ad vejen blevet justeret lidt her og der, og det har da hjulpet noget, men men.
Nu skulle det så være, der skulle nyt styrehus på, med ny hardy skive og pitmanarm, ny styrehydraulik og sporing, der skulle hedders og sidepipes på, nye tændkabler, og så ville jeg have motoren med alt hvad der dertil hører renset og gennemjusteret på et rullefelt således at dette "sidste" kunne blive fundet, hvis det altså var tilstede ud over i min fantasi.
Idag hentede jeg så "damperen". Den flinke mand sagde til mig, at jeg nok ikke ville kunne genkende egenskaberne og at jeg nok ville tro at det var en helt anden bil.
Han havde ret, fuldkommen ret. Bilen kørte som efter en lineal, styringen var helt fast ingen slask, motoren lød som en hel symfoni i de nye orgelpiber, og nu var der dæleme smæk for skillingen. Olietrykket var spot on, motortemperaturen var en anelse lavere måske 10-15 grader fahrenheit præcis på ideal temperaturen. Turen hjem var på 157 km helt præcis. Een trediedel af turen var på normal landevej, 2 trediedele var på motorvej med varierende hastighed (eftermiddagsmyldretid) inkl en masse tomgangskørsel ved Ishøj sammenfletningen, der hvor der kunne gives gas, blev der givet gas. Benzinforbruget var nøjagtigt 26,3 liter af OK's den bedste. Det giver iflg Chr. Hansens regnebog et forbrug på 5,969 km per liter. Det synes jeg er flot.
Hvad var det så der skabte den forvandling, fra blød hat til kraftkarl ?
Jeg tror det var summen af en masse små ting og een stor. Den store var at "damperen" kom i hænderne på een, der ved hvad det handler om, istedet for mig som prøver mig frem. De små ting er: småsnavs på følsomme steder, vaccum, tvivlsomme tændkabler, muligheder for krybestrømme via dårlige forbindelser, smådippedutter som man mener er ligegyldige, men som ikke er det og så selvfølgelig et rullefelt.
Målet for hele øvelsen var ikke at spare benzin, målet var at få en bil som kunne aflevere det som jeg gerne ville have at den skulle kunne, det er så hermed opnået.
Regnvejrshilsner
Lykkemark
Jeg kommer så lige med et ekstra input som måske kan give lidt stof til eftertanke, der kan jo sagtens være nogle der har en situation der lignede min.
Der er et par ting der har generet mig lidt rigeligt meget ved min bil. Det ene var at styretøjet var lidt "slasket" (for at sige det mildt). Dette gjorde at det faktisk ikke føltes rigtigt godt at bevæge sig ud i overhalingsbanen på motorvejen, og give den noget gas, bevares det kunne da gøres, men at kalde det en fornøjelse er at overdrive.
Det andet var, at motoren jo i og for sig gik godt nok, men der manglede ligesom "noget", hidsighed, ommph, skrald i raketten.
Jamen der er jo hen ad vejen blevet justeret lidt her og der, og det har da hjulpet noget, men men.
Nu skulle det så være, der skulle nyt styrehus på, med ny hardy skive og pitmanarm, ny styrehydraulik og sporing, der skulle hedders og sidepipes på, nye tændkabler, og så ville jeg have motoren med alt hvad der dertil hører renset og gennemjusteret på et rullefelt således at dette "sidste" kunne blive fundet, hvis det altså var tilstede ud over i min fantasi.
Idag hentede jeg så "damperen". Den flinke mand sagde til mig, at jeg nok ikke ville kunne genkende egenskaberne og at jeg nok ville tro at det var en helt anden bil.
Han havde ret, fuldkommen ret. Bilen kørte som efter en lineal, styringen var helt fast ingen slask, motoren lød som en hel symfoni i de nye orgelpiber, og nu var der dæleme smæk for skillingen. Olietrykket var spot on, motortemperaturen var en anelse lavere måske 10-15 grader fahrenheit præcis på ideal temperaturen. Turen hjem var på 157 km helt præcis. Een trediedel af turen var på normal landevej, 2 trediedele var på motorvej med varierende hastighed (eftermiddagsmyldretid) inkl en masse tomgangskørsel ved Ishøj sammenfletningen, der hvor der kunne gives gas, blev der givet gas. Benzinforbruget var nøjagtigt 26,3 liter af OK's den bedste. Det giver iflg Chr. Hansens regnebog et forbrug på 5,969 km per liter. Det synes jeg er flot.
Hvad var det så der skabte den forvandling, fra blød hat til kraftkarl ?
Jeg tror det var summen af en masse små ting og een stor. Den store var at "damperen" kom i hænderne på een, der ved hvad det handler om, istedet for mig som prøver mig frem. De små ting er: småsnavs på følsomme steder, vaccum, tvivlsomme tændkabler, muligheder for krybestrømme via dårlige forbindelser, smådippedutter som man mener er ligegyldige, men som ikke er det og så selvfølgelig et rullefelt.
Målet for hele øvelsen var ikke at spare benzin, målet var at få en bil som kunne aflevere det som jeg gerne ville have at den skulle kunne, det er så hermed opnået.
Regnvejrshilsner
Lykkemark