vippeleje/koblingsbøvl

Teknisk relateret snak
redrrat-1115
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. feb 2009, 11:41

vippeleje/koblingsbøvl

Indlægaf redrrat-1115 » 1. maj 2011, 19:51

Da jeg skulle køre min Vette i vinterhi havde jeg en lidt sjov oplevelse ved betalingsanlægget ved Storebæltbroen...Den ville ikke koble ud..SHIT.
Jeg fandt så ud at, at det var støttebolten til vippelejet, den der sidder i blokken, der var knækket.
Jeg havde ikke tid til at vente på hjælp da jeg skulle flyve ud på Nordsøen.
Så jeg blev nødt til at køre resten af vejen til Brørup, uden kobling...spændende :-)

Nå, men i dag skulle jeg så skifte den forpu... bolt; jeg fik den boret ud og sat den nye i. Men nu kommer den tricky del: da jeg liiige skulle teste om det hele sad som det skulle og trådte på koblingen, så knækkede den nye bolt :reddevil:-også.
Er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
Kan det være selve koblingen der er låst fast (hvis den er, hvad så?) eller er der andre bud?

Jeg skal måske lige sige det er en 68´er med en 71´er 454´er i ..(det var mange ´-er :p)

Med Vettelig hilsen
Julian

08/05-2011 OPDATERING

Jeg havde fat i koblingsarmen med en skiftenøgle og jeg kunne ikke aktivere den...
Men alt ovenstående havde jeg lavet under en Harald Nyborg-donkraft så jeg tænkte at det var på tide at få den løftet lidt op. Så jeg fik kørt bilen hjem til min svigerfar der har en lift.
Her fik jeg i en ordentlig arbejdsstilling et brækjern på og kunne her aktivere koblingen. Den var godt nok stram, men det skal den nok være for at kunne overføre de 600 Nm....

Så min konklusion var, at den gamle støttebolt var mæt af dage og den nye fejlfabrikeret..
Så jeg fik den nye boltstump ud af blokken, skar 8mm af bolten, svejsede stumperne sammen og monterede.
Nu virker skidtet; så nu er det bare ud og lufte maskineriet :party1:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster