Side 1 af 1
Udskiftning af kølervæske
: 16. mar 2011, 18:51
af Erik
Hej Alle
Jeg skal til at udskifte kølervæske, og har i den anledning planer om at bore hul i termostaten.
Hvor stort et hul skal der bores, og vil dette ikke automatisk betyde korrekt udluftning af systemet ved påfyldning af ny kølervæske?
Mvh.
Erik
Svendborg
Normalt er der gennemgang i
: 16. mar 2011, 21:41
af Gæst
Normalt er der gennemgang i den ene flange på pumpen. Det er mig bekendt at nogle bore et 3 mm hul i termostaten, men kan ikke rigtig se formålet med dette. Men det kan vel være noget jeg har misforstået.
Den bedste måde er nok at påfylde motoren kølevæske gennem hullet til termostaten inden termostaten bliver monteret. Derefter at fylde køleren helt op, varme motoren godt op uden låg i køleren. Når det begynder at dampe, så er der cirkulation, og vandet i køleren vil synke. Påfyld dernæst mere væske til køleren er helt fyldt op, og sæt låg på køleren. Denne metode har virket en del gange for mig, ved ny køler eller motorskift.
Bor du bare et 4-5
: 18. mar 2011, 18:43
af Tommy
Bor du bare et 4-5 mm hul i thermostaten, det bevirker samtidig at kølevandet ikke går i kog ved kø kørsel da du altid har et lille flow i din køler
Hej venner
Burde der ikke netop
: 18. mar 2011, 19:17
af Claes
Hej venner
Burde der ikke netop være flow i køleren, når motoren er varm, som f.eks ved kø-kørsel, hvis termostaten ellers virker?? Det er vel præcis det en termostat gør - åbner og lukker efter temperaturen. Hvis ellers termostaten virker, og har de rigtige åbningsgrader, så burde det vel ikke være nødvendigt, at bore i noget?
Claes
Når motoren går tomgang er
: 18. mar 2011, 20:08
af Tommy
Når motoren går tomgang er der er der langsom cirkulation, og vand har den dårlige egenskab at når det først cirkulerer i motoren vil det hellere fortsætte med det, fremfor at skal til at starte stillestående vand op i køleren, samtidig frastøder varm og kold vand hinanden, så det lille hul i thermostaten gavner kun ved at der altid er en lille cirkulation i køleren, og da vore biler kun kører om sommeren har det ingen nævneværdig betydning, kun at bilen måske er et par minutter længere om at blive driftsvarm, men det er også en del bedre end overophedning som maskineriet bestemt ikke har godt af.
Det, der undrer mig er
: 18. mar 2011, 20:30
af Claes
Det, der undrer mig er bare, at sådan et hul ikke er i termostaten fra fabrikken. Bilerne kunne køle uden hullet oprindeligt(måske med undtagelse af visse big-block modeller) - og de fleste kan stadig, derfor undrer det mig at det skulle være nødvendigt at bore. Det kan være termostaten er halvdefekt eller defekt og skal skiftes. Jeg kender godt det gamle mekaniker-fif med at bore hul i thermostaten - men har altid undret mig lidt over det. Hvis ellers alt er i orden, og thermostaten åbner ved de rette grader, så BURDE det vel ikke være nødvendig? Måske det er mere nødvendigt på alu-motorer, der er mere følsomme?
Men det skader naturligvis ikke med et lille hul i vores sommerbilers termostater. Det var selvfølgelig mere nødvendigt med en dejlig tæt termostat dengang bilerne skulle køre på arbejde i -10 grader hele vinteren - eller i Alaska måske. ;-) Mit spørgsmål er bare om det egentlig er nødvendigt på en almindelig utunet jern-smallblock?