Side 1 af 2

Afstand stempler+ ventiler?

: 28. jul 2010, 16:17
af sørensen
Har forgæves søgt efter en min. afstand imellem stemplet og ventiler. Det er hensigtsmæssigt ved beregning af stødstængers længde, at man ved hvilke afstand man min skal have, for evt. at få den største åbning på ventilen - eller hvad!

Kender godt den med at lægge et stykke voks pakket i plastik imellem for at se afstanden, men hvor lidt??

Jeg forstår ikke lige helt

: 29. jul 2010, 01:05
af Tommy
Jeg forstår ikke lige helt hvad du har gang i Bjarne, hvis du sætter længere stødstænger i, vil dine ventil løftere bare gå i knæ og overskrider du denne grænse vil ventilerne altid stå åbne, og justerer du dine vippearme med for lange stødstænger får du en forkert geometri på dine vippearme.

Grunden til det er at

: 29. jul 2010, 07:25
af Gæst
Grunden til det er at jeg vil sætte en ny Cam i med ruller. Har haft det liggende i et halvt års tid, og nu skal det snart være. Der kommer nye alu toppe på samtidig, og derfor forventer jeg ikke at kunne anvende de gamle stødstønger, da geometrien helt sikkert forandres.

Det har været mit store problem, at finde længden på stødstængerne, derfor er det ikke sat i endnu!

Men det giver måske sig selv, da vippearmene selvfølgelig skal kører hen over midten på ventil enderne, så er det vel bare at finde ud at hvor lange stødstængerne så skal være f.eks. med en stilbar (kan være en der er skåret over og sat gevind med et par møtrikker imellem).

Eller hvad??

4090

Du skal have minimum .080"

: 29. jul 2010, 09:17
af Piet
Du skal have minimum .080" på indsugningsventilen
og minimum .100" på udstødningen.
Husk at man måler det uden toppakning så den komprimerede tykkelse på pakningen skal lægges til efter du har målt.
Hvis du ikke har mere end 0.550 i løft så skal du ikke bekymre dig om den frigang.

Men som Tommy skriver så har det intet med stødstængernes længde at gøre, der er kun 'en korrekt længde på stødstænger ellers får du problemer andetsteds.
Mit bud er at du skal bruge omkring 7.200" længde

Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en wearplate og cambutton med nålelejer som på billedet hvis/når de går istykker så ryger hele din motor fordi de små lejer kan suges med igennem oliepumpen.

Jeg vil ikke anbefale dig

: 29. jul 2010, 15:23
af Gæst


Jeg vil ikke anbefale dig at bruge en wearplate og cambutton med nålelejer som på billedet hvis/når de går istykker så ryger hele din motor fordi de små lejer kan suges med igennem oliepumpen.


Ok - det havde jeg ikke lige tænk på, - faldt for at Cambutton var justerbar. Stumperne burde blive hængende i oliefilteret, hvis de kommer gennem oliepumpen, - burde men intet er jo sikkert!

Problemet er at de ikke

: 29. jul 2010, 23:01
af Piet
Problemet er at de ikke kan komme igennem oliepumpen de låser tandhjulene så olietrykket forsvinder

Nu skal man ikke tro

: 29. jul 2010, 23:46
af Tommy
Nu skal man ikke tro at alt er på den grønne gren fordi ens motor er monteret med et oliefilter, der sidder en ventil i bunden af oliefilteret der åbner ved overtryk, og det sker hvis filteret er tilstoppet og ved koldstart når olien er fed, derfor kan man finde mystiske metaldele i olie kanaler og søler, så en motor kan reelt fungere hele sit liv uden filter skift, men filteret er bare virkningsløs.

Hvad er standard fjedre i

: 1. aug 2010, 23:41
af Gæst
Hvad er standard fjedre i data? Det er tilsyneladende svært at finde et sted hvor det står, også data ved indkøb at nye hoveder, står der ikke en sk.. om trykdata på fjederene. Jeg skal tilsyneladende benytte nogle med 115 pounds on seat og 340 over nose. Kan også godt få dem, men det ville jo være smart hvis man kunne se, hvad der er på evt. hoveder man vil købe. Ser man på Summit, Ecklers, Firstmile eller mange andre står der intet om hvad det er for fjedre, så man må gå ud fra det er standard fjedre.

Piet nævnte i et tidligere

: 2. aug 2010, 09:47
af Tommy
Piet nævnte i et tidligere indlæg at der ikke skulle monteres strammere ventilfjedre, men jeg kender til et par tilfælde hvor det var nødvendigt, prøv at vej de nye rulleløftere og stødstænger i forhold til de gamle.

Der anbefales til den købte

: 2. aug 2010, 09:57
af Gæst
Der anbefales til den købte rullecam 1.265 fjedre w/dæmper med et seat pressure 340#@1.250 med coil Bind 1.150 med max lift .570

Dette lyder IKKE som standard fjedre, mener ikke de er så kraftige. Fjedrene kan sagtens leveres, ingen problem i det, - det ville bare være rart at vide hvad der var standard og dermed hvad der var monteret i de forskellige hoveder.