Smøring/klargøring til kørsel

Teknisk relateret snak
redrrat-1115
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. feb 2009, 11:41

Smøring/klargøring til kørsel

Indlægaf redrrat-1115 » 18. mar 2010, 15:15

Hej alle vette-venner

Nu er min første vinter med min drømmebil heldigvis snart overstået og vetten skal gøres klar til kørsel. Jeg ved det kan være et område der kan starte mange religiøse diskussioner, men jeg prøver alligevel.
Jeg skiftede olien og oliefilteret inden jeg satten den i garage i efteråret; derudover tog jeg batteriet af.

Hvad anbefaler i gamle kloge hoveder jeg gør ved den når nu jeg hiver den ud af sit vinterhi; jeg tænker på smøring, justering, kontrol o.s.v.

Over and out, Julian

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Nu er jeg hverken gammel

Indlægaf Roald #606 » 18. mar 2010, 15:57

Nu er jeg hverken gammel eller klog men her er hvad jeg gennemgår på en ny-indkøbt bil, altså ikke hver vinter. Nogle vil måske mene det er lige voldsomt nok, men hvis man ingen historik har på bilen...

- Skifter Motorolie og filter
- servo olie (hvis til stede)
- skifter gearolie og filter på automatkasser. Jeg skifter også for en sikkerheds skyld olien på manuelle kasser, så ved jeg det er gjort og at der er nok på. Det er gamle biler og tingene er sjældent helt tætte
- bremsevæske og kontroller kalibre for utætheder (gamle vette kalibre kan godt lide at blive utætte efter stilstand)
- kølevæske stand og se efter utætheder (evt kig op under vandpumpen, de bliver gerne lidt utætte inden/når de fejler)
- Evt. bagtøjsolie, begge mine vetter har sagt sjove lyde fra bagtøjet ved svingning, men ny olie og en flaske GM posi additiv fjernede det.
- Smøring af smørenipler, der er faktisk et par stykker i undervognen på sådan en gammel vette
- Ny luftfilter
- Platiner/kondensator, hvis man stadig har det

redrrat-1115
Indlæg: 0
Tilmeldt: 9. feb 2009, 11:41

Hej Roald Tusind tak; Så er

Indlægaf redrrat-1115 » 19. mar 2010, 12:50

Hej Roald

Tusind tak;
Så er det jo bare om at komme i gang.

Mvh Julian

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Evt ompakning af forhjulslejer m.

Indlægaf Roald #606 » 19. mar 2010, 15:24

Evt ompakning af forhjulslejer m. nyt fedt (eller udskiftning afhængig af humør). Det tager ikke lang tid. Ødelagde selv et hjulnav på min første vette på den konto og naturligvis har årgang 68 en anden diameter (og en mindre størrelse hjullejer) end alle andre c3 årgange hvilket gør et nyt hjulnav lidt sværere at skaffe og det er mildt sagt pisse irriterende at holde stille midt i sæsonen...

Det skal lige siges at alle mine biler har stået stille i længere tid inden jeg købte dem.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster