Side 1 af 2

Omdrejninger på vandpumpe.

: 12. aug 2009, 21:22
af Jacob
Hej, jeg leger med kølingen på vetten og som mange andre har jeg lidt problemer med temperaturen.
Jeg har tætnet rundt om køler og mod motorhjelmen, det hjalp et par grader men lå stadigvæk på omkring 100 grader(uden termostat) ved 30-40 Km/t
Fik så at vide at den helt nye og fine flexfan jeg har på godt kunne smides i skraldespanden, for den er intet værd, og hvad skulle man så, fik også at vide at det bare var at smide en el blæser på så funker det.
Men tænkte så, det kan jo ikke passe at det ikke virker når bilen har kørt i en ørken.
Prøvede så at skrue blæservingen fra min kammerats cadillac af, og efter lidt tilpasning kunne den komme på, og vupti så var temperaturen nede på 80 grader(uden termostat) men efter 10-15 min i tomgang når den stadigvæk 100 grader.
Så kan man jo bare lave en ny rem skive så blæservingen får 100-200 omdrejninger mere i tomgang, men hvad så med vandpumpen kan den så klare de ekstra omdrejninger da det bliver noget mere ved 6000 omdrejninger, det er godt nok ikke ret tit den er over 4000.
Er der nogen der har et godt bud til om det kan lade sig gøre eller tips til noget andet hvis det ikke kan.
Jacob.

Hvordan står din tænding?

: 12. aug 2009, 21:23
af John #817
Hvordan står din tænding?

Hvordan står din tænding? 13 grader

: 12. aug 2009, 21:33
af Jacob

Hvordan står din tænding?


13 grader uden vacum, så jeg tror ikke den står for lavt, men det kan jo være.

13 grader uden vacum, så

: 13. aug 2009, 19:48
af John #817

13 grader uden vacum, så jeg tror ikke den står for lavt, men det kan jo være.
Skal lige siges at der er en 454.



Jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men det er 13 FØR top ikke?
Nogle tændinger står meget forkert, har jeg set........
Men når det er en 454, er det nok noget andet, havde Lykkemark ikke lidt varme problemer med hans 454 1971 for et par år siden?

Jeg ved godt det er

: 13. aug 2009, 20:30
af Jacob

Jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men det er 13 FØR top ikke?
Nogle tændinger står meget forkert, har jeg set........
Men når det er en 454, er det nok noget andet, havde Lykkemark ikke lidt varme problemer med hans 454 1971 for et par år siden?


Jo det er før top, har faktisk prøvet at gi den et par grader mere men det går den bare dårliger af, den tændingsbanker godt nok ikke den bliver bare mere ujævn i motorgangen.

Jacob.

John (ungersvend) Det er et kendt

: 13. aug 2009, 22:41
af Lykkemark
John (ungersvend)

Det er et kendt problem at bigblock'en har varmeproblemer, det er der tonsvis af læseværdigt materiale om.
For dælen, den jernklods er stor og når den så bliver varm ja så bliver den meget varm.
Dagens trafik der ser helt anderledes ud end den gjorde i 1971, og det må man indrette sig efter. Temperaturen i dampmaskineriet er fin på landevej og motorvej ca 170 grader fahrenheit, det er i stop situationer al'a når formandsfruen siger: "jeg skal lige ind i Matas og have en lille ting" så bliver damperen hidsig især når det gentages til: "Urtekræmmeren", "Tøjstykker til overpris" osv."
Jeg skal have en el (hjælpe) propel med manuel kontakt, det tror jeg jeg vil blive glad for, det siger sæbeoraklet nemli'.

Lykkemark

John (ungersvend) Det er et kendt

: 14. aug 2009, 20:31
af John #817

John (ungersvend)

Det er et kendt problem at bigblock'en har varmeproblemer, det er der tonsvis af læseværdigt materiale om.
For dælen, den jernklods er stor og når den så bliver varm ja så bliver den meget varm.
Dagens trafik der ser helt anderledes ud end den gjorde i 1971, og det må man indrette sig efter. Temperaturen i dampmaskineriet er fin på landevej og motorvej ca 170 grader fahrenheit, det er i stop situationer al'a når formandsfruen siger: "jeg skal lige ind i Matas og have en lille ting" så bliver damperen hidsig især når det gentages til: "Urtekræmmeren", "Tøjstykker til overpris" osv."
Jeg skal have en el (hjælpe) propel med manuel kontakt, det tror jeg jeg vil blive glad for, det siger sæbeoraklet nemli'.

Lykkemark



Lykkesvend :-)

Der er kun en rigtig vej for dig, det er at skifte til en SB motor. Så kan du også nå at komme hen på tankstationen, inden du løber tør for benzin.........

Ang. din kone.....jeg VAR af den overbevisning, at det var dig der havde skoene på derhjemme, men jeg bukker mig i støvet, og ser dig en en "falden" soldat, der er rettet ind til højre, og står helt ret :willy_nilly:

hmm varme problemmer med en

: 21. aug 2009, 20:11
af Allan#271
hmm varme problemmer med en BB ... tjo det syntes jeg da jeg er stødt på før :mad:

Jeg har elblæser ..eller skal vi kalde det for suger , for den sidder på siden af køleren mod motoren . Jeg har alu-køler ..og så havde jeg stadig varme problemmer ... Vinterens tiltag var så en lukning om kølerens inderside i alu påmonteret min el "suger " . Dette bevirkede en væsentlig forbedring ... meeen jeg er stadig ikke helt tilfreds ,og næste step bliver derfor en el vandpumpe . Så er muligheden også at vandet kan køles ned ved at lade vandpumpe ,og "suger" kører når bilen er stoppet .

Jacob Denmed at tage thermostaten ud,

: 23. aug 2009, 12:41
af Lykkemark
Jacob
Denmed at tage thermostaten ud, er og bliver en halv løsning eller rettere ingen løsning. At vandpumpen "pelser" vandet rundt i butikken køler jo ingen steder, tværtimod får du aldrig den optimale drifttemperatur på maskineriet.

1. står tændingen rigtigt ?
2. Er dit låg tæt så der er tryk på kølesystemet.
3. Er der overhovedet gennemstrømning nok i din køler eller ligger halvdelen af Nevadaørknen i bunden, renses skylles trykprøves. Hele systemet skydes med infrarød thermometer.
4) Suges nederste køler slange sammen under kørsel ?
5) virker din thermostat ?

Har du omhyggeligt tjekket alt dette ?

Lykkemark

Hej, jeg leger med kølingen

: 24. aug 2009, 08:41
af david

Hej, jeg leger med kølingen på vetten og som mange andre har jeg lidt problemer med temperaturen.
Jeg har tætnet rundt om køler og mod motorhjelmen, det hjalp et par grader men lå stadigvæk på omkring 100 grader(uden termostat) ved 30-40 Km/t
Fik så at vide at den helt nye og fine flexfan jeg har på godt kunne smides i skraldespanden, for den er intet værd, og hvad skulle man så, fik også at vide at det bare var at smide en el blæser på så funker det.
Men tænkte så, det kan jo ikke passe at det ikke virker når bilen har kørt i en ørken.
Prøvede så at skrue blæservingen fra min kammerats cadillac af, og efter lidt tilpasning kunne den komme på, og vupti så var temperaturen nede på 80 grader(uden termostat) men efter 10-15 min i tomgang når den stadigvæk 100 grader.
Så kan man jo bare lave en ny rem skive så blæservingen får 100-200 omdrejninger mere i tomgang, men hvad så med vandpumpen kan den så klare de ekstra omdrejninger da det bliver noget mere ved 6000 omdrejninger, det er godt nok ikke ret tit den er over 4000.
Er der nogen der har et godt bud til om det kan lade sig gøre eller tips til noget andet hvis det ikke kan.
Jacob.


Du er inde på noget af det rigtige, fra fabrikken klarer en bigblock c3''er en dansk højsommer uden problemer. Jeg kørte en del år uden blæser overhovedet, brugte kun varmeapperatet når den blev for varm, indstillet på de-ice mod forruden mærker man det knapt og det var vel og mærke med en L88 med rulleknast. Jeg mener sagtens du kan geare vandpumpen så den kører hurtigere rundt, lejet skal nok klare det, eneste problem kunne være at når man så ligger i timevis på den tyske autostrada med 200 km/t plus vil en vandpumpe med for mange omdrejninger måske lave skum/luft i systemet. De originale ventilatorvinger med tilhørende viscositetskoblinger er ikke at kimse af, hvis det er den 7 bladede version med en frisk viscositetskobling (dør stille og roligt og skal skiftes ) så vil den jo trække luft når du kører langsomt og stå stille når du kører hurtigt, det er en genial Duntov-ting som er næsten vedligeholdelsesfri til forskel for kinablæsere og andet godt, men det er selvfølelig vigtigt at selve ventilatoren kører inde i kølerkappen og ikke et stykke fra som er en af de klassiske ting man ser i c3 motorrum, meningen er at kølerkappen agerer vindtunnel og med en god kølervinge vil den trække mere luft igennem end der nogenside bliver brug for på en dansk sommerdag.