Side 1 af 2

315LB eller 340LB Monospring

: 23. jul 2009, 13:18
af sfa-786
Hej,

Den originale staalfjeder i bag paa min 1976 Corvette
er noget "traet" efterhaanden.
Vil gerne have den udskiftet, men hvad skal jeg vaelge?
315LB eller 340LB?
Bilen har ca. 400HK (Stroker 383 med alutoppe med 700R4 gearkasse) og bruges til alm. "cruise"-k¢rsel tilsat lidt raes engang i mellem.
Fjedre, st¢ddaempere osv. i bilen er af original standard.
Er der nogen der kan anbefale noget eller dele lidt erfaring ud?

Med venlig hilsen

S¢ren Falksen

Hej, Den originale staalfjeder i bag

: 23. jul 2009, 16:41
af david

Hej,

Den originale staalfjeder i bag paa min 1976 Corvette
er noget "traet" efterhaanden.
Vil gerne have den udskiftet, men hvad skal jeg vaelge?
315LB eller 340LB?
Bilen har ca. 400HK (Stroker 383 med alutoppe med 700R4 gearkasse) og bruges til alm. "cruise"-k¢rsel tilsat lidt raes engang i mellem.
Fjedre, st¢ddaempere osv. i bilen er af original standard.
Er der nogen der kan anbefale noget eller dele lidt erfaring ud?

Med venlig hilsen

S¢ren Falksen


Jeg ville nok vælge 340'eren den samlede vægt af motor og gearkasse er lidt højere end originalt, husk at skifte støddæmpere ellers vil det føles næsten som at køre uden støddæmpere en fiberfjeder dæmper ikke på samme måde som en stålfjeder :thumbs:

http:
//www.duntovmotors.com/Composite-vs-Steel.htm

Staal fjeder

: 23. jul 2009, 18:41
af sfa-786
Hej David,

Mange tak for svar og specielt tak for henvisning til Duntov hjemmeside.
Jeg fornemmer paa Duntov`s forklaring af staal versus composit
at staal er det bedste, naar der skal "ydes" noget?
Der tabes jo en del i vaegt bagved og der skal ikke vaere fugt paa vejbanen
eller gives fuld gas ved kurver f¢r bagenden paa min Vette gaar i sving.
Bilen vil vel blive endnu mere ustyrlig med mindre vaegt bagved?

Ps. Vognen staar vist h¢jere

Med venlig hilsen

S¢ren Falksen

Hej David, Mange tak for svar

: 23. jul 2009, 19:45
af david

Hej David,

Mange tak for svar og specielt tak for henvisning til Duntov hjemmeside.
Jeg fornemmer paa Duntov`s forklaring af staal versus composit
at staal er det bedste, naar der skal "ydes" noget?
Der tabes jo en del i vaegt bagved og der skal ikke vaere fugt paa vejbanen
eller gives fuld gas ved kurver f¢r bagenden paa min Vette gaar i sving.
Bilen vil vel blive endnu mere ustyrlig med mindre vaegt bagved?

Ps. Vognen staar vist h¢jere

Med venlig hilsen

S¢ren Falksen


Det synes jeg er svært at svare på, din gearkasse vejer 20 kg mere end den originale og ligger langt tilbage i bilen så lidt optimistisk kunne den give den ekstra vægt som mistes ved fjederbyttet, men har motoren så mange kræfter at den river hjulene i sving tvivler jeg på at det vil gøre udslaget det kunne ligesågodt være 10 liter mere eller mindre i benzintanken. 80-82 kører jo også med diffentialeophænget i alumium/integeret med dækslet og her spares også en del kilo. Man kan jo evt. sætte den på fire vægte og se hvordan vægten fordeler sig, en original smallblock med manuelt gear og uden aircond ligger tæt på 50/50 i vægtfordeling.

Selv har jeg prøvet det meste af hvad der har været af fiberfjedre, trw, standard, dobbeltophæng mv. og synes aldrig rigtig at jeg har ramt den rigtige kombination i højde og affjedring plus at den hopper afsted bagtil fordi den oprindelige dæmpning mangler. Men ellers laver guldstrand nogle udemærkede fjedre med færre lag/mindre vægt og bare det at fjederen er ny gør en stor forskel:

http://www.guldstrand.com/scripts/prodView.asp?idproduct=92


Med fare for at der

: 23. jul 2009, 20:23
af Lykkemark
Med fare for at der er nogle der tror at jeg stadigvæk anvender karbidlygte på cyklen, så vil jeg da gerne spørge:
Før i tiden når sådan en "fjederstak" var blevet "træt", kunne man da sende den til f.eks. Søborg Vognfjederfabrik og få dem "banket op".
Kan man stadigvæk det, eller er det tanker der tilhører en svunden tid ?

Lykkemark

Hmmmm

: 23. jul 2009, 20:31
af sfa-786
Hej David,

Det er ikke bare lige kan jeg forstaa. Vil lige taenke over det igen, men
det bliver nok den 340LB du anbefalede. Hvad egner der sig af st¢ddaempere til dem, da jeg forstaar at disse b¢r skiftes?
(Vognen har ikke k¢rt meget siden den blev hoved-renoveret incl udskiftning
af st¢ddaempere)

Ps. Jeg forstaar du ved temmelig meget om Corvette C3. Jeg skal have
udskiftet udst¢dning paa den og overvejer et Pypes (http://www.pypesexhaust.com) system til den og bruge de originale headers. Er der noget "galt i det"? Nedenfor er data for den motor jeg har.
Der er desuden monteret elektronisk indspr¢jtning fra Edelbrock (EDL-3500)

Med venlig hilsen
S¢ren Falksen

_ 420 hp @ 5800 RPM 445 ft. lbs torque 5200 RPM
_ All new internals proffesionally
_ Prepared block
Machine work and parts that set our engines apart
valued at: $5,295 - Retail cost ON SALE 3295.00 thru APRIL ONLY !! DONT MISS
THEM!! CU IN
Machine Work
_ Select Hi Tin block 4 bolt main machined 030-060 -
_ align bore and or check for run out.full race clearancing
_ Mag Check-preasure check ... $40
_ Hot Tank - Jet Wash .... $50
_ Bore Torque Plate Hone ... $125 Torque Plate Gives True Finish
_ Clearance block - -casting flash only n/c..
_ shotpeen rods... $45
_ Dynamic balance assembly.. $125
_ File fit rings - blue print clearance... $90
_ press - pistons to rods... $45
_ Install cam bearings - freeze plugs... $45
_ Port blue print cylinder heads... $200
_ Final assemble full rotating and top end
_ Parts including final torque - clearance - and geometry of all parts... $200 total labor
you could spend 1700.00
All new Performance Internal Parts
_ sealed power hyperutectic pistons 10 to 1 piston set[ 249.00 PUMP GAS OK
_ NEW EAGLE STEEL CRANK with superior wear sized and indexed.399.00
_ SPEED PRO PISTONS AND MOLY RING SETS.. $359.99 DURABLE QUITE
OPERATION
_ Durabond - cam bearings... 49.99
_ gm forged steel rods 199.00
_ ARP - wavelock - rod bolts... $59.99
_ Clevite- -bearings tri metal 77 - rod and main... $99.99
_ comp cams custom hi output cam lifter set .. 189.00
_ Cloyes - true roller set... $59.99
_ Comp - cams cam locks... $4.99
_ comp cams xe chrome moly pushrods 99.99
_ Dyna gear race - oil pump... $49.99
_ Dyna gear - pickup... $29.99
_ ARP - steel drive... $13.99
_ After market - oil pan. baffeld 5 qt $59.99
_ After market - timing cover... $19.99
_ pioneer/arp - head bolts... $59.99
_ ARP/ - rocker studs 3/8... 39.99
_ Fel Pro blue - gasket sets... 89.99 - TOTAL PARTS YOU COULD SPEND BUILDING
YOURSELF 2800.00 INC HEADS COST BELOW
Power Making Featured Parts
_ ALL NEW PRO COMP ALUM HEADS 195CC RUNNERS WITH POWER MAKING
FEATURES!!. Bowls blended,full ... $1258
_ Features - - -severe duty 2.02/1.60 valves plus ... 1.25 springs 7 degree super locks
comp cam parts....3/8studs guide plates.gasket match p.c seals.chrome moly retainers
_ hi perfromance roller rockers-1.6 ratio... $249.99
_ CRANE CAM - -muscle car cam PLUS MATCHING POLISHED DUAL PLANE RPM
INTAKE AS BONUS!!!
_ Features - 112 center line 490 - 490 lift corrected 1.6 ratio = 532/532 lift. 228/228 dur @ 050
awesome power range 2200 stall. lopey muscle car idle. 100% streetable and will run
vacum access
_
_ Total parts and labor value = $5295 average retail cost
_ You could spend more by building on your own!
_ primary use hi performance pump gas street
_ Characteristics - POWERFUL SMALLBLOCK WITH STREETABLE POWER
TORQUE WHERE YOU NEED IT YET HI RPM TO GET OUT IN FRONT
AND STAY THERE. MUSCLE CAR IDLE FOR THAT NOSTALGIC 60S
SOUND.PERHAPS MOST ENGINE PER DOLLAR WE HAVE OFFERED
DONT SPEND THE 6,000 PRICE TAG YOU SEE ADVERTISED
ELSEWHERE. THIS ENGINE IS SOLD LESS CARB AND DIST.avg ship
cost 170.00 VARIES ON DISTANCE we accept cashiers check money order
personal check and credit cards thru paypal. paypal disclaimer are sold for hi-performance use and are sold as is .e-mail US or
call 540-439-1961 for tech or info

Hej Lykkemark, Var ikke klar

: 23. jul 2009, 20:39
af sfa-786
Hej Lykkemark,

Var ikke klar over man muligvis kan g¢re det, men gummiet mellem pladerne er heller ikke
i verdens bedste stand mere (Er presset ud ved de yderste punkter i fjederen).
Det lyder dog som om Søborg Vognfjederfabrik er et opkald vaerd.

Ps. Har 2 flasker Corvette vin......ser frem til at hive proppen af den ene, naar jeg kommer hjem til DK (arbejder pt. i udlandet)

Med venlig hilsen

S¢ren Falksen

Nu sad jeg og "bladrede"

: 23. jul 2009, 21:11
af Lykkemark
Nu sad jeg og "bladrede" lidt på lidt veteraninformation og fandt frem til følgende:

Hagens Fjedre
98371444

Søborg Vognfjederfabrik
44927601

JA Smede & Maskinmontage
86154140

DFV Dansk Vognfjeder fabrik
31788400

men, det omhandlede fjedre i al almindelighed og dem kan der jo være mange af i en bil, og spørgsmålet er jo også om det kan betale sig, hvad ved jeg.

Lykkemark

Med fare for at der

: 23. jul 2009, 22:42
af Tommy

Med fare for at der er nogle der tror at jeg stadigvæk anvender karbidlygte på cyklen, så vil jeg da gerne spørge:
Før i tiden når sådan en "fjederstak" var blevet "træt", kunne man da sende den til f.eks. Søborg Vognfjederfabrik og få dem "banket op".
Kan man stadigvæk det, eller er det tanker der tilhører en svunden tid ?

Lykkemark


Det med karbidlygten er nok ikke helt ved siden af, for det var noget man brugte på hestevogne, på biler er det et held hvis fjeder spændingen kommer til at passe, den sidste bil jeg så der havde fået banket bladfjederne op, blev 8 Cm højere og hvis ikke støddæmperne havde sagt stop,vil jeg tro der skulle monteres trappestige ved føredøren.

Tommy.

Hej David, Det er ikke bare

: 23. jul 2009, 23:01
af david

Hej David,

Det er ikke bare lige kan jeg forstaa. Vil lige taenke over det igen, men
det bliver nok den 340LB du anbefalede. Hvad egner der sig af st¢ddaempere til dem, da jeg forstaar at disse b¢r skiftes?
(Vognen har ikke k¢rt meget siden den blev hoved-renoveret incl udskiftning
af st¢ddaempere)

Ps. Jeg forstaar du ved temmelig meget om Corvette C3. Jeg skal have
udskiftet udst¢dning paa den og overvejer et Pypes (http://www.pypesexhaust.com) system til den og bruge de originale headers. Er der noget "galt i det"? Nedenfor er data for den motor jeg har.
Der er desuden monteret elektronisk indspr¢jtning fra Edelbrock (EDL-3500)

Med venlig hilsen
S¢ren Falksen

_ 420 hp @ 5800 RPM 445 ft. lbs torque 5200 RPM
_ All new internals proffesionally
_ Prepared block
Machine work and parts that set our engines apart
valued at: $5,295 - Retail cost ON SALE 3295.00 thru APRIL ONLY !! DONT MISS
THEM!! CU IN
Machine Work
_ Select Hi Tin block 4 bolt main machined 030-060 -
_ align bore and or check for run out.full race clearancing
_ Mag Check-preasure check ... $40
_ Hot Tank - Jet Wash .... $50
_ Bore Torque Plate Hone ... $125 Torque Plate Gives True Finish
_ Clearance block - -casting flash only n/c..
_ shotpeen rods... $45
_ Dynamic balance assembly.. $125
_ File fit rings - blue print clearance... $90
_ press - pistons to rods... $45
_ Install cam bearings - freeze plugs... $45
_ Port blue print cylinder heads... $200
_ Final assemble full rotating and top end
_ Parts including final torque - clearance - and geometry of all parts... $200 total labor
you could spend 1700.00
All new Performance Internal Parts
_ sealed power hyperutectic pistons 10 to 1 piston set[ 249.00 PUMP GAS OK
_ NEW EAGLE STEEL CRANK with superior wear sized and indexed.399.00
_ SPEED PRO PISTONS AND MOLY RING SETS.. $359.99 DURABLE QUITE
OPERATION
_ Durabond - cam bearings... 49.99
_ gm forged steel rods 199.00
_ ARP - wavelock - rod bolts... $59.99
_ Clevite- -bearings tri metal 77 - rod and main... $99.99
_ comp cams custom hi output cam lifter set .. 189.00
_ Cloyes - true roller set... $59.99
_ Comp - cams cam locks... $4.99
_ comp cams xe chrome moly pushrods 99.99
_ Dyna gear race - oil pump... $49.99
_ Dyna gear - pickup... $29.99
_ ARP - steel drive... $13.99
_ After market - oil pan. baffeld 5 qt $59.99
_ After market - timing cover... $19.99
_ pioneer/arp - head bolts... $59.99
_ ARP/ - rocker studs 3/8... 39.99
_ Fel Pro blue - gasket sets... 89.99 - TOTAL PARTS YOU COULD SPEND BUILDING
YOURSELF 2800.00 INC HEADS COST BELOW
Power Making Featured Parts
_ ALL NEW PRO COMP ALUM HEADS 195CC RUNNERS WITH POWER MAKING
FEATURES!!. Bowls blended,full ... $1258
_ Features - - -severe duty 2.02/1.60 valves plus ... 1.25 springs 7 degree super locks
comp cam parts....3/8studs guide plates.gasket match p.c seals.chrome moly retainers
_ hi perfromance roller rockers-1.6 ratio... $249.99
_ CRANE CAM - -muscle car cam PLUS MATCHING POLISHED DUAL PLANE RPM
INTAKE AS BONUS!!!
_ Features - 112 center line 490 - 490 lift corrected 1.6 ratio = 532/532 lift. 228/228 dur @ 050
awesome power range 2200 stall. lopey muscle car idle. 100% streetable and will run
vacum access
_
_ Total parts and labor value = $5295 average retail cost
_ You could spend more by building on your own!
_ primary use hi performance pump gas street
_ Characteristics - POWERFUL SMALLBLOCK WITH STREETABLE POWER
TORQUE WHERE YOU NEED IT YET HI RPM TO GET OUT IN FRONT
AND STAY THERE. MUSCLE CAR IDLE FOR THAT NOSTALGIC 60S
SOUND.PERHAPS MOST ENGINE PER DOLLAR WE HAVE OFFERED
DONT SPEND THE 6,000 PRICE TAG YOU SEE ADVERTISED
ELSEWHERE. THIS ENGINE IS SOLD LESS CARB AND DIST.avg ship
cost 170.00 VARIES ON DISTANCE we accept cashiers check money order
personal check and credit cards thru paypal. paypal disclaimer are sold for hi-performance use and are sold as is .e-mail US or
call 540-439-1961 for tech or info


bilstein eller qa1 skulle være de bedste til fiberfjederen,
sålænge du holder dig til 2 1/2 tommer (eller mere) skulle der ikke være de store problemer, det bliver spændende at høre om din ar racing motor, håber du skriver om dine erfaringer :bigear: