Side 1 af 1

Ventil justering.

: 19. jul 2009, 17:22
af John #817
Skal det ske med kold eller varm motor?

Varm :auto:

: 19. jul 2009, 17:31
af merc
Varm :auto:

Varm :auto: Tak Brian, har justeret

: 19. jul 2009, 18:17
af John #817

Varm :auto:


Tak Brian, har justeret med kold motor, men syntes jeg kan hører lidt støj endnu. Så jeg prøver lige igen.

Min"nye" headers blev ellers flotte, efter jeg rettede de 2 små buler ud.

Varm/kold

: 19. jul 2009, 19:21
af Shark
Hej John og Brian

Ikke for at gøre mig til ekspert, men jeg vil da mene at du vil komme til at løsne ventilerne når du går fra justering ved kold til varm motor eller hur? Dermed skulle de komme til at støje mere end de gør nu. Er du sikker på der ikke er noget galt?
Og ja, ventilerne skal justeres med varm motor.
(Jeg går ud fra at det er ikke-hydrauliske løftere?)


Tak Brian, har justeret med kold motor, men syntes jeg kan hører lidt støj endnu. Så jeg prøver lige igen.

Min"nye" headers blev ellers flotte, efter jeg rettede de 2 små buler ud.

Hej John og Brian Ikke for

: 19. jul 2009, 19:35
af John #817

Hej John og Brian

Ikke for at gøre mig til ekspert, men jeg vil da mene at du vil komme til at løsne ventilerne når du går fra justering ved kold til varm motor eller hur? Dermed skulle de komme til at støje mere end de gør nu. Er du sikker på der ikke er noget galt?
Og ja, ventilerne skal justeres med varm motor.
(Jeg går ud fra at det er ikke-hydrauliske løftere?)



Hej,

Jeg har hydrauliske løfter i min motor.

Hej John Hvordan har du justeret

: 20. jul 2009, 12:14
af Shark
Hej John

Hvordan har du justeret dem? De skal ned til de ingen frigang har og så 1/2 - 3/4 omgang mere (værkstedsbogen foreskriver 1 omgang men det er lidt risikabelt at give den så meget hvis man ikke har fundet start punktet helt nøjagtigt).
Det med at finde punktet hvor de ingen frigang har synes jeg er lidt svært. Værkstedbogen foreskriver at man ruller løfteren mellem fingrene indtil man mærker at der ikke er frigang, men når jeg gør det har jeg nogle gange fjederen i den hydrauliske løfter næsten helt i bund og det må den IKKE! Istedet rokker jeg løfteren forsigtigt sidevejs og op/ned, på den måde kan jeg bedre mærke fjederen.

Jeg gjorde det med kold motor, værkstedsbogen nævner ikke noget om at hydrauliske løftere skal justeres med varm motor.
Mekaniske løftere skal rigtig nok justeres med varm motor.

Karsten


Hej,

Jeg har hydrauliske løfter i min motor.

hydrauliske løftere

: 20. jul 2009, 17:38
af kaare jylling-842
Hej.Ikke for og blande mig , men det plejer at være stødstangen man ruller imellen fingerne, indtil at man kan mærke ,at den bliver tungere at rulle.herefter kan man justerer møtrikken langsomt 1 omgang ned
mvh kaare

Hej.Ikke for og blande mig

: 20. jul 2009, 21:15
af Shark

Hej.Ikke for og blande mig , men det plejer at være stødstangen man ruller imellen fingerne, indtil at man kan mærke ,at den bliver tungere at rulle.herefter kan man justerer møtrikken langsomt 1 omgang ned
mvh kaare


Du skal jo læse det jeg mener, ikke det jeg skriver! :)
Nå, der er nok ikke sket noget ved det, John kan nok godt regne ud at det er stødstangen der menes...

Karsten

Du skal jo læse det

: 25. jul 2009, 18:24
af John #817

Du skal jo læse det jeg mener, ikke det jeg skriver! :)
Nå, der er nok ikke sket noget ved det, John kan nok godt regne ud at det er stødstangen der menes...

Karsten



Hej Karsten,

Jeg bruge denne "opskrift" jeg har fået af Piet for et stykke tid siden:

Hvis det er hydrauliske løftere gør jeg følgende.

når vippearmene vipper/overlapper på cylinder #1 så kan du justere ventiler på cylinder #6

spænd vippearmen ned til der lige præcis ingen slup er imellem stødstang og vippearm hverken mere eller mindre



gør det på alle cylindre i denne rækkefølge så skal du kun dreje motoren 1/4 omgang for hver justering



6-1 altså juster #6 når den vipper på #1

5-8

7-4

2-3

1-6

8-5

4-7

3-2



når alle samen er justeret så starter du fra en ende af og giver dem ½ omgang på justerskruen for at give løfteren lidt "preload" nogen giver 1/4 omgang nogle giver 3/4 omgang jeg bruger altid ½ omgang




/John

Hej John Det er også korrekt.

: 26. jul 2009, 12:23
af Shark
Hej John

Det er også korrekt. Jeg starter bare ved #1 og finder tændingspunktet ved at stikke fingeren i tændrørshullet, når der kommer luft ud er man i kompressionstakten og man drejer så videre til markøren står på 0 grader og #1 kan så justeres.
Resultatet er det samme.

Det der kan være lidt svært (synes jeg) er at finde punktet hvor der ikke er slup men hvor man stadig ikke har trykket fjederen i den hydrauliske løfter ned.
Det må dog være lykkes nogenlunde da jeg ingen ventil støj har og jeg trækker 26inHg på min (stock motor og cam).:driving:

Karsten


Hej Karsten,

Jeg bruge denne "opskrift" jeg har fået af Piet for et stykke tid siden:

Hvis det er hydrauliske løftere gør jeg følgende.

når vippearmene vipper/overlapper på cylinder #1 så kan du justere ventiler på cylinder #6

spænd vippearmen ned til der lige præcis ingen slup er imellem stødstang og vippearm hverken mere eller mindre



gør det på alle cylindre i denne rækkefølge så skal du kun dreje motoren 1/4 omgang for hver justering



6-1 altså juster #6 når den vipper på #1

5-8

7-4

2-3

1-6

8-5

4-7

3-2



når alle samen er justeret så starter du fra en ende af og giver dem ½ omgang på justerskruen for at give løfteren lidt "preload" nogen giver 1/4 omgang nogle giver 3/4 omgang jeg bruger altid ½ omgang




/John