3 tomme system til Anders
: 16. maj 2009, 21:01
Endnu engang startede smeden tig-værket op og gik i gang med at bygge et rustfrit system, det skulle være i 3 tommer fordi det er en bigblock. Headers er Hooker Super Competion med 1 7/8 primære og 3 tomme collectors, de har en fantastisk pasform og det er ikke nødvendigt at banke på dem, selv ikke her hvor topstykkerne er af high-port udgaven med .400 tommer højere udgang. . Her er lidt billeder fra dagens arbejde:
Efter at headers er monteret med pakning sættes flangen på, som det kan ses er der ikke meget plads op mod bunden, de original varmeskjold måtte fjernes:

den miderste bid af en 45 graders bøjning vinkles i flangen og vi er fri af bunden :

På dette korte stykke i førersiden er brugt 3 45 graders bøjninger for at komme hen til midterbroen:
det rigtige værktøj sparer tid og giver et bedre resultat, her rørskæreren som er sat op til rustfrie rør:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1041
dagens arbejde, imorgen skal der laves crossover og 4 potter skal bygges på, herefter en fuldsvejsning med argon i rørene, læg mærke til headers i højre side set forfra, rørene bukker mod motoren i modsætning til venstre side, det er fordi styrhus mv. gør det nødvendigt at gå mere bagud, men de primære rør skal have samme længde inden collectoren hvis det skal give max. kræfter, derfor disse ekstra svaj:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1042
Efter at headers er monteret med pakning sættes flangen på, som det kan ses er der ikke meget plads op mod bunden, de original varmeskjold måtte fjernes:

den miderste bid af en 45 graders bøjning vinkles i flangen og vi er fri af bunden :

På dette korte stykke i førersiden er brugt 3 45 graders bøjninger for at komme hen til midterbroen:
det rigtige værktøj sparer tid og giver et bedre resultat, her rørskæreren som er sat op til rustfrie rør:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1041

dagens arbejde, imorgen skal der laves crossover og 4 potter skal bygges på, herefter en fuldsvejsning med argon i rørene, læg mærke til headers i højre side set forfra, rørene bukker mod motoren i modsætning til venstre side, det er fordi styrhus mv. gør det nødvendigt at gå mere bagud, men de primære rør skal have samme længde inden collectoren hvis det skal give max. kræfter, derfor disse ekstra svaj:
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1042
