Ported eller constant vacuum?
: 13. maj 2009, 17:47
Samtalen faldt på dette emne i søndags. Hvilket vacuum skal man styre tændingen med?
Ported vacuum tages OVER spjældet - der er ikke vacuum ved lukket spjæld=tomgang.
Constant tages i manifolden eller ud af karburatoren - der er altid det vacuum motoren producerer. (Meget ved lukket spjæld og ganske lidt ved fuldt åbent spjæld.
Her er en lokal guru,Sick, der har ladet sig omvende til at anvende portet vacuum til at avancere sin tænding:
http://camaroforums.com/forum/archive/index.php/t-3803.html
Se f.eks. sidste tråd:
Well ... Looks Like I'm Gonna Have To Eat This One. Through My Whole Life Of Working On And Driving Street Vehicles I Have Always Believed That Constant Vacuum On Vacuum Advance Gave You Better Throttle Response. Well Today I Have To Admit I Was Wrong. I Tested My Race Engine Most of The Day And I Have To Confess Ported Vacuum Gives You Better Response Than Constant. I Always Knew That Ported Gave You Better Gas Mileage But, Falsely Believed That An Engine Reacted Faster With The Advance Constant. Through Trial After Trial Constant Vacuum Caused A Hesitation When Stomped From A Dead Stop. To Those I Have Lead Astray My Apologies. I Guess You Can Teach An Old Dog New Tricks. Sick
Men hvad gør GM på en original motor ældre motor?
Vacuum advance sidder på ported vacuum. (I hvert fald i de fleste tilfælde).
Se en anden guru der fortæller om det her:
http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm
Min egen konklusion er at man ikke kan sige noget definitivt om hvad der er bedst.
Men jeg hælder personligt mest til at bruge portet.
I tomgang ved 700 rpm er der for mig at se ikke det store behov for at avancere tændingen. Meningen ved at stille tændingen tidligere (=avancere) er jo at forbrændingen skal have tid til at udbrede sig, så den når sit optimale punkt LIGE når stemplet vender.
Jo langsommere motorgang, jo bedre tid til at nå dette.
C3
Ported vacuum tages OVER spjældet - der er ikke vacuum ved lukket spjæld=tomgang.
Constant tages i manifolden eller ud af karburatoren - der er altid det vacuum motoren producerer. (Meget ved lukket spjæld og ganske lidt ved fuldt åbent spjæld.
Her er en lokal guru,Sick, der har ladet sig omvende til at anvende portet vacuum til at avancere sin tænding:
http://camaroforums.com/forum/archive/index.php/t-3803.html
Se f.eks. sidste tråd:
Well ... Looks Like I'm Gonna Have To Eat This One. Through My Whole Life Of Working On And Driving Street Vehicles I Have Always Believed That Constant Vacuum On Vacuum Advance Gave You Better Throttle Response. Well Today I Have To Admit I Was Wrong. I Tested My Race Engine Most of The Day And I Have To Confess Ported Vacuum Gives You Better Response Than Constant. I Always Knew That Ported Gave You Better Gas Mileage But, Falsely Believed That An Engine Reacted Faster With The Advance Constant. Through Trial After Trial Constant Vacuum Caused A Hesitation When Stomped From A Dead Stop. To Those I Have Lead Astray My Apologies. I Guess You Can Teach An Old Dog New Tricks. Sick
Men hvad gør GM på en original motor ældre motor?
Vacuum advance sidder på ported vacuum. (I hvert fald i de fleste tilfælde).
Se en anden guru der fortæller om det her:
http://www.familycar.com/CLASSROOM/ignition.htm
Min egen konklusion er at man ikke kan sige noget definitivt om hvad der er bedst.
Men jeg hælder personligt mest til at bruge portet.
I tomgang ved 700 rpm er der for mig at se ikke det store behov for at avancere tændingen. Meningen ved at stille tændingen tidligere (=avancere) er jo at forbrændingen skal have tid til at udbrede sig, så den når sit optimale punkt LIGE når stemplet vender.
Jo langsommere motorgang, jo bedre tid til at nå dette.
C3