Jeg var den første som monterede Steeriodskittet med stor entusiasme og glæde over at der endeligt var kommet et tandstangkit til C2-C3, inden da havde jeg forsøgt lidt med en hjemmebygget tandstang som dog aldrig kom til at virke helt efter hensigten bla. var der for meget bump-steer.
Selve tandstangen fra steeriods kittet kommer fra en Grand Am / Saab da det er nogle af de eneste biler i vægtklassen som har styrtøjet bag forakslen.
For at forbinde fra den bestående ratstamme til tandstangen monteres der en del u-joints
disse u-joints er efter min mening en af ulemperne ved kittet, de låser let og da der er flex i både ramme og karrosse kan man opleve totalt lås, det prøvede jeg selv da jeg totalskadede en c3''er. Samtidig fjernes rag-jointet:
der er mange årsager til at GM valgte at bruge et rackjoint det vigtigste var nok hensynet til det leje som sidder i brandvæggen, ved flex og vibrationer vil et alm. u-joint hurtigt ødelægge lejet i brandvæggen
Ved montering af kittet fra Steeriods forkortes ratstammen den ikke kan skydes sammen ved kollision (kollisionssikring fra 67 og frem).
Næste problem er de beslag som tandstangen kommer med, de flexer en del og både jeg og andre har måtte eftersvejse/forstærke dem. Dette skyldes uden tvivl at rammen er rimeligt levende beslag mv. enten skal kunne flexe med eller være så stærke at de ikke flexer/brækker.
Flaming River laver også et tandstangskit og jeg synes uden at have prøvet det bedre om grunddesignet da det ligger i en "cradle" og dermed har større chance for at klare sig ved flex mv. :
http://www.flamingriver.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=344/category_id=188/home_id=63/mode=prod/prd344.htm
Der findes også jeep-boxes altså moderne styrehuse med indbygget powerstyring (her skal ratstammen dog også forkortes )
"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm" class="postlink">
Man kan jo også vælge at købe et styrhus, rag-joint, idler-arm og styre-kugler, jeg tvivler på at nogen ved blindtest vil kunne afgøre om der var tandstang eller alm. styrhus på, men det er så en helt anden snak.
$188 hos duntov motors:
"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm