Styretøj C3

Teknisk relateret snak
Peter Meincke
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. maj 2007, 10:15

Styretøj C3

Indlægaf Peter Meincke » 29. apr 2009, 10:29

Hvad siger i til en dialog omkring renovering af det gamle styretøj eller skift det ud til et nyt tandstang styring.

C3 cab. cui350 fra 1971

Er der nogler der kan sige mig hvor mange timer skal en pro. mekaniker ca. bruge på skifte styretøjet med et tandstang kit fra First mile.

Måske det bliver lige så dyrt at få renoveret det gamle af en pro. mekaniker.

Vil blive meget glad for at høre jeres meninger.

Mit mål er mere køre glæde, jeg cruser kun i bilen.

Hilsen Peter

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Jeg var den første som

Indlægaf david » 29. apr 2009, 17:32

Jeg var den første som monterede Steeriodskittet med stor entusiasme og glæde over at der endeligt var kommet et tandstangkit til C2-C3, inden da havde jeg forsøgt lidt med en hjemmebygget tandstang som dog aldrig kom til at virke helt efter hensigten bla. var der for meget bump-steer.

Selve tandstangen fra steeriods kittet kommer fra en Grand Am / Saab da det er nogle af de eneste biler i vægtklassen som har styrtøjet bag forakslen.

For at forbinde fra den bestående ratstamme til tandstangen monteres der en del u-joints



disse u-joints er efter min mening en af ulemperne ved kittet, de låser let og da der er flex i både ramme og karrosse kan man opleve totalt lås, det prøvede jeg selv da jeg totalskadede en c3''er. Samtidig fjernes rag-jointet:



der er mange årsager til at GM valgte at bruge et rackjoint det vigtigste var nok hensynet til det leje som sidder i brandvæggen, ved flex og vibrationer vil et alm. u-joint hurtigt ødelægge lejet i brandvæggen

Ved montering af kittet fra Steeriods forkortes ratstammen den ikke kan skydes sammen ved kollision (kollisionssikring fra 67 og frem).

Næste problem er de beslag som tandstangen kommer med, de flexer en del og både jeg og andre har måtte eftersvejse/forstærke dem. Dette skyldes uden tvivl at rammen er rimeligt levende beslag mv. enten skal kunne flexe med eller være så stærke at de ikke flexer/brækker.

Flaming River laver også et tandstangskit og jeg synes uden at have prøvet det bedre om grunddesignet da det ligger i en "cradle" og dermed har større chance for at klare sig ved flex mv. :



http://www.flamingriver.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=344/category_id=188/home_id=63/mode=prod/prd344.htm

Der findes også jeep-boxes altså moderne styrehuse med indbygget powerstyring (her skal ratstammen dog også forkortes )





"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm" class="postlink">

Man kan jo også vælge at købe et styrhus, rag-joint, idler-arm og styre-kugler, jeg tvivler på at nogen ved blindtest vil kunne afgøre om der var tandstang eller alm. styrhus på, men det er så en helt anden snak.

$188 hos duntov motors:


"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm"http://www.duntovmotors.com/FrontSuspensionSteering.htm

Peter Meincke
Indlæg: 0
Tilmeldt: 21. maj 2007, 10:15

Hej David Tak for dit svar,

Indlægaf Peter Meincke » 1. maj 2009, 08:29

Hej David

Tak for dit svar, jeg synes jeg er lidt forviret, om hvad jeg skal vælge det ene eller det andet, min mekaniker mener jeg skal vælge tandstang.

Andre siger med de 2000km jeg køre i den om året er det "Over killed" med tangstangstyring, et nyt styrhus + styrkugler det fungere fint (klassik styring)

Jeg er måske lidt til den klassike styring.

Hilsen
Peter

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Hej David Tak for dit svar,

Indlægaf (udmeldt) C3 » 1. maj 2009, 09:33


Hej David

Tak for dit svar, jeg synes jeg er lidt forviret, om hvad jeg skal vælge det ene eller det andet, min mekaniker mener jeg skal vælge tandstang.

Andre siger med de 2000km jeg køre i den om året er det "Over killed" med tangstangstyring, et nyt styrhus + styrkugler det fungere fint (klassik styring)

Jeg er måske lidt til den klassike styring.

Hilsen
Peter


I de 'glade dage' for 3-5 år siden, da Steeroids vandt indpas i DK blev der vel solgt en 30-40 sæt, måske mere.
Jeg kører selv med et stadigvæk.
Det er rigtigt som David anfører, at kittet har nogle skavanker. Det er ærgerligt at beslagene er så spinkle at de vrider sig ved styreudslag. Det gør standard styretøjet dog også, idet rammen mangler noget stivhed.
Hvad angår U-joints, så er det vigtigt at der er plads til at montere dem i en passende vinkel. Hvis headers er voldsomt store kan man blive tvunget til at lave for skæve vinkler imellem U-joints, hvorved låsning åbenbart kan forekomme. Jeg har dog heldigvis aldrig selv oplevet det.

Er beslagene mon blevet forbedret siden jeg købte?

Det kunne være interessant at høre fra nogle flere brugere, og også gerne fra nogen, der kører med det andet kit David nævner.

C3

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Hej David Tak for dit svar,

Indlægaf Roald #606 » 1. maj 2009, 09:47


Hej David

Tak for dit svar, jeg synes jeg er lidt forviret, om hvad jeg skal vælge det ene eller det andet, min mekaniker mener jeg skal vælge tandstang.

Andre siger med de 2000km jeg køre i den om året er det "Over killed" med tangstangstyring, et nyt styrhus + styrkugler det fungere fint (klassik styring)

Jeg er måske lidt til den klassike styring.

Hilsen
Peter


Jeg ville vælge den klassiske styring, specielt til dit brug. Jeg havde selv en del slør i mit styrtøj, men jeg kunne nøjes med at skifte styrehuset (ikke en videre stor opgave) og herefter var bilen en fornøjelse at køre, selv ved høje hastigheder.

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Hej David Tak for dit svar,

Indlægaf david » 1. maj 2009, 11:01


Hej David

Tak for dit svar, jeg synes jeg er lidt forviret, om hvad jeg skal vælge det ene eller det andet, min mekaniker mener jeg skal vælge tandstang.

Andre siger med de 2000km jeg køre i den om året er det "Over killed" med tangstangstyring, et nyt styrhus + styrkugler det fungere fint (klassik styring)

Jeg er måske lidt til den klassike styring.

Hilsen
Peter


Hej Peter,

Med det kørselsbehov ville jeg vælge et klassisk styrhus evt. med en ny idlerarm, styrekugler og rag-joint, prisforskellen op til en tandstang kunne du så evt. bruge på støddæmpere eller andet guf. Det er måske ikke alle som er klar over det men selvom der er slup i styrhuset kan det godt justeres, ikke ved at skue på skruen øverst, men derimod på den store møtrik som vender mod brandvæggen, men kun ganske forsigtigt :thumbs:


ms454-824
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

styrehus fra borgesen

Indlægaf ms454-824 » 2. maj 2009, 01:23

Er der nogen der har erfaring med det moderne styrehus fra borgesen, det ser ud til at være en meget mere elegant måde at opgradere fra manuel til servo end det gamle system med den store cylinder der hænger nede under styrearmene
Hvad skal man bruge mere end bare styre huset, hvis jeg går ind på borgesens hjemmeside under info, dør linket.

mvh Martin

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

Hvad skal man bruge mere

Indlægaf david » 2. maj 2009, 09:59



Hvad skal man bruge mere end bare styre huset, hvis jeg går ind på borgesens hjemmeside under info, dør linket.

mvh Martin


Der er masser af god info i denne tråd hvor borgeson er på banen med partno og det er tilsyneladende bolt-on hvis man køber hose-kit(slanger til pumpen) og en adapter(drag-link) :

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2273368-jeep-steering-box-conversion.html








Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

Der er masser af god

Indlægaf Roald #606 » 2. maj 2009, 14:15


Der er masser af god info i denne tråd hvor borgeson er på banen med partno og det er tilsyneladende bolt-on hvis man køber hose-kit(slanger til pumpen) og en adapter(drag-link) :

http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2273368-jeep-steering-box-conversion.html



Hvordan er sådan et styrehus at køre med i forhold til den gamle type?

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Re: Styretøj C3

Indlægaf Pfingstl » 27. apr 2017, 15:23

Dette er en gammel tråd, men jeg har netop monteret Borgeson styrehus og det virker perfekt !!

Montagen er nem - også på en big block.

Monterede samtidig Hydratech Brake boster og det største arbejde er lige at få slangerne på plads til begge.


Jens
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster