Side 1 af 1

Hovedleje udskiftning

: 31. jan 2009, 14:30
af Shark
Hej alle motorkyndige

Efter at have fået det bagerste hovedleje adskilt for at få kunne skifte pakringen kan jeg se at hovedlejerne (eller i hvert fald det ene) er slidte. Man kan se det gullige materiale (messing?) nogle steder! Selve krumtappen ser fin ud. Olietrykket er meget fint så jeg havde egentlig ikke regnet med at de var slidte men det var selvfølgelig lidt naivt med en motor der har gået 140.000 miles:(

Spørgsmålet er så:
Kan man skifte hovedlejerne uden at skille mere ad? Kan man løfte (når motoren vender på hovedet) krumtappen så meget op at man kan komme til at skifte lejerne uden at skulle have mere adskilt?

Lejerne kan jo købes i flere størrelser. Er de stemplet med hvilken størrelse de har eller skal man måle sig frem til det?

Karsten

Hej alle motorkyndige Efter at have

: 31. jan 2009, 22:50
af david

Hej alle motorkyndige

Efter at have fået det bagerste hovedleje adskilt for at få kunne skifte pakringen kan jeg se at hovedlejerne (eller i hvert fald det ene) er slidte. Man kan se det gullige materiale (messing?) nogle steder! Selve krumtappen ser fin ud. Olietrykket er meget fint så jeg havde egentlig ikke regnet med at de var slidte men det var selvfølgelig lidt naivt med en motor der har gået 140.000 miles:(

Spørgsmålet er så:
Kan man skifte hovedlejerne uden at skille mere ad? Kan man løfte (når motoren vender på hovedet) krumtappen så meget op at man kan komme til at skifte lejerne uden at skulle have mere adskilt?

Lejerne kan jo købes i flere størrelser. Er de stemplet med hvilken størrelse de har eller skal man måle sig frem til det?

Karsten


Svaret er ja, det kan godt køres nedefra, ikke nemt(tidskrævende) men muligt, størrelsen af lejerne skulle gerne stå bagsiden. Hvis du tager et hovedleje af gangen kan du tappe/banke (træpind el lignende) dem rundt om krumtappen. Hvis hovedlejerne er slidte vil plejllejerne(specielt de forreste hvor olietrykket er lavest) sandsynligvis også være det, men med lidt tålmodighed kan de også skiftes nedfra. Husk at checke lejetolerancen med plasticgage.

Lejer

: 2. feb 2009, 12:13
af Shark

Svaret er ja, det kan godt køres nedefra, ikke nemt(tidskrævende) men muligt, størrelsen af lejerne skulle gerne stå bagsiden. Hvis du tager et hovedleje af gangen kan du tappe/banke (træpind el lignende) dem rundt om krumtappen. Hvis hovedlejerne er slidte vil plejllejerne(specielt de forreste hvor olietrykket er lavest) sandsynligvis også være det, men med lidt tålmodighed kan de også skiftes nedfra. Husk at checke lejetolerancen med plasticgage.


Hej David
Tak for svaret.

Jeg fandt desværre efterfølgende ud af at der nogen der har været igang med at hone cylindrene som ikke har haft forstand på hvad de lavede så der er nogle lidt for grove honingsmønstre i nogle af cylindrene. det er nok derfor den bruger lidt for meget olie (jeg overtog først bilen sidste sommer).
Efter at have talt med Brian om det blev vi enige om at jeg samler den som den er og så må jeg lave en hovedrenovering når jeg får tid og råd til det. Jeg har skiftet pakringe (bla. rear main), så må vi se om det hjælper lidt på oliesvineriet :)

Karsten

Hej David Tak for svaret. Jeg fandt

: 2. feb 2009, 14:53
af david

Hej David
Tak for svaret.

Jeg fandt desværre efterfølgende ud af at der nogen der har været igang med at hone cylindrene som ikke har haft forstand på hvad de lavede så der er nogle lidt for grove honingsmønstre i nogle af cylindrene. det er nok derfor den bruger lidt for meget olie (jeg overtog først bilen sidste sommer).
Efter at have talt med Brian om det blev vi enige om at jeg samler den som den er og så må jeg lave en hovedrenovering når jeg får tid og råd til det. Jeg har skiftet pakringe (bla. rear main), så må vi se om det hjælper lidt på oliesvineriet :)

Karsten


Mht. olieforbruget er det mange gange styrene i topstykkerne som er slidte og/eller o-ringene som er blevet stive, kan klares med nye bronzeindsatser og o-ringe. Held og lykke med projektet :)