Side 1 af 2

.....headers.....

: 19. jun 2008, 00:19
af Allan#271
 hmmm lidt viden vil hjælpe....

Hvor i ligger det at man mister effekt ved at køre med sidepipes ? Om collekteren er det længere ændrer vel samlet set  ikke det store på udstødnigstrykket/suget ?



re:.....headers.....

: 19. jun 2008, 01:00
af david
at det ikke er optimalt skyldes at colletoren (den som samler de primære rør/dem fra topstykkerne) sidder for langt væk fra topstykket, samtidig er rørene ikke lige lange som de bør være inden collectoren. Den ideele headers har en collector som sidder forholdsvis tæt på topstykkerne, vacum fra de øvrige rør vil i collectoren skabe undertryk som hjælper til med at tømme forbrændingskammeret hurtigere/bedre det giver højere effekt, det ideelle er at alle rør samles i en collector men det kan man kun lave på både :-), de oprindelige systemer var lavet til høj kompression og høje omdrejninger/rundbaneræs.

Re: .....headers.....

: 19. jun 2008, 01:06
af Piet
Du mister ikke nødvendigvis effekt ved at køre med sidepipes.
De originale GM Corvette sideexhaust var dog yderst restriktive og de kosteder masser af effekt.

tænk på udstødningssystemet som en del der bør tilpases den specifikke motor, alt spiller ind i afstemningen heribalndt også længden og placeringen af collectoren om den er åben eller lukket design , der er dog ingen grund til at være pedantisk omkring det, til almindelig gadebrug vil de fleste ikke kunne mærke forskel på om de har 10hk mere eller mindre alligevel.
Hvad der er godt for en motor kan være skidt for en anden.

en tommelfingerregel til gadebiler er dog at det er bedre at køre med et nummer for lille udstødning end et nummer for stort.

Re: .....headers.....

: 19. jun 2008, 01:30
af LasseG436
Pjat med dig Piet

Motortroldmændene på vores lokale tyrkertærtebageri siger at udstødninger IKKE kan blive for store.






Re: .....headers.....

: 19. jun 2008, 10:06
af Lysmand
   Den var go Lasse !



/Thomas

re:.....headers.....

: 20. jun 2008, 00:44
af david
jeg har kørt med lidt af hvert på bigblocks, medmindre man er oppe i monsterbigblocks har en alm. bigblock ikke noget at bruge 4 tommers colletorer og 2 1/4 tomme primære til, det er vildt overkill og man kan tydeligt mærke hvis man skifter til f.eks. 1 7/8 primære med 3 tomme collector, meget mere power i bunden, bedre vacuum, mindre anstrengt motor.

4 tomme collectore på en smallblock er helt ude i overdrevet og modarbejder sammen med de lange primære totalt ideen omkring scavage effekt. Hooker er de eneste som laver headers med 4 tommer collectorer til smallblock, skal det være vildt race hedder det 3-3 1/2 tomme.

Men sidepipes i de versioner som Hooker laver til bigblocks er mere til show end go, fedt ser det ud og lyden er cool, men man mister effekt, mit bud er min 30 hk på en 400 hestes bigblock, men det kunne sjovt at prøve på en dyno en dag. Alm headers giver 70 hester mere end standard sidepipes ifølge en dyno jeg så, fordi de originale støbejernsheaders mere er lavet for løse et problem mht. afgangsrør end at give bigblocken mulighed for at komme af med luften ved alm. gadekørsel.

Re: re:.....headers.....

: 2. jul 2008, 23:17
af Allan#271
takker for svarene . 
Bliver ved emnet ..... Som bla. Piet er klar over kommer der en lille bitte smule lyd ud af mine sidepipes :-) 
 (Skal dertil siges at der ikke var lyddæmper i på det tidspunkt ).
 Nå men kan der opnåes mere / bedre lyddæmpning end de lyddæmpere jeg har i nu . 
De er med direkte gennemstrømning af lyddæmper. Ved at Anders fik monteret et kegle formet metal stykke af dig David . Er det noget der har hjulpet ? 

re:.....headers.....

: 3. jul 2008, 00:39
af david
Ja cones som de hedder hjælper, virker som en halvering, de kan også bruges i collectoren på alm. headers og fordi de er kegleformede giver det ikke nogen væsenligt dårlige flow, way to go uden at det koster en formue!

Re: re:.....headers.....

: 3. jul 2008, 21:54
af Anders #258
Hej Allan

Her lige et lille indspark fra ferien i Schweiz....

De cones der blev sat i mine sidepipes er http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=DTC%2D72%2D32530&N=700+4294923429+115&autoview=sku



De har taget en rigtig god del af larmen, men samtidig blev de oprindelige glasspack mufflers (3 inch. ID) udskiftet med nogen af typen reverse flow. Derfor har jeg endnu ikke hoert, hvordan cone og glasspack lyder sammen. 

Den nuvaerende sammensaetning er dog alt for restriktiv, og daemper alt for meget, saa reverse flow bliver snart udskiftet med glasspack muffleren.

Men efter at have koert med sidepipes i lidt tid, kan jeg kun tilslutte mig at de tager en del effekt, og maerkes nok specielt paa L88 eren. De lange primaerroer forringer bundtraekket og den store daempning med cones og reverse flow tager en del af effekten i toppen.

Jeg har derfor planer om at droppe sidepipes til efteraaret, og faa lavet et 3 tomme system med alm. hooker super competition headers.

Over and out.... aus Switzerland

Re: re:.....headers.....

: 30. jul 2008, 21:38
af Allan#271
Som opfølgning på dette emne . Kan jeg kun sige at cones dæmper lyden til et mere behageligt leje