Side 1 af 1

Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 10:15
af Roald #606
Hej

Jeg har lige skiftet den der timing chain eller knast kæde og inden jeg lukker det hele inde igen har jeg lige et 
Den gamle var meget løs og af typen hvor øverste tandhjul var lavet af alu/nylon. Den nye derimod sidder meget stramt, kunne kun lige nøjagtig komme på.

Skal der være lidt spillerum, eller må den gerne sidde så stramt?



/Roald

Re: Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 10:43
af karstenhorn
Hej Roald

Den må gerne side lidt stramt, selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser. Hvis du kunne få den på med fingrene er det ok. En kæde vil altid give sig lidt når den har kørt i kort tid og for løs en kæde vil give unøjagtige knast- og tændingstider.

Mvh
Karsten Horn

Re: Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 18:03
af Roald #606
Thanks... Jeg fik den på kun med brug af fingrene men den gik ikke nemt på. Det må være fint nok så.

Det gamle sad nemlig så løst at jeg kom til at tænke på om det var meningen at der skulle være en smule ';slack'; i kæden...








Re: Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 19:56
af david
Din gamle kæde er en standardkæde fra GM som holder rigtigt mange kilometer, men den er lavet til lavt fjedertryk/topstykker og lave omdrejninger, efterhånden bliver den længere og længere fortilsidst at ramme forkammerdækslet engang imellem eller springe en tand, men der skal mange kilometer til. Hvis motoren kører varmt eller bliver for varm hyppigt vil plastiktandhjulet ikke have  samme holdbarhed, men tilgengæld snakker en standardkæde med plastik tænder ikke så meget som en dobbeltrulle kæde, men når man er der har man som regel også headers og mekaniske løftere og så betyder det ikke så meget.

re:Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 21:26
af Roald #606
Jeg så en tråd på corvetteforum med en fyr der havde lavet frisk acceleration med samme kæde som min. Da han gjorde det rykkede han halvdelen af tænderne af det øverste tandhjul... så da jeg havde motoren ude kunne jeg ligeså godt skifte kæden. Mht til mere larm, så er det ligemeget da jeg alligevel smider et par gamle headers på.

Det bliver spændende at se hvordan motoren kører. Om ikke andet så kan motoren blive et godt grundlag for en renovering næste vinter hvis den ikke er i den, fra sælgers side, lovede stand. Denne her blok har nemlig aldrig været boret imodsætning til min gamle motor.

Men jeg må da også indrømme at jeg ingen store forventninger har til ydelsen på motoren, men da den ikke har kostet meget mere end hvad et renoveringsobjekt plejer at koste, går det nok. 

Håber blot på et noget lavere olieforbrug end den gamle motor 

re:Skift af timing chain

: 2. mar 2008, 23:31
af david
Det lyder som et sjovt projekt, der er masser af muligheder i en lowbudget smallblock, på motordagen henviste jeg til en artikel på chevy hiperformance hvor man næsten fordoblede ydelsen uden at røre ved shortblokken, mht. til olieforbrug plejer det at være topstykkerne/styrene som er slidte, en lowbudget måde at klare det på er at sætte bronzebøsninger i, man kan få kits som indeholder alt incl. nye styr og man kan lave det hele selv med alm. håndværktøj.