Defekt HEI tændingsmodul

Teknisk relateret snak
Jladenmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2010, 14:31

Defekt HEI tændingsmodul

Indlægaf Jladenmark » 15. okt 2013, 21:13

Hej

I forbindelse med efterårsmønstring øst stoppede min motor uden forvarsel (da vi parkerede hos Gert) og ville ikke starte igen. Total død - ingen tænding.

Til dem der så det og undres - men lige så meget hvis andre skulle opleve det samme, så kan jeg nu fortælle at det var det elektroniske tændingsmodul inden i min HEI tænding, der var brændt af. Jeg har kørt med denne tænding i 3-4 år.

Jeg fandt et nummer (IG-D1906E) på modulet (som sidder indeni- og under strømfordeleren). Ved at Google det, fandt jeg ud af at det bliver brugt i rigtig mange Europæiske biler som Fiat, Peugeut og Renault - under forskellige numre.

Jeg valgte at købe et modul fra Mapco med nummer 80050 fra Autodeleshop.dk. Prisen var 112kr plus forsendelse og moms. Jeg monterede og brugte det medfølgende kølepasta og startede motoren. Stor succes.


For at checke at det var module der er defekt gjorde jeg følgende:
-Jeg checkede at der ikke var gnist ved at holde et tændrør mod stel og drejede nøglen så motoren roterede. Der kom ikke gnist på tændrør.
-Målte tændspolen som virkede OK (primær < 1 Ohm, Secondær > 7k Ohm).
-Prøvede desuden spolen ved kunstigt at lave gnist som følger: Sætte rotor ud for et bestemt tændledning, sætte et tændrør i tilsvarende hætte og lægge det mod stel. Derefter drejede jeg nøglen (så der var spænding på) og sluttede kort varigt ledningen fra tændingsmodulet til stel - og så at der kom gnist på tændrøret.
Så var der stort set kun modulet der kunne være defekt.

/ Jan

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Jan. Det var godt at

Indlægaf S.Carl » 15. okt 2013, 22:22

Hej Jan.
Det var godt at høre du er kørende igen. Jeg syntes også det er godt mekanikerarbejde - ikke noget med at skifte ud i blinde.

Men historien bekræfter mig i at jeg skal holde alt det nymodens elektronik ude af min gamle bil - sådan da, for jeg har erstattet det elektromekaniske ur med et kvartsur men det kan vel højest give lidt sort røg.

Tak for historien og god vintersæson.

Hilsen Søren #1012

Michael
Indlæg: 39
Tilmeldt: 15. aug 2006, 23:27

Hej Jan - godt at

Indlægaf Michael » 16. okt 2013, 18:39

Hej Jan - godt at høre det ikke var værre!

/Michael


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 24 gæster