Hej jgr
- Jeg bliver sgu helt rundtosset af alle de svar i øst og vest, når du egentlig har stillet et ganske fornuftigt spørgsmål ( var jeg dig, havde jeg nok allerede købt mig en folkevogn, for da kan man da i det mindste få et fornuftigt svar i forum ) - men nu tilbage til C5éren.
Jeg er langt fra specialist på området men har dog selv importeret en 98ér fra USA, og fået den synet og udstyret med danske plader.
- Først og fremmest er det langt fra sikkert at du får fat på en EU-model, selvom du køber den i Europa, mit indtryk er at mindst halvdelen af de 5ére ( og nok også 6ére) der er til salg, er biler der er importeret til Europa i brugt tilstand, eller gennem såkaldte "grå importører" der tager USA modeller hjem, og ændrer dem til EU spec.
Den største forskel mellem en importeret og ombygget US model og en original EU model, er nok instrumenteringen i EU modellen er med 300 km/t, celsius temperaturer og kg/m trykmåler skalaer på instrumenterne, og US modellen med 200 mph, fahrenheit grader og psi trykmåler skalaer.
Ulempen ved US instrumenterne er typisk speedometeret, der kun går til 200 mph. Selve visningen kan skiftes om mellem mph / km/t visning, ved tryk på en knap ( der skal trykkes hver gang man starter bilen - da den default viser mph) men såfremt man skulle driste sig over 200 - bliver nålen stående ved 200, og så må man selv regne sig til hvor stærkt man kører, såfremt man ikke skifter tilbage til mph, og anvender hovedregning.
Denne ulempe kan elimineres ved at købe en nyere model, med Head Up Diplay, da denne tæller videre på den anden side 200 km/t i rudedisplayet.
Når man skifter visning mellem US / metrisk visning i instrumenterne, skifter visning af temperatur i klimaanlægget samtidig mellem grader fahrenheit og celsius, ligesom alle visninger i info displayet omregnes.
Jeg har løst dette ved at lave nye instrumentskiver til alle instrumenter ( hvilket mange nok synes er fusk - men det virker sgu´) - på den måde kan visningen blive stående på US mode - som det automatisk skifter til ved hver start - men alle visninger er korrekte i km/t og grader celsius o.s.v. - (se vedhæftede billede)
6229
Hvad angår lygterne, vil en importeret US model kræve udskiftning af forlygter , da de i USA kører med symetriske forlygter ( ved ikke om der på de senere modeller af C5 i USA er asymetrisk lys ), og der her i EU kræves asymetrisk lys, med e-mærke stemplet i glasset, der lyser længere frem på vejbanen i højre side.
Baglygterne på en USA model er røde alle 4, og blinklyset er kombineret med stoplygterne, hvor stoplygtepærerne blinker, når blinket tændes. Her skal der være orange blink i EU ( orange glas eller hvidt glas og orange pærer ), med separate pærer til blinkfunktionen, og de skal gerne være e-mærkede ( såfremt synsmanden lægger mærke til dette mærke)
Både for og baglygter kan købes som færdige ombygningssæt fra USA - baglygterne kommer så komplet med ledningsnet, til ændring af blinklygtefunktionen, så de separate blinklygtepærer fungerer.
Forlygte rkøbte jeg ved
www.partszoneonline,com for ca. 440,- $ incl. fragt i 2009, baglygte ombygningssæt kan bl.a. fås ved
"http://www.zip-corvette.com"www.zip-corvette.com fra ca. $ 350,- + fragt for rød hvide ( rød orange er typisk noget dyrere )
Ud over for og baglygter, skal der etableres parkeringslys foran , her har jeg boret et hul til en separat lampefatning i bunden af de forreste blinklygter, og sat en klar 5 w pære i som parkeringslys ( strøm tages fra sidemarkeringslygten lige rundt om hjørnet ) - det virker udemærket, og kan overhovedet ikke ses
Min valgte kombination af baglygter - 1 x rød / orange for baglys / stoplys og blinklys + 1 x rød / hvid med baglys / stoplys og baklys ( US modeller har normalt kvadratiske nummerplader, og baklys på begge sider af nummerpladen - jeg har fjernet baklysene, for at kunne sætte en rektangulær nummerplade bag, og har så baklys i de inderste baglygter istedet.
Tysk indregistrerede C5ére har typisk rektangulære tågelygter siddende under de runde baglygter.
6231
e-mærke i forlygter, med asymetrisk mønster i glas:
Pas på ved køb af en US model med Xenon lygter ( findes nok ikke før C6 ) - da de USA registrrede modeller typisk mangler såvel automatisk højdejustering af lygterne og lygtevaskere, og uden disse 2 tilbehør, kan den ikke synes med Xenon i EU.
6232
- Efter denne ombygning, bør du ikke få problemer med at syne en US model - såfremt jeg har glemt noget mekanisk, håber jeg mine kære brødre her på forum vil supplere mig !
- Ud over det mekaniske, vil der kræves en dataerklæring på bilen, såfremt den ikke tidligere har været registreret i EU, da denne model ikke har været typegodkendt i DK, og her er der mange der byder sig til på nettet, med priser man er ved at falde ned af stolen over ( fik 5 tilbud mellem kr. 8.200,- og kr 15.000,- ). Et godt tip her, er at kontakte DEKRA i Dessau i Tyskland, hvor de har et kartotek over USA biler - her kostede en dataerklæring til min 98ér ? 250,- i 2009 ( ca. kr. 1.900,- ).
- Som tidligere skrevet, har jeg ikke nogen Corvette erfaring, ud over min egen bil - men jeg vil klart foreslå at finde en bil der ikke har kørt for mange km., såfremt man ikke selv kan holde bilen kørende, da en C5ér er ret kompliceret opbygget, specielt det elektriske er første generation hvor der anvendes en masse computerkraft og alle mulige former for styring og overvågning af alle bevægelser. Ikke dermed underforstået at bilen går meget i stykker men der kan godt komme nogle lidt mystiske fejlmeldinger fra undervognen, såfremt man ved en fejltagelse har valgt undervognsvask i vaskehallen - her skal man ( lidt ligesom ved franske biler ) bare have tålmodighed, normal slukker lamperne igen efter en god nats søvn.
- Generelt er bilen driftsikker og pålidelig, min kone anvender vores til og fra arbejde i sommerhalvåret, og den har aldrig nægtet at starte, køre eller bremse ( ... jo der var jo lige dengang hun glemte at fylde benzin på - men det kan bilen næppe holdes ansvarlig for )- så hvad driftsikkerheden angår, er der ikek noget at udsætte på den.
Det ringeste ved bilen, er efter min mening interiøret, der efter nogle års brug, ofte ser ret hærget ud ( specielt sæderne er noget l..t, der ofte er løse i skinnerne, og polstringen dårlig - men det findes der også relativt billige og effektive løsninger på.
Mht. reservedele findes der et hav af såvel originale som uoriginale dele at få fat på - eneste ulempe er dog, at de for det meste skal skaffes hjem fra USA, alternativt køber man dem her i Europa, koster de en bondegård men det er jo ikke så sært, såfremt et firma lagerfører dele til en ret sjælden biltype, som de desuden skal betale fragt / told af ved importen, så de fleste væbner sig nok med lidt tålmodighed, såfremt de mangler dele, og bestiller dem så i USA.
Mht. selve købet af bilen, så er et lille tip, såfremt du ikke er bange for at købe en ældre bil, at købe en model registreret før 01.07.1997 - ved disse biler kan man frit vælge om man vil betale vægtafgift, efter den gamle beregningsmetode med bilens vægt som afgørende faktor, eller man vil betale grøn ejerafgift ( VÆSENTLIG dyrere ) efter den nuværende beregningsmodel.
Alle biler registreret første gang senere end 01.07.1997 bliver automatisk tilmeldt til betaling af grøn ejerafgift.
Priserne i USA er rimelige på C5ére men såfremt man tager fragt, told, moms og ombygningsomkostninger med ind i regnestykket, vil det nok ofte være lige så billigt at finde en god brugt EU bil. Derudover har man også lidt mere styr på hvad det er man køber, såfremt man ikek kender en specialist i USA, eller selv tager turen over dammen, for at se damen an før ægteskabet indgås.
- Såfremt du tager skridtet fuldt ud, og køber dig en herlig C5ér, så kan du altid skrive / ringe - jeg har GM´s Serviceprogram på computeren, med komplet reparationsbog til C5, så jeg kan stave mig ud af de fleste problemer der måtte opstå.
Skulle jeg have glemt noget - så suppler venligst i forum
Hilsen C5Nissen - Karsten:yo: