Benzinpriser, av min arm !
: 20. feb 2012, 21:05
Benzinen stiger og stiger, tjekkede lige den lokale tankstation 13,05 dkr. Laver vi lige en hurtig regning på det så siger den 13,05 : 7,45 = eur 1,75. Så ringede til en ven i Estland og spurgte: Hvad betaler i for benzin og fik en klagesang om 1,34 Eur. Ja ja, jeg ved godt at der er lønforskel og bla bla og så borer de Estere jo heller ikke selv olien op af egen undergrund, det er måske billigere:rofl:
Jeg har haft den lidt hovski snovski tilgang til emnet, at hvis man ikke kan betale, så må man lade være med at have legetøj. Den holdning er nu under stærk revision:jun:
De kloge hoveder hævder, at vi skal være glade for de høje benzinpriser, for det fortæller at det betyder at der er opsving i verden, altså at beskæftigelsen stiger i Kina, Indien og måske USA. Hvorfor at jeg så skal være glad for at de laver flere gummisko i Kina og badetøfler i Indien står mig ikke helt klart. Fordi det kunne jo også betyde at flere arbejdspladser forsvandt væk herfra Europa, til Kinesien og Indien, og dermed skabte et større energibehov, men det er sikkert kun skumle tanker, for vi står jo overfor en kickstart, har jeg hørt.
Hunden kunne jo også ligge begravet et andet sted. Det er jo ikke kun benzin, diesel og brændselsolie der stiger, alle råvarer der baserer sig på det sorte guld stiger, hvilket i sin tur betyder, at råvarerne til at fremstille din sofa eller køleskab, er steget ca 15% på en måned. Det betyder at du bør slide din sofa langsomt, og skære ned på eftermiddagsluren. Det i sig selv vækker ængstelse.
Det jeg egentlig gerne ville frem til var, at nu er der rigtig god fornuft, endog megen god fornuft, i at få stillet motoren på et rullefelt, af en person der har god forstand på det sagnomvundne begreb: karburator.
At få justeret sine tændrør, omhyggeligt. At få nogle ordentlige tændrørskabler og ditto hætter. At omhyggeligt sikre sig at strømmen går derhen hvor strømmen skal være. At kileremmen er ordentlig justeret så generatoren afleverer det den skal. At overveje om der er mere fornuft i en elblæser, end en energiforbrugende propel, eller i det mindste sikre sig at køleren fungerer optimalt og ikke er halvfyldt med ørkensand og andet snus.
Jeg har haft dette emne oppe før, men bruger lejligheden til at bringe det op igen, nu hvor der er lidt aktivitet i de kolde garager. Alle har et eller andet rådighedsbeløb som kan anvendes til enten sjovt bling bling, eller til at komme i tanken. Det er for mit vedkommende en kendsgerning at ovennævnte faktorer har medført en mer kilometerydelse pr liter på over 30% altså for damperens vedkommende (454bb) fra ca 4 til ca 6 pr liter. målt på samme vejafsnit ved samme hastigheder over afstande på 120 km +.
Hvad der vægter mest, kan jeg ikke direkte sætte en finger på, men skal jeg gætte så er det, god strøm, nøjagtige tændrør og rullefeltjustering. Hvad koster det så ? Det ligger vel et sted på omkring 1500-2500 kr alt efter hvor meget der rent faktisk skal gøres, måske er dine kabler fjong etc etc.
Det er imidlertid en kendsgerning, at der er en del biler med en elendig økonomi, der rent faktisk ikke kører på alle 8 cylindre, og folk ved det faktisk ikke ! Der er faktisk folk (jeg har selv været iblandt dem) der syntes at det var for besværligt at skifte det eller de sidste tændrør når nu man havde pillet bilen ned af bukkene. Der findes faktisk folk, (mig selv inklusive 1 gang), der siger til sig selv, gnistafstand jo jøh, den er nok god nok, sådan cirka. Her er det så man skal sige til sig selv, at det nok var godt at, man ikke blev flymekaniker:hurray::hurray:.
Tænk lidt over det her ude i den kolde garage, for sommeren kan jo heldigvis blive lang.
Lykkemark
Jeg har haft den lidt hovski snovski tilgang til emnet, at hvis man ikke kan betale, så må man lade være med at have legetøj. Den holdning er nu under stærk revision:jun:
De kloge hoveder hævder, at vi skal være glade for de høje benzinpriser, for det fortæller at det betyder at der er opsving i verden, altså at beskæftigelsen stiger i Kina, Indien og måske USA. Hvorfor at jeg så skal være glad for at de laver flere gummisko i Kina og badetøfler i Indien står mig ikke helt klart. Fordi det kunne jo også betyde at flere arbejdspladser forsvandt væk herfra Europa, til Kinesien og Indien, og dermed skabte et større energibehov, men det er sikkert kun skumle tanker, for vi står jo overfor en kickstart, har jeg hørt.
Hunden kunne jo også ligge begravet et andet sted. Det er jo ikke kun benzin, diesel og brændselsolie der stiger, alle råvarer der baserer sig på det sorte guld stiger, hvilket i sin tur betyder, at råvarerne til at fremstille din sofa eller køleskab, er steget ca 15% på en måned. Det betyder at du bør slide din sofa langsomt, og skære ned på eftermiddagsluren. Det i sig selv vækker ængstelse.
Det jeg egentlig gerne ville frem til var, at nu er der rigtig god fornuft, endog megen god fornuft, i at få stillet motoren på et rullefelt, af en person der har god forstand på det sagnomvundne begreb: karburator.
At få justeret sine tændrør, omhyggeligt. At få nogle ordentlige tændrørskabler og ditto hætter. At omhyggeligt sikre sig at strømmen går derhen hvor strømmen skal være. At kileremmen er ordentlig justeret så generatoren afleverer det den skal. At overveje om der er mere fornuft i en elblæser, end en energiforbrugende propel, eller i det mindste sikre sig at køleren fungerer optimalt og ikke er halvfyldt med ørkensand og andet snus.
Jeg har haft dette emne oppe før, men bruger lejligheden til at bringe det op igen, nu hvor der er lidt aktivitet i de kolde garager. Alle har et eller andet rådighedsbeløb som kan anvendes til enten sjovt bling bling, eller til at komme i tanken. Det er for mit vedkommende en kendsgerning at ovennævnte faktorer har medført en mer kilometerydelse pr liter på over 30% altså for damperens vedkommende (454bb) fra ca 4 til ca 6 pr liter. målt på samme vejafsnit ved samme hastigheder over afstande på 120 km +.
Hvad der vægter mest, kan jeg ikke direkte sætte en finger på, men skal jeg gætte så er det, god strøm, nøjagtige tændrør og rullefeltjustering. Hvad koster det så ? Det ligger vel et sted på omkring 1500-2500 kr alt efter hvor meget der rent faktisk skal gøres, måske er dine kabler fjong etc etc.
Det er imidlertid en kendsgerning, at der er en del biler med en elendig økonomi, der rent faktisk ikke kører på alle 8 cylindre, og folk ved det faktisk ikke ! Der er faktisk folk (jeg har selv været iblandt dem) der syntes at det var for besværligt at skifte det eller de sidste tændrør når nu man havde pillet bilen ned af bukkene. Der findes faktisk folk, (mig selv inklusive 1 gang), der siger til sig selv, gnistafstand jo jøh, den er nok god nok, sådan cirka. Her er det så man skal sige til sig selv, at det nok var godt at, man ikke blev flymekaniker:hurray::hurray:.
Tænk lidt over det her ude i den kolde garage, for sommeren kan jo heldigvis blive lang.
Lykkemark