Lidt erfaring fra brug af ramper i værkstedet.
: 31. maj 2010, 22:27
Hej alle
Jeg købte jo som tidligere beskrevet et sæt ramper fra
http://www.levo-artis.com
grundet min ekstrem lave lofthøjde.
og her er "damperen" på dem
Men hvad er så min erfaring med disse (jeg skriver "min" da andre kan have en helt anden).
1) Jeg synes de er svære at køre op ad, forstået på den måde at de vil gerne "nikke forover". Dette har jeg løst ved at montere et par brædder som stopklodser mod en væg, så blev den klaret.
2) Står bilen på alle fire hjul, fungerer det fjong, man kan ligge på sit rullebrædt og rulle mellem, ramperne og skrue og regere. Men da min garage er så kort betyder det, at skal jeg rulle ud, skal jeg rulle helt ud af garagen, hvilket er en ulempe når det regner, for det betyder jeg bliver våd:cuss:
3) Man kan få autoriserede "løfteting", det er nok noget jeg vil overveje, for min måde at "løfte på" er ikke hensigtmæssig, for nu at sige det lidt mildt. Jeg er typen der sparer på 5 øren og lader "daleren rulle", og det kan jeg ikke anbefale i dette tilfælde. Jeg anskaffede to lange stykker aludørkplade der rækker i hele bilens bredde= fra yderkant til yderkant på ramperne og bruger dem som plader til anbringelse af donkrafte til løft, for derefter at sætte bukke på samme.
Umiddelbart virker det godt, men når man skal hejse det ned flexer konstruktionen, fordi det hele ikke er skruet sammen, og fordi tyngdepunkterne er forkerte i forhold til hævningen, med andre ord, det kan se temmeligt faretruende ud.
Tilværelsen er fyldt med kompromis'er og jeg har nu lært eller erfaret et par og tre-fire ting:
1) Jeg skal have lavet en aftale med en landinspektør således han kan måle min grund op, så jeg kan få tilkøbt lidt mere jord fra min elskværdige landmandsnabo, således at mine tilkørselforhold kan blive optimale (og give mulighed) for federe garageforhold.
2) Få fat i en tømrer der kan vurdere om de "bjælker" der er i vejen for nærmest ubegrænset lofthøjde i virkeligheden er pyntebjælker (hvilket jeg som lægmand har en mistanke om). Hvis dette skulle være tilfældet, kunne jeg sagtens komme i tanke om at få en rigtig lift.
3) Jeg kan ikke få en grav, idet jeg ikke vil opgive mit bad, toilet og køkken på værkstedet.
4) Jeg vil hvis pkt. 2 viser sig økonomisk utilforladeligt, drage omsorg for at ramperne, bliver bragt i en praktisk, sikker og fornuftig henseende som anbefalet af Levo-Artis.
For at ingen skal være i tvivl om mine normale udgangspunkter, mener jeg altid, at der findes en alternativ måde at samle IKEA møbler på, og den vælger jeg altid først:smash:.
Lykkemark
Jeg købte jo som tidligere beskrevet et sæt ramper fra
http://www.levo-artis.com
grundet min ekstrem lave lofthøjde.
og her er "damperen" på dem

Men hvad er så min erfaring med disse (jeg skriver "min" da andre kan have en helt anden).
1) Jeg synes de er svære at køre op ad, forstået på den måde at de vil gerne "nikke forover". Dette har jeg løst ved at montere et par brædder som stopklodser mod en væg, så blev den klaret.
2) Står bilen på alle fire hjul, fungerer det fjong, man kan ligge på sit rullebrædt og rulle mellem, ramperne og skrue og regere. Men da min garage er så kort betyder det, at skal jeg rulle ud, skal jeg rulle helt ud af garagen, hvilket er en ulempe når det regner, for det betyder jeg bliver våd:cuss:
3) Man kan få autoriserede "løfteting", det er nok noget jeg vil overveje, for min måde at "løfte på" er ikke hensigtmæssig, for nu at sige det lidt mildt. Jeg er typen der sparer på 5 øren og lader "daleren rulle", og det kan jeg ikke anbefale i dette tilfælde. Jeg anskaffede to lange stykker aludørkplade der rækker i hele bilens bredde= fra yderkant til yderkant på ramperne og bruger dem som plader til anbringelse af donkrafte til løft, for derefter at sætte bukke på samme.
Umiddelbart virker det godt, men når man skal hejse det ned flexer konstruktionen, fordi det hele ikke er skruet sammen, og fordi tyngdepunkterne er forkerte i forhold til hævningen, med andre ord, det kan se temmeligt faretruende ud.
Tilværelsen er fyldt med kompromis'er og jeg har nu lært eller erfaret et par og tre-fire ting:
1) Jeg skal have lavet en aftale med en landinspektør således han kan måle min grund op, så jeg kan få tilkøbt lidt mere jord fra min elskværdige landmandsnabo, således at mine tilkørselforhold kan blive optimale (og give mulighed) for federe garageforhold.
2) Få fat i en tømrer der kan vurdere om de "bjælker" der er i vejen for nærmest ubegrænset lofthøjde i virkeligheden er pyntebjælker (hvilket jeg som lægmand har en mistanke om). Hvis dette skulle være tilfældet, kunne jeg sagtens komme i tanke om at få en rigtig lift.
3) Jeg kan ikke få en grav, idet jeg ikke vil opgive mit bad, toilet og køkken på værkstedet.
4) Jeg vil hvis pkt. 2 viser sig økonomisk utilforladeligt, drage omsorg for at ramperne, bliver bragt i en praktisk, sikker og fornuftig henseende som anbefalet af Levo-Artis.
For at ingen skal være i tvivl om mine normale udgangspunkter, mener jeg altid, at der findes en alternativ måde at samle IKEA møbler på, og den vælger jeg altid først:smash:.
Lykkemark