hej tc,
396,402 og 427 deler samme slaglængde nemlig 3.76'; mod 454/502 4';.
454/502 er externt afbalanceret og er derfor ikke velegnede til højere omdrejninger/perfekt til gaden.
396,402 og 427 har den bedste ';rod-ratio'; og holder derfor bedre/klarer flere omdrejninger.
Big blocken er udviklet til race på bla. Daytona og topstykkerne er af semi-hemi type med skråtstillede ventiler, det giver langt bedre flow end smalblocken/ventilerne er kantet for at giver bedre plads til indsugningskanalerne/udstødningskanalerne og semi-hemi forbrændingskammeret. Et standard rundportet topstykke til en bigblock flower mere end et af de vilde og dyre smallblocktopstykker, max flow=max heste. Bigblocken var indtil BMW og Mercedes begyndte at lave store motorer igen, den mest moderne/senest udviklede ';store'; motor til personbiler, grundkonstruktionen er bomstærk og hvis man er raceminded lidt at en drøm at arbejde med/meget stærkere end smallblocken.
En alm. 1053 krumtap/støbt krumptap fra GM holder 600 heste så det er billigt nok at lave mange kræfter.
Den oprindelige slaglængde var 3.76'; men pga. krav til mindre co2 mv. valgte GM at stroke den i 70 så forbrændingen blev bedre ved lavere omdrejninger, da den sidste 454 blev lavet i 74 var den kun en skygge af sig selv med lav kompression og en lidt kedelig knast (LS4).
Der findes tonsvis af matriale på nettet og i bogform:
www.corvettefever.com/techfaq/corp_0509_chevy_big_block_engine/index.html
en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Big-Block_engine
/david