Side 1 af 2

Mening om powersteering

: 18. sep 2008, 22:48
af Gæst
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle kompetente Vettefolk om følgende

Hvordan er det at køre en C3 -uden powersteering og uden powerbrakes?
Sejler den? eller er den mere stabil? eller er den bare ';træls';?


Var der i øvrigt ikke også et tidligere indlæg om manuel gear vs. Aut.? fordele ulemper?




Vh.
Tomas

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 00:19
af (udmeldt) C3
Jeg vil kort svare at begge dele er utåleligt.

Uden power brakes skal der der trædes urimeligt hårdt for at opnå en tålelig bremseeffekt.

Uden power steering - især i forhold til nutidens biler, hvor selv de mindste har power steering, servostyring - eller hvad det nu kaldes - skal der arbejdes urimeligt med rattet.
 

Begge dele er dog overkommelige at montere på en Vette, der måtte være født uden.

C3

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 00:42
af Gæst

Så er spørgsmålet om det er til at opdrive en vaccumforstærker og efterfølgende et komplet servo system?



/Tc


Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 02:33
af LasseG436
En rigtig Hardcore BB corvette er selvfølgelig uden bremseforstærker og ligeså selvfølgelig uden servo og monteret med et 10'; rat.

Skulle man imidlertid være født med for meget østrogen i kroppen, kan disse overflødige hjælpemidler købes hos blandt andre www.firstmile.dk

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 11:25
af Piet
Bremseforstærker er efter min mening et must, jeg kan ikke umiddelbart finde nogen som helst ulemper ved at have det monteret lige bortset fra selve monteringen som godt kan drille lidt.
Ud over den originale bremseforstærker findes der også hydroboost setup, det er en type bremseforstærker som kører med tryk fra servopumpen istedet for vacuum fra motoren og det er lang overlegent i bremseeffekt.

Servostyring vil jeg personligt ikke undvære, der er dog ingen tivl om at evt slidtage/fejl oa. bliver fremhævet ved at have servostyring monteret, en af ulemperne er at servoassisten kan føles for kraftig ved almindelig kørsel, desuden er der mange flere led i servostyrtøjet som alle sammen kan bidrage til et mere levende styrtøj.

Feks så vil et slidt styrehus ofte føles værre med servo end uden.

Ud over standard servostyring så findes der forskellige tandstangstyring systemer med eller uden servo, der er delte meninger om kvaliteten af disse tandstangsstyringskit, for mit eget vedkommende har jeg ingen problemer haft med det jeg kører med og jeg ville aldrig gå tilbage til det originale servostyrings setup.

Det skal dog siges at ofte så opstår en del af problemerne med styrtøjet når man begynder at sænke fronten, montere større fælge med lavere profildæk osv, GM designede ikke styrtøjet til disse ændringer og de ændringer vil ofte give sig udslag i et uregerligt styrtøj også selvom det i terorien ikke fejler noget.



Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 13:04
af karstenhorn

Hejsa


 


Jeg kan kun tilslutte mig majoritetens holdning, jeg mener personligt at en C3 uden bremseforstærker er direkte livsfarlig i det trafikmønster vi har i dagens trafik. Jeg kørte selv 1½ km i min bil før den blev vendt om og kørt direkte hjem i værkstedet for at få eftermonteret en bremseforstærker. Det er en operation som tager en dags tid hvis man er lidt ferm. Den kræver dog at man har lidt teknisk snilde da der er et par områder der skal modificeres før den nye bremseforstærker passer. Jeg finder især ?Hydroboost? interessant i de situationer hvor man kører med en meget skrap knast og derved ikke holder meget vakuum under friløb/tomgang.


At køre i en gammel C3 med opslidt styretøj er i bedste fald dræbende for køreglæden, i værste fald kan en dobbelt undvigemanøvre blive fatal. Jeg selv kører med et moderne tandstangs styretøj som ikke var lavet helt færdig ved køb. Det første år kørte jeg uden servo tilkoblet og det kan absolut ikke anbefales, der var næsten lige så meget rat slør som med det gamle defekte styrtøj. I år fik jeg tilkoblet pumpen og sammen med forstærkede ophæng til selve tandstangen, har jeg nu et styretøj som kan sammenlignes med en moderne bil. Eneste tilbageværende problem er ?Bump-steer?, det er trods mange forsøg på opligning stadig meget udtalt, dette især på en ujævn asfalt.


Om man er til manuel eller auto er vel som at diskutere religion og jeg kunne egentlig godt tænke mig begge dele ? Hvad jeg imidlertid særdeles godt kunne tænke mig uanset hvad man er til, så er det et ?overdrive? således at man ikke skal høre på larmen ved frisk motorvejskørsel og fortvivlet kigge efter næste tankstation. 


 


Mvh


Karsten Horn


re:Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 13:28
af Roald #606
........................................................................................

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 15:19
af Shark
Jeg kører selv i en 1971 med servostyring men uden power brakes. Bremserne er noget man kan lære at leve med hvis man man bruger bilen til at cruise lidt rundt om søndagen men i tæt traffik er det, skal vi sige en ulempe..., da det simpelthen tager længere tid inden bilen begynder at bremse. Man skal være rigtig meget vågen når man kører med det!

Automat versus manuel gear? Det kommer jo an på hvad du ønsker af bilen. Er det komfort (så meget komfort som der nu kan være i en gammel sportsvogn) så vælger man automat og skal det være sjovt ja så vælger man vel manuel?

/Karsten #956

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 15:32
af karstenhorn
Hejsa

Hvis man har prøvet at køre med en godt og grundig bygget automat med et manuelt ventilhus/løs converter og ';Reversed shift pattern'; så får man et smil frem på læberne. 

Det er nøjagtig ligesom at køre med en dog-box med den ene store forskel at man ikke behøves at slippe speederen når man skifter til næste gear. Problemet er bare at den også bliver et vilddyr når man forsøger at køre pænt, hjulspind får typisk en helt ny mening ved igangsætning.

Efter min mening noget af det mest brutale at køre med og så virker det også på de små veje - Det kræver dog lidt tilvænning da betjening af gear er ligesom på en MC, man skal igennem hvert gear når man gearer op/ned.

Mvh
Karsten Horn

Re: Mening om powersteering

: 19. sep 2008, 19:57
af Gæst
Tak for jeres meninger! Konklusionen for mit vedkommende må være ekstra arbejde nå bilen kommer hjem
:-)))

Vh.
Tc