Side 1 af 1
Rullefelt
: 30. aug 2008, 15:54
af Gæst
Hej!
Var lige en tur i ålborg i torsdags og få vetten målt på rullefelt. Årg. 1981, 383 stroker motor= 307,22 hk. 523,7 Nm V/ 3625 omd/min. så den er rimelig kvik-eller er det for lidt til sådan en motor?
Hilsen Heine
Re: Rullefelt
: 30. aug 2008, 21:17
af Lysmand
Det lyder helt fornuftigt, især Nm !
Kan godt huske da vi var på rullefelt med Corvetterne i Thisted, det var pinligt, der stod en helt flok Opel drenge og nærmest grinede af os - Den stærkeste Corvette havde 290Hk - Min viste 235Hk - 390Nm og den sløveste havde kun 160Hk!
/Thomas..
Re: Rullefelt
: 31. aug 2008, 00:34
af Lars #510
På hvilkne maskien er det målt, og hvordan. Er det RWHP eller CHP?
Blev rulle modstanden målt på vej ned i fart igen?
Re: Rullefelt
: 31. aug 2008, 02:46
af Piet
Rullefeldt målinger er primært for at kunne måle foreskelle efter modifikationer/indstillinger
de afspejler sjældent den korrekte ydelse.
Man kan selvfølgelig også bruge det til at sammenligne data i forhold til andre biler der kører på samme feldt.
Jeg har set rullefeldtsmålinger på den samme bil 2 forskellige steder uden nogen ændringer som svingede mere end 100HK
Når det er sagt så syntes jeg faktisk tallene for din måling ser ganske fornuftige ud og de lyder sansynlige.
Re: Rullefelt
: 31. aug 2008, 13:43
af Gæst
Hej Lars!
Den blev målt på SanCo i Ålborg,og både op i fart og ned igen.jeg ved ikke hvad de bogstaver du skriver betyder men ifølge det udskrift jeg fik med står der følgende
DIN power 225,9(70020)=307,22 hk.
Totque 523,7 Nm at RPM 3625
Atmospheric Pressure 1006 mbar
Test gear 3 speed
Acceleration time 8,6 sec.
Håber det kan tydes.
hilsen Heine
re:Rullefelt
: 31. aug 2008, 13:56
af david
Jeg synes det er et flot resultat, i den virkelige verden er der ikke mange med 300 heste på baghjulene og med vægten på din Corvette burde den køre en høj 12sek på 1/4 mile.
Mht. at et rullefelt ikke skulle vise rigtigt er det vist en skrøne, man kan selvfølelig kalibrere den (ligesom badevægten) så den viser for meget eller lidt, men rigtigt kalibreret er den rimelig præcis. Rullefelter/chassis dynoer bruges bla til at afsløre snyd i Nascar racing.
Re: re:Rullefelt
: 31. aug 2008, 14:34
af Piet
Hvordan kan det være en skrøne at forskellige rullefelter viser meget forskellige målinger på den samme bil?
også langt ud over hvad der kan retfærdiggøres ved svingninger i lufttemperetaurer osv, det har intet at gøre med om et rullefelt KAN vise korrekte data.
Og hvem ved hvilke felt som viser rigtigt og hvilke som viser forkert ?
For at få menigsfyldte data bør man have et udgangspunkt, det bedste er ens egen bil før og efter en modifikation.
Der er også flere forskellige måder at angive data på, nogen oplyser målingen på svinghjulet andre viser på baghjulene efter et korrigeret effekttab igennem transmission, bagtøj osv.
Re: Rullefelt
: 31. aug 2008, 15:31
af Roald #606
hvis målingen er angivet i DIN, så burde effekten være målt på svinghjulet og ikke baghjulene.
DIN horsepower is the power measured according to the German standard DIN 70020 and like the SAE net figure is measured at the flywheel. It is sometimes abbreviated as ';PS';, which stands for Pferdestärke, German for horsepower. However, DIN ';horsepower'; is often expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower#hp_.28DIN.29
Men læs eventuelt artiklen på side 20 her i
http://club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf:d3bd102bhttp://club-corvette.dk/pdf/2004_04.pdf
Der er vist noget med at man ikke så godt kan måle den korrekte modstand i en automatgearkasse.
Re: Rullefelt
: 31. aug 2008, 16:47
af Gæst
Ok, nu er jeg forvirret ? Troede netop at DIN HK net. var et udtryk for hvor mange HK der var til rådighed på baghjulene. Altså netop tog højde for effekttabet gennem ';driveline'; Hvor SAE derimod var målt på svinghjulet i en bænktest ?? Hvad er så forskellen på DIN og SAE ??
Mvh Smipe