Side 1 af 3

99 oktan !!

: 12. jun 2008, 23:35
af david
Så kan der tankes 99 oktan V-power hos Shell, en god nyhed for alle med en højkomprimeret motor:

www.shell.com/home/content/dk-da/news_and_library/press_releases/press2008/pm_vpower99_0406.html


Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 00:35
af Lysmand
Men vi skal jo også tænke på OK Benzin som er en af vores klubsponsor og de har tit givet nogle gode gaver til klubben ! 



Hvem husker ikke de træf, hvor de betalte alt benzinforbrug både frem og tilbage til hvor træffet blev afholdt ?  



/Thomas..

Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 00:40
af david
helt enig, synes bare næsten det er for godt til at være sandt, 99 oktan !!!

Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 10:09
af Lysmand

Det skal da prøves, så støtter du også ';mit'; hold i F1 !! 

Nogen i klubben som har prøvet dette og kunne mærke en forskel ?? 

/Thomas..


Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 11:06
af Piet
Jeg har fyldt det på vetten sidste fredag, jeg kunne ikke mærke nogen forskel da jeg i forvejen brugte V-power som jo var 97oktan, men der er ingen tvivl om at hvis der er tendens til tændingsbanken så er det en kanon nyhed.

Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 11:13
af Claes
Jeg har engang hørt at for højt oktantal kan lave for kraftig eksplosion, så man kan brænde hul i ventiler / stempler osv. hvis ens motor bare var en almindelig lille motor bygget til 95 oktan. Er det en AND, eller er der noget om det?



Jeg synes selv klart man kan mærke forskel når man kører på Vpower97 oktan. Og ikke bare fordi tro kan flytte bjerge, fordi flere gange har jeg glemt at jeg havde tanket Vpower, og huskede kun på det fordi jeg synes at bilen gik bedre og mere kontant end den plejede.



ER det helt ufarligt at køre på den nye 99Oktan? både for Corvetten og for privatbilen?



Claes..

Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 11:56
af Piet
Det er en and.
Højt oktantal giver ikke en kraftigere eksplosion, det er et brændstof som først antænder ved højere varmegrader,
derved  får du en bedre kontrolleret eksplosion.
Jeg tror den er opståved ved at nogen har fiflet med tændingen på deres biler fordi med et højere oktantal ligger potentialet til en mere agresiv tændingskurve på motorer som ellers er bygget til det.

Mange af de gamle originalmotorer i Corvetten bygget med 11:1  kompression de vil helt sikkert få stor gavn af 99oktan.

99oktan eller 102oktan flybenzin for den sags skyld er helt ufarlig for din motor.

Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 11:59
af karstenhorn

Hejsa


Benzin er en underlig størrelse, mange har den fejlagtige opfattelse at benzin med højere oktantal brænder bedre end benzin med et lavt oktantal. Dette er imidlertid HELT forkert! Det er således at jo højere oktantal medfører en HØJERE antændelsestemperatur og er derved sværere at antænde!


 


Rent effektmæssigt er der således mest effekt i den benzin med det laveste oktantal der netop virker uden at tændingsbanke. Moderne indsprøjtningsmotorer har bankesensorer integreret i motorstyring og registrerer de tændingsbanken skruer ECUen automatisk ned for tænding.


 


Man begår således ingen fejl ved at anvende for højt oktantal, man får bare ikke noget ud af det hvis det ikke er påkrævet. I visse tilfælde vil det bare afstedkomme MINDRE effekt.


 


Mvh


Karsten Horn  


Re: 99 oktan !!

: 13. jun 2008, 12:20
af Lysmand
Så på en C5 med en ';morderne'; motor er det fx fuldstændigt ligemeget om man kører på 93 eller 99 oktan ? 
/Thomas..

re:99 oktan !!

: 13. jun 2008, 12:51
af Claes
Lysmand,
En ny C5 har jo bankesensor, der skruer ned for tændingen hvis den mærker banken. Det vil vel så sige at med 99Oktan kan du være sikker på altid at have højst mulig tænding uden at bankesensoren nedjusterer?

Er det rigtig forstået, eksperter?