Hej Allan
Mange tror fejlagtigt at det udelukkende er udstødningsgassernes hastighed som driver en turbolader, imidlertid har den termiske energi som den 700-800 grader varme udstødningsluft indeholder mindst lige så stor indflydelse på at få turboen hurtigt op i omdrejninger. Med andre ord er det således en kombination af varme og flow som bestemmer turboens effektivitet.
Til forskel fra en sugemotor, er det derfor vigtigt at rullefeltet er i stand til at skabe den belastningsmodstand som gør at motoren udvikler nok varme. På et accelerations rullefelt er dette ofte et problem da motoren, om man så kan sige, ?flyver? igennem omdrejningsregistreret alt for hurtigt hvorved turboen ikke får tilført samme energi som ude på landevejen. Derfor er et bremse rullefelt langt at foretrække hvis man arbejder med turbo motorer, her kan man i langt større udstrækning skabe en modstand der afspejler virkeligheden. Dog opstår der typisk andre problemer så som hjulspind når turboen tager fat for alvor, det er ikke unormalt at se en effektforøgelse på over 400 hk på de første 1000 omdrejninger hvor turboen spooler. Det er også det som gør det sjovt ude på landevejen/væddeløbsbanen når momentet træder ind for alvor, problemet er bare at få ordentlig grip i asfalten. Et bremse rullefelt er også et must hvis man skal lave noget seriøst trimning på et rullefelt, uden den fornødne modstand vil tændingskurven/benzinblanding slet ikke passe når bilen kører på landevejen, jeg har set forfærdelige eksempler på at biler, trimmet ind på et dårligt rullefelt, har eksploderet første gang de fik pedalen på landevejen. Dette gælder både suge- og trykladede motorer.
Her er et lille videoklip som viser den pågældende rulning i 4. Gear fra ca. 2000 omdrejninger og op til 6000 omdrejninger. 6000 omdrejninger svarer til ca. 220 km/t og kunne den trække ud i det tempo på landevejen så var det bare fedt.
http://www.supra4ever.dk/upload/esm_rullefelt.mpg
Med Venlig Hilsen
Karsten