Jeg skal til at bygge en helt ny 408, det er en 350blok med en 4' stroket krumtap jeg gør det ligeså meget for at lære af det, mit forventet output bliver omkring 450HK på baghjulene, største problem med det byggeri er at der skal modificeres temmeligt kraftigt i blokken for at lave plads og hvis man ikke holder tungen lige i munden så kan man let ødelægge blokken.
jeg har tidligere haft nogle forskelligt bygget 383'ere samt en frisk 327 i min bil, springet fra 327 til 383 var enormt, min nummer2 383 havde for høj kompression (12.8:1) og jeg mistænker tændingsbanken for at ødelægge den, desuden havde den mekanisk rulleknast som jeg ikek er helt tryg ved til landevejskørsel.på papiret havde den 580HK bedste løb på rullefeldt var 412HK som var rigeligt til at lave alle de 8taller jeg skulle have lyst til, 0-60mph klarede den i bedste løb på 4.0sek og ved 160kmt blev man trykket tilbage i sædet når man gav den gas, benzinøkonomi var ca 5kml ved pæn kørsel, har dog prøvet en tur hjem fra næstved hvor den kørte ca 1½ kml :)
i 408 forventer jeg at få samme performance som ovenfor beskrevet 383 ved lidt lavere omdrejninger samt at kunne sænke kompressionen til at klare 95blyfri (10:1) desuden går jeg over til hydraulisk rulleknast (Comp cam Thumpr series), et af de store problemer jeg har haft er at få en ordentlig kaburator, Edelbrok er ikke til performance, Holley og især Barry grant har super dårlig kvalitetskontrol hvad jeg ikke har haft af problemer med de kaburatorer er ikke småting, jeg har nu bestilt en modificeret Holley doublepumper kaburator fra AED.
Jeg har købt en TKO600 med 0.84OD netop for at det skulle kunne holde til de mange kræfter, jeg går dog stadig og venter på min CNC machinet motorblok fra USA før jeg kan komme igang med at samle den, jeg har også udskiftet min bagvogn til HDudgaven af alt fra spindler til stubaxels, jeg fik et shock da jeg adskildte mine trailingarms for nyelig (de skulle til forchromeren) min 3år gamle spindel var vredet mere end 1 cm ved strålerne og det var umuligt at adskille jeg måtte have skærbrænder på for at redde midterflangen, selve trailingarmen kollapsede i pressen med 40tons på :)
Det er utroligt svært at vejlede andre i valg af motor, mest fordi man ikke kender deres preferæncer, hvis din 402 er renoveret som standard dvs samme knast toppe osv og der ikke er lavet finindstilling af tændingskurve oa. så vil en 383 nok kunne give dig et kæmpe smil på læben, hvis den deriomod allerede var sat op til lir så skal der noget Trykladning eller BB til at gøre dig glad.
her er det insprøjtningssystem jeg er varm på
http://www.mass-floefi.com/ ingen chipbrænding og computerfidleri for at sætte det op, det skulle være plug and play, og man beholder sit restrolook med det originale luftfilter hvis man lyster :) det bliver næste indkøb hvis ikke den nye kaburator funker 100%