Endnu et kapitel i Finnrays lidelseshistorie..
Cruise for a Cure første længere tur i lang tid. Al ser fint ud på vej ud til Andersen & Martini om morgenen. Min BeCool alukøler med Flexalite elblæser ser ud til at hold 502'eren under kontrol. Det er svært at holde en stor big block kold i en Stingray, så jeg noterer med tilfredshed at vandtemp. ikke er en streg over 170 F. Det er også svært at holde gearolien i en 4l80e kølig når man har monteret oliekølerne (2 stk. Specialty Auto Tech heat sink kølere som ikke behøver direkte airflow) lige bag differentialet af hensyn til vægtfordeling, men olietemp. holder sig på 175 F. Perfekt. Eneste gene er at motorstyringen ikke er helt indjusteret endnu, så den er lidt svær at starte når den er varm.
Hos Andersen & Martini går det rigtig godt. Thomas og Jeppe har sørget for morgenmad til os, stemningen er fin, JDRF auktionen over sponsorgaver går fint (tak til jer alle for at byde flot og gøre det sjovt at støtte det gode formål).
På vejen fra A&M hvor der er langsom kørsel og mange stop ryger vandtemp. ind imellem op på 190 F og transoiltemp. op på 205 F. Lidt højere end jeg bryder mig om, men ikke kritisk. Selv i den lange kø ind til Hillerød Torv, kommer temperaturerne ikke højere op. Jeg er tilfreds.
Lige indtil et eller andet sker og vandtemp. stiger hurtigt til over 200 F og fortsætter. Nå, vi er nu på vej ind på torvet, så det går nok. Men det går rigtig stærkt, og lige før vi parkerer viser temp. måleren 215 F. Jeg parkerer og slukker motoren. OG SÅ SKER DER NOGET UVENTET: Motoren diesler (selvtænder) og fortsætter ufortrødent med at køre. Det kan ikke lade sig gøre i en bil med elektronisk fuel injection, fordi når man slukker motoren, slukker man samtidig for benzinpumpen og for injektorerne. Altså ingen bezin til motoren og uden bezin stopper den, selvom den er meget varm.
Men her står Finnray altså og selvtænder, og Finnray er jo lidt voldsom og højrøstet i sin adfærd, så det går ikke stille af sig. Samtidig står der damp ud til alle sider, så folk tror den er ved at eksplodere. Jeg er rystet, og kan næsten ikke tænke klart. Det eneste jeg tænker er at det ikke kan lade sig gøre. Motorklappen op, hvad fanden gør man? Der er automatgear, så den kan ikke stoppes ved at sætte den i gear, slippe koblingen og holde bremsen. Alle tændrørsledninger af bare for at gøre noget (AV AV AV MSD virker meget fint). Af med luftfiltret, prøver at kvæle den med en bluse. Den suger bare som fanden og det lader sig ikke gøre. Endelig er der en af de mange omkring der finder på at klemme på den metalomspundne benzinledning, og den går så meget ned i omdrejninger at den kan kvæles. Py ha. Der skete heldigvis ikke noget, men dramatisk var det.
Hvad gik galt? Jo, relæet til elblæseren er gået af ukendte årsager hvorved den stoppede med at køre. Det må være sket i køen ind til Hillerød, og så stiger vandtemp. ganske hurtigt. Så er den begyndt at koge, og da jeg har monteret et hitemp kølerdæksel (for at have lidt mere temp. tolerance) blæste den i stedet nederste kølerslange af, hvorved al vandet gik og temperaturen racede i vejret. Så blev den varm nok til at eftertænde, og en stor big block kan åbenbart suge igennem injektorer og elektrisk benzinpumpe og selv sørge for at skaffe sig benzin til at køre, selvom det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Næste gang jeg kører har jeg monteret en lukkeventil på benzinledningen, så det ikke kan sker igen. Hvorfor Flexalite relæet stod af (næsten nyt) ved jeg ikke.
Tak til alle jer der hjalp da det skete og bagefter.