Udstødning - X-over eller H-pipe
: 5. maj 2005, 14:49
Når man benytter headers, har jeg læst mig til, at en X-over eller H-pipe mellem de to collectors (eller længere nede ved afgangsrørene) giver et bedre moment ved lavere omdrejninger. Har nogen viden/erfaring om hvilken af de to løsninger er bedst (X-over eller H-pipe)?
Jeg går selv ud fra at X-over giver mindre modstand i systemet end H-pipe (ingen skarpe knæk i gas-strømmen) men den er selvfølgelig også mere vanskelig at fabrikere (svejse) selv.
Hvor er det mest hensigtsmæssigt at placere X-over eller H-pipe (før crossmember-gennemføringen, efter denne eller helt nede ved differentialet)?
Grimme Gule er en C3 (1975) med lettere peppet L-48 motor (205 HK) og jeg planlægger at bruge 2-1/4 til 2-1/2 tomme rustfrie rør efter mine Hooker headers (1-5/8 tomme rør i 3 tomme collector).
Vettehilsen
Claus
Jeg går selv ud fra at X-over giver mindre modstand i systemet end H-pipe (ingen skarpe knæk i gas-strømmen) men den er selvfølgelig også mere vanskelig at fabrikere (svejse) selv.
Hvor er det mest hensigtsmæssigt at placere X-over eller H-pipe (før crossmember-gennemføringen, efter denne eller helt nede ved differentialet)?
Grimme Gule er en C3 (1975) med lettere peppet L-48 motor (205 HK) og jeg planlægger at bruge 2-1/4 til 2-1/2 tomme rustfrie rør efter mine Hooker headers (1-5/8 tomme rør i 3 tomme collector).
Vettehilsen
Claus