PCV ventil og tomgang

Teknisk relateret snak
Jladenmark
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jun 2010, 14:31

PCV ventil og tomgang

Indlægaf Jladenmark » 10. sep 2013, 19:36

Jeg har kigget lidt på min tomgang og fundet at en rolig lav tomgang (under 900 RPM) bliver forhindret af "falsk luft" gennem PCV ventilen. Der er meget stor forskel når jeg blokerer for luftgennemgang i ventilen eller ej.
(De andre vakuum tilslutninger virker tætte - altså ingenting at mærke om de er blokeret eller ej).

Er dette normalt? ... eller har jeg for meget luft gennem min PCV ventil.

Jeg har et par PCV ventiler som begge ser ud til at virke fint (den ene en ny custom ting), men de giver begge samme resultat. Dog ved jeg ikke om de har rigtig karakteristik.
Er der nogen der ved hvad der skal stå på den rigtige type (ex på siden eller i hullet)?

Systemet er sat op rimelig standard med PCV ventilen i ventildæksel i føresiden til manifold og en slange fra luftfilter til dæksel i pasagersiden. Det er OK tæt.
Idet min PCV ventil går til en runner i et Edelbrock manifold, vil det meste falske luft formodentligt gå til bestemte cylindre og derfor give ekstra ujævn tomgang.

Min motor er en '71 SB med Edelbrock Performer manifold, men ellers rimelig standard (bortset fra indsprøjtning i stedet for karburator).

Hvis nu systemet er OK, er der så nogen der ved om man kan undgå suget ind i manifold gennem PCV systemet - i et alternativt set-up?

/ Jan

(udmeldt) Niels E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 26. apr 2010, 21:44

Blot til info om hvad

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 8. okt 2014, 15:01

Blot til info om hvad jeg har gjort med nedenstående (hvis andre skulle komme i samme situation): Har prøvet forskellige PCV ventiler uden større forskel på tomgangskvalitet, men har efterfølgende konkluderet at jeg nok havde forsøgt at køre den for magert (luft/benzin forhold) i tomgang, hvorfor ekstra luft fra PCV systemet har fået en ikke ubetydelig indflydelse på blandingsforhold. Jeg har givet den en lidt federe blanding i tomgang og ved lave omdrejninger og det har hjulpet.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster