Udstødning til C3, så den rigtige V8 lyd er tilstede

Johansen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:44

Udstødning til C3, så den rigtige V8 lyd er tilstede

Indlægaf Johansen » 27. apr 2016, 13:48

Hej igen,
Har tidligere fået rigtig god hjælp, inden vores nye vidunder kom hjem fra USA. Nu er den synet.

Konen's første bemærkning var, syntes godt nok ikke den har "meget" lyd eller den rigtige lyd:smash:

Nu har jeg kikket nettet igennem, for at finde den rigtige "potte" til vores "røde lyn" - men hold da op, der er godt nok en del.

Har kikket mest på Flowmaster, og fået anbefalet 40 serien. Nogle der har erfaringer og gode råd.

Den skal have den "rigtige" V8 lyd og samtidig også muligt, at tale sammen på vores sommerture:)

Motoren vi har i Corvetten er en 350/300 Small Block.1000310004
Vedhæftede filer
corvette 2.jpg
corvette 2.jpg (99.7 KiB) Vist 8415 gange
corvette 1.jpg
corvette 1.jpg (74.52 KiB) Vist 8415 gange

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Hej Johansen Lyden er et output

Indlægaf Anders #258 » 30. apr 2016, 08:58

Hej Johansen

Lyden er et output af alt dét, der sker inden afgangsrøret - så samme "bagpotte" vil lyde forskelligt afhængigt af bl.a.:
- motorkomponenter (standard vs modificeret)
- manifolde (headers eller standard støbejern)
- dimension på rørsystemet
- materiale valg (rustfri får f.eks. i mine ører en lækker sprød klang)
- et rør fra hver cylinderrække eller koblet sammen med et H-rør eller X-over

Så du skal overveje, om der kun skal skiftes de to bagerste potter, eller om det er et nyt system fra motor inkl./ekskl. headers du kigger efter?

Hvis din motor er "standard" bør du kunne søge en del videoklip på youtube, hvor du kan høre lyden af forskellige standard-systemer - eller endnu bedre: tag på træf og hør dem i virkeligheden. Lyd er noget af det mest personlige, og du vil med garanti finde nogen, der både er enige og meget uenige med dig (men du skal jo vælge netop det I synes lyder godt).

Jeg har selv altid godt kunne lide lyden af Magnaflows rustfrie serie - men det er jo blot en smagssag.

Go for it...:streger:

Johansen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:44

Hej Anders, Tak for dit svar,

Indlægaf Johansen » 1. maj 2016, 07:52

Hej Anders,
Tak for dit svar, ja det kan være jeg bare skal afvente mig med tålmodighed - jeg har ellers kikket en del på diverse youtube - og er nok kommet frem til, at der skal skiftes det hele. Pt er der kun 2" pipes og umiddelbart en ukendt lydpotte.
Det jeg kan se og læse mig frem til, er anbefalingen en 2x2½" pipes.
Selve potten er jeg meget i tvivl om, har mest set på Flowmaster, er der det serie 40 jeg umiddelbart tror falder bedst i vores smag. Jeg har også kikket på et par video'er med Magnaflow - men må indrømme jeg er snart mere forvirret end godt er :confused:
Er også en del forvirret over, hvor man kan købe et komplet sæt.

Så dit råd med, at tage på træf og lytte lidt til de andre, tror jeg vi vil følge - om det rigtige lyd bliver nu eller om 2 mdr, er nok bare min tålmodighed der skal tøjles.

Tak for dit svar.

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Johansen. Til lykke med den

Indlægaf Lolk » 1. maj 2016, 12:40

Hej Johansen.
Til lykke med den flotte bil! Mit amatøragtige svar vil nok være, at du bare skifter de bagerste potter. Du kan evt bare tage poterne af og køre en tur rundt i villakvarteret, hvis det lyder godt men lidt for højt, monter nogle poter du kan se igennem. Der er nogle, der bare kører med rør hele vejen igennem ud til fiskehalerne. Men de larmer altså også lidt. Men som nævnt før, det bedste er nok at, tage på træf og lyt til de andre biler.
Mvh lolk.


(udmeldt) Kristian0707
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:33

Hej og tillykke med den

Indlægaf (udmeldt) Kristian0707 » 11. okt 2016, 17:41

Hej og tillykke med den fine bil 👍
Vi har selv en Corvette C3fra 1972 med den vildeste lyd. Det er også en 350, med 2,5 " rør og Flowmaster bagpotter.
I kan eventuelt kære en tur forbi os i Aalborg og høre brølet.
Mvh Kristian

Johansen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:44

Med til historien hører også

Indlægaf Johansen » 2. nov 2016, 15:28

Med til historien hører også at forskellige udstøtningssystemer vil give resonans.
Min har Flowmaster - med en del lyd - og en ganske mærkbar resonans i bilen ved 57-63 km/t.

Kan i øvrigt støtte op om anbefalingen om at komme til et træf og få syn (og lyd) for sagen :)


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster