Modifikation og styrtøjsdata ´71 C3 - erfaringer efterlyses.

Torben Dyg
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2015, 07:00

Modifikation og styrtøjsdata ´71 C3 - erfaringer efterlyses.

Indlægaf Torben Dyg » 10. aug 2016, 10:47

Hej,

Jeg har en ´71 C3 Coupe uden PS J
Den kører faktisk ret godt ? ligeud og ligeud under acceleration. Den trækker ikke til siderne og retter tilfredsstillende op til ligeud. Baghjulene står som de skal. Det samme gør forhjulene, selv om castervinklen ikke er udmålt ? har hørt at der skal så mange shims som muligt på den bagerste øverste bærearm ? jeg har 82 mm i begge sider og 49 mm på de forreste - det syntes tilfredsstillende J
Jeg har fundet følgende data som jeg vil udfordre med et par spørgsmål herinde blandt Fellow-Corvette-Men and Women J
Data nedenfor er fra et US forum og går igen ved flere søgninger på andre sider.


[TD="bgcolor: transparent"]Front 63-82 Corvette
[TD="bgcolor: transparent"]
[TD="bgcolor: transparent"]Daily Driver
[TD="bgcolor: transparent"]Advanced Street
[TD="bgcolor: transparent"]Autocross Baseline
[TD="bgcolor: transparent"]Track Baseline


[TD="bgcolor: transparent"]Toe
[TD="bgcolor: transparent"]
[TD="bgcolor: transparent"]1/32″
[TD="bgcolor: transparent"]0″
[TD="bgcolor: transparent"]3/16″ out
[TD="bgcolor: transparent"]0-1/16″ out


[TD="bgcolor: transparent"]Camber
[TD="bgcolor: transparent"]
[TD="bgcolor: transparent"]0° neg
[TD="bgcolor: transparent"].25° neg
[TD="bgcolor: transparent"]1.5-2° neg
[TD="bgcolor: transparent"]1-2° neg


[TD="bgcolor: transparent"]Caster
[TD="bgcolor: transparent"]
[TD="bgcolor: transparent"]2.75° pos
[TD="bgcolor: transparent"]2.75° pos
[TD="bgcolor: transparent"]2.75° pos
[TD="bgcolor: transparent"]2.75° pos



Spørgsmål.

1. Toe in. Jeg kører med en spidsning på 6mm (data fundet i Clymer Pub. Service ? Repair Handbook, All models 1963- 1976) Den siger ¼? +/- 1/16?, som efter min regnemaskine betyder 6,35 mm +/-1,6 mm ? altså en spidsning mellem 5 mm og 8 mm sådan cirka.

Efter oversigten ovenfor er det alt for meget? Det forekommer måske også for meget, når man kører i bilen uden jeg dog kan beskrive hvad der er godt eller skidt.
1/32? er kun knap 1 mm spidsning?

Jeg kører foran med 9,5X19 fælge med 255/35 dæk ? det må på en eller anden måde også have en indflydelse i forhold til originalmontering og spidsningen eller?


Har beslutte at jeg prøver med 1 mm spidsning, men vil gerne høre om jeres erfaringer desangående. Jeg har i øvrigt fundet en metode til måling af camber og spidsning hjemme på garagegulvet, men kræve lidt tid at beskrive ? hvis nogen er interesseret må vi tage den pr. tlf. eller et garagebesøg J


2. Er der nogen der evt. har erfaringer med Borgsons snekkesektor styrhus med indbygget servo? Overveje at bygge en sådan på med en elektrisk servopumpe ? Borgsons eller Van Steel har ikke en løsning eller har prøvet ? måske I har J

I øvrigt ? er der nogen der har kontakt med de højre magter? Der er vist behov for en holdningskorrigerende samtale om det elendige sommervejr J

Bedste hilsner
Torben (1538)
+45 25 44 73 89

Allan-2506
Indlæg: 0
Tilmeldt: 17. jan 2013, 08:45

Hej De 1/32" (ca.1,6 mm) toe

Indlægaf Allan-2506 » 10. aug 2016, 18:36

Hej
De 1/32" (ca.1,6 mm) toe in er x 2, altså hvert hjul skal 1/32 indad (total ca.3,2 mm), hvis du vil justere som daily driver.
Mvh Allan

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Allan har helt ret du

Indlægaf Piet » 14. aug 2016, 11:13

Allan har helt ret du skal gange med 2
Hvis du vil have bilen så retningsstabil som muligt skal du have så meget positiv caster som muligt (shims på den bageste bolt ved øverste a-arm), det hjælper lidt på den forfærdelige bumbsteer disse biler har.

Camber er nem at måle derhjemme, man kan købe digitale loddestokke med grade måler indbygget som så sættes på fælgkanten.
Spidsning plejer jeg at sætte med et målebånd fra center til center af dæk på forsiden og tilsvarende på bagsiden så kan jeg se forskellen og justere efter det, problemet ved denne måling er dog at man sagtens kan sætte hjulene skævt og så få stillet spidsningen efter det, hvis det skal gøres korrekt skal man udmåle bilen på samme måde som hvis man sætter af til et fundament.
Caster vinklen er mere tricky og kræver noget specielværktøj.
Jeg plejer at køre mine biler til 4hjulsudmåling efter jeg har grundjusteret derhjemme.

Jeg har monteret en del Borgesson styrehuse på Corvetterne, det er en glimrende løsning og de giver et dejligt fast styretøj med moderne kvaliteter, dog afhjælper det ikke bumbsteer problemet og akkerman vinklen er også stadig et problem på de gamle Corvetter.
Der findes kits til at hjælpe på bumbsteer problemet, kort fortalt går de ud på at sænke de yderste styrekugler ca 3cm så vinklen på styrearmen bliver parallel med bevægelsen på bærearmen, De tandstangstyringskit som findes flytter alle styrearmene ned for at formindske bumbsteer effekten som er et at de allerstørste problemer med Corvette styretøjet, detsværre er tandstangskittene ikke godkendte i danmark og de har også alle problemer med venderadius.
Jeg har selv købt et komplet nyt styretøj fra Ridetech som ændrer samtlige vinkler og geometri i styretøjet, selv akkermanvinklen har de ændret, udgangspunktet for dette setup er netop Borgesson styrehuset, det har Ridetech valgt fremfor en tandstangsstyring, begrundelsen var frigang og venderadius.

Robotmanden
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. jul 2016, 11:47

Jeg er dybt imponeret over

Indlægaf Robotmanden » 17. aug 2016, 23:42

Jeg er dybt imponeret over den ekspert viden i har på området.

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

https://www.vansteel.com/PDFs/6382AlignmentSpecs.pdf

Indlægaf Pfingstl » 18. aug 2016, 19:43

Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

CopenhagenGT
Indlæg: 0
Tilmeldt: 3. mar 2015, 07:44

Hej og mange tak for

Indlægaf CopenhagenGT » 20. aug 2016, 15:50

Hej og mange tak for jeres yderst brugbare tilbagemeldinger. Vedr. fælg og dækmontering så tænker jeg at det ikke har indflydelse på ændrede data, men kun ændre data ved montering.
Er der nogen der evt. har erfaringer med Borgsons snekkesektor styrhus med indbygget servo? Overveje at bygge en sådan på med en elektrisk servopumpe ? Borgsons eller Van Steel har ikke en løsning eller har prøvet ? måske I har 
Dette spm. står stadig lidt åben 
Borgson (Gil Evans) har svaret følgende:
We don?t have any experience with the electric pumps but our Corvette power steering box operates at 1200-1350 PSI and 2.7 ? 3.5 gallons per minute.
Så er der lidt at tage fat på if. med at finde data på en elektrisk servopumpe fra en Saxo, Fiat eller anden minibil 
God weekend.
Bedste hilsner
Torben
+45 25 44 73 89
(Medlem nr. 1538)

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Re: Modifikation og styrtøjsdata ´71 C3 - erfaringer efterlyses.

Indlægaf Pfingstl » 28. apr 2017, 21:50

Er det bare mig ellers er det ikke alle indlæg der vises ??
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Torben Dyg
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2015, 07:00

Modifikation af PS på C3 - elektrisk servopumpe mv.

Indlægaf Torben Dyg » 12. maj 2017, 09:16

Hej igen,
Så lykkedes det... Borgeson styrhus med indbygget servomotor, en elektrisk servopumpe fra en Citroen C3 (naturligvis fra en C3 :-) ) og to servovoslanger fra Autoslanger. Ingen oliespild :-)

I forhold til at køre uden PS, er det jo en fornøjelse ved lave hastigheder. Ved landevejsfart skal der korrigeres lidt i forhold til ikke at køre med PS. Er der evt. nogen der har erfaring med montering af en styretøjsdæmper for at gøre den mere stabil ved ligeud kørsel?

Bedste hilsner
Torben
Vedhæftede filer
WP_20170512_003[1].jpg
Servomotor
WP_20170512_003[1].jpg (1.6 MiB) Vist 12283 gange
WP_20170512_002[1].jpg
slangeføring
WP_20170512_002[1].jpg (1.95 MiB) Vist 12283 gange
WP_20170512_001[1].jpg
servopumpe
WP_20170512_001[1].jpg (1.37 MiB) Vist 12283 gange

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Re: Modifikation og styrtøjsdata ´71 C3 - erfaringer efterlyses.

Indlægaf Lolk » 12. maj 2017, 10:06

Hej Torben.
Det ser rigtig flot ud, det du har lavet.
Mvh lolk.

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Re: Modifikation og styrtøjsdata ´71 C3 - erfaringer efterlyses.

Indlægaf Pfingstl » 16. maj 2017, 22:14

Jeg har også monteret Borgeson (og Hydratech bremseforstærker). Det virker perfekt med super styring og hård og effektiv bremsepedal.

Smart med den elektriske pumpe. Den kan gemmes i inderskærmen og gøre slangerne helt korte.

Er den med indbygget beholder eller monteres den ved siden af ?
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster