Spørgsmål til glasfiber-konstruktion

Teknisk relateret snak
Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Spørgsmål til glasfiber-konstruktion

Indlægaf Anders #258 » 20. mar 2016, 21:43

Hej alle

Jeg er i gang med en komplet ombygning af corvetten (C5), og skal i den forbindelse lave nogen ting i glasfiber. Der skal bl.a. støbes en ny indsats til forkofangeren, så den matcher en dansk nummerplade (de nyere i MC-størrelse). Til dét skal jeg have lavet en sandwich-konstruktion, som efterfølgende beklædes med væv (har valgt at bruge epoxy fremfor polyester).

Jeg havde tænkt, at bruge noget almindeligt bygge-skum (i dette tilfælde "Würth Karmskum"), der skummes ud på en flade og efterfølgende tilskæres, slibes mv., indtil den er klar til at blive pålagt væv.

Har nogen erfaring med at bygge i glasfiber? Herunder input ift. brug af epoxy på byggeskum? (er ikke tvivl om, at der sagtens kan laves en model i skum, men er i tvivl om, hvordan det vil reagere, når der kommer epoxy på)?

Mvh. Anders

Allan-2506
Indlæg: 0
Tilmeldt: 17. jan 2013, 08:45

Hejsa Det lyder som et spændende

Indlægaf Allan-2506 » 21. mar 2016, 09:34

Hejsa

Det lyder som et spændende projekt, jeg ville kontakte et bådeværft med speciale i glasfiber, de må kunne give nogle tips.

Mvh Allan

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

jeg har gjort det et

Indlægaf Piet » 21. mar 2016, 17:48

jeg har gjort det et par gange men det er et ret stort arbejde at lave noget fra bunden, hvis du vil bruge byggeskummen kun som skabelon, så kan du bare plastre glasfibervæv på som du lyster og så skære/brække skummen af bagefter, selv plejer jeg at bruge kulfiber væv nede fra biltema, det er mere holdbart end glasfiber i samme tykkelse det er træls når man skal lægge 10 lag glasfiber på for at få det stærkt nok.
jeg har lige købt mig en 3D printer og 3D scanner så nu skal jeg til at prøve at fremstille specielle inderskærme til en C3 i ABS plast, største problem er at printeren ikke kan lave moduler over 30x30 cm så jeg skal sætte flere elementer sammen vi må se om det virker der er dog ret mange muligheder hvis det lykkedes.

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Det lyder som om, at

Indlægaf Anders #258 » 21. mar 2016, 20:07

Det lyder som om, at jeg skal gentænke planen lidt igen ;-)

Udfordringen er, at indsatsen til forkofangere på enkelte steder skal være ret tyk (ca. 2-3 cm). Så jeg ville lave en model i skum (eller andet materiale), der kunne slibes/skæres/tilpasses, så den stort set har den rigtige form - blot en anelse i understørrelse. Derefter ville jeg omkranse materialet med 4-5 lag glasfibervæv, og siden spartle/slibe indtil den rigtige form er nået.

Hvilket materiale kan anbefales, hvis jeg skal kunne omkranse det af glasfibervæv, og det samtidig skal være fast nok til at kunne slibes og tilskæres - og ikke være fugt-sugende?

...og vigtigst af alt: hvor skaffer jeg det henne? (skal ikke bruge ret meget - måske et stykke på 50x50 cm og med en tykkelse på 20-25 mm).

Mvh. Anders

Brugeravatar
C5Nissen
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. feb 2009, 23:36
Geografisk sted: Sdr. Bjert

Hvad med en Flamingo isoleringsplade?

Indlægaf C5Nissen » 21. mar 2016, 20:15

Hvad med en Flamingo isoleringsplade? - hvis man køber en plade beregnet til gulvisolering, er de ret kompakte i opbygningen, og kan fås i flere tykkelser.

Hilsen Karsten
Corvettes-The Bad Boy Toy 8-)

Mozart
Indlæg: 112
Tilmeldt: 15. jul 2012, 02:20

Hej Anders På min arbejdsplads, Tech

Indlægaf Mozart » 21. mar 2016, 21:56

Hej Anders
På min arbejdsplads, Tech College i Aalborg har vi mage uddannelser. Deriblandt en specialitet omhandende glasfiber. Nærmere betegnet direkte
til at imødekomme Siemens Windpower´s behov for at uddanne glasfiberfolk til møllevigeopbyging mm.
Der arbejder der en faglærer som hedder Steen som er noget af en troldmand indenfor faget og meget mere. Jeg ved at han bl.a har opbygget en'
C3`s bagende i hans materialer.
Hvis du gerne vil at jeg skal gå et skridt videre så giv lyd til mig 2064 4060
Mvh Niels Mozart#1326

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Blot en hurtig opdatering: Tak til

Indlægaf Anders #258 » 30. mar 2016, 23:25

Blot en hurtig opdatering:

Tak til Niels for at dele hans netværk. Jeg fik en rigtig god snak med den omtalte faglærer, der gav mange gode råd, og desuden vender tilbage med en nærmere vejledning indenfor nærmeste fremtid. Jeg håber på et senere tidspunkt at kunne poste en generel "vejledning" til gør-det-selv-byggeren ud fra de materialer man i almindelighed har til rådighed. :thumbs:


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 9 gæster