Problemer med traction control slår til ved 120 km.

Erik Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2011, 16:07

Problemer med traction control slår til ved 120 km.

Indlægaf Erik Hansen » 22. aug 2014, 19:08

Når jeg så vælger traction controld off, er der ikke nogle problemer så fortsætter den så langt du vil.
Er der nogle herinde der har en ide om hvad det kan være?
Mvh. Erik 1277.

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Et gæt vil være en

Indlægaf Pfingstl » 22. aug 2014, 20:22

Et gæt vil være en fejl på en ABS føler eller et modul.

Nu kender jeg ikke Corvettens computere, men måske kan der udlæses fejlkoder ??

(Jeg går ud fra at hjul, dæk og dæktryk er de samme som før problemet opstod)
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

Erik Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2011, 16:07

Har haft computer på bilen

Indlægaf Erik Hansen » 22. aug 2014, 20:57

Har haft computer på bilen og der er ikke fejl på abs føler.
Der er ikke ændret på dæk størelse.
Problemet har været der længe, men kom først ved 180 km. efter en lille brænder kommer det ved 120 km.

Erik.

Padk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 18. apr 2009, 20:11

Hej Erik. Jeg vil give Jens

Indlægaf Padk » 22. aug 2014, 21:50

Hej Erik.

Jeg vil give Jens ret - det tyder på en fejl i en af dine ABS følere - eller givere (tand krans).
Jeg er også på hold med Jens, udi ikke at kende Vettens log mængder, men noget tyder på den ikke logger sine fejl særligt længe, siden I ikke kan se noget ved en fejlkode udlæsning, og at bilens egen diagnose "godkender" systemet, indtil du når en vis hastighed.

Mit råd er at du finder en tester/computer, hvor du har mulighed for at aflæse spændingen på dine hjulfølere under kørsel. Spændingen på dine følere skal være stort set ens - min gamle skolelærdom sagde max afvigelse på 20 %, men tænker moderne biler er mere fintfølende - er spændingen på et eller flere hjul afvigende, skal det undersøges nærmere. Ved en spændingsmåling tester du både føler/giver/forbindelser - så det behøver ikke være let at finde fejlen....

God arbejdslyst.

Padkær :yo:

Erik Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2011, 16:07

Har haft bilen hos US-Pitstop

Indlægaf Erik Hansen » 22. aug 2014, 22:40

Har haft bilen hos US-Pitstop i Ejby. Han havde computer på bilen under kørsel, men kan ikke se der er noget galt.

Mvh. Erik

Pfingstl
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23. sep 2013, 10:20

Så ville jeg nok starte

Indlægaf Pfingstl » 22. aug 2014, 23:00

Så ville jeg nok starte med at skifte følerne bagpå - evt. én af gangen og se om fejlen forsvinder. Det er en overkommelig udgift.

Det et kan også være snavs/fejl på den bevægelige del der først kommer til udtryk ved højere omdrejninger - måske skal man kigge efter der først. Det er også en reservedel der nogle gange skal skiftes på bmw'erne.

Min erfaring med BMW siger KUN originale dele, men det er op til den enkelte. Har oplevet flere uoriginale følere på bmw'er der ikke virkede - uden at komme med fejlkoder.

Der er sikkert en føler der ikke kan følge med og derfor tror bilen at hjulet har en anden hastighed og der korrigeres.

Held og lykke med fejlsøgningen.
Jens
1971 454/TH400
FAST EZ_EFI 2.0, BORGESON, HYDRATECH, DEWITT

Har rodet med biler i over 30 år..........

KLarsen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 15. jun 2007, 23:42

Hej Erik Du kan hvis ikke

Indlægaf KLarsen » 23. aug 2014, 08:08

Hej Erik

Du kan hvis ikke du allerede har været inde i bilens egen computer, og resette alle fejl. Det kan jo være en gammel fejl
Bilen gemmer i locken ???

Erik Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2011, 16:07

Prøver først at rense alle

Indlægaf Erik Hansen » 23. aug 2014, 13:14

Prøver først at rense alle bevægelige dele/tandkrans.
Tak for hjælpen til alle, vender tilbage med resultatet.

Mvh. Erik

Benny
Indlæg: 66
Tilmeldt: 10. jun 2005, 01:37

Hej Erik. Nu skriver du at

Indlægaf Benny » 23. aug 2014, 22:00

Hej Erik.

Nu skriver du at det først plejer at komme ved 180, men efter en brænder kommer det nu ved 120.
Det får mig til at tænke på noget jeg selv har været ude for med min C6. Jeg købte for nogle år siden nye fælge med dæk. Det så alt sammen fint ud, men efter kort tid oplevede jeg præcis det samme som du beskriver - traction control slog til når man mindst ventede det. Typisk på tør vej under acceleration.

Jeg gik med samme tanker som dig - der må jo være noget galt med bilen. Så jeg begyndte fra en ende med at finde ud af hvad der skal til for at aktivere TC systemet. Det eneste det egentlig gør er at den ud fra signal fra ABS sensorerne sammenligner hastighed på for og baghjul, og så længe forskellen holder sig indenfor de fastsatte grænser (den accepterer mere eller mindre, alt afhængig af hvilket program du har valgt) så gør den ingenting. Men hvis man kommer over grænsen, så slår TC til.

Det fik mig til at tænke på de nye dæk som burde passe til bilen, men da jeg fik set ordentlig efter var det den rigtigt størrelse i for, men de var for lave i bag. De var 285/30-19 i stedet for 285/35-19, så de kørte faktisk altid lidt for hurtige rundt i forhold til forhjulene. Det var så tæt på grænsen at der næsten ingenting skulle til for at aktiver TC.
Jeg skiftede til den rigtige størrelse (for: 245/40-18, bag:285/35-19) og alt virkede igen som det skulle.

Ja det blev et lidt længere skriv bare for at sige at du lige skulle kontrollere din dækstørrelse, inden du begynder at lede efter andre fejl :)

Fortsat god sommer.

Erik Hansen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24. mar 2011, 16:07

Mange tak for det gode

Indlægaf Erik Hansen » 24. aug 2014, 09:37

Mange tak for det gode svar.
Jeg havde nemlig lige fået nye dæk på forhjulene da problemet opstod.
Alle har kun spurgt om der var ændret på bag dæk og det var der jo ikke.
Jeg kører ikke med de foreskrevne størrelser, ved at den kører 5 km. hurtigere på de forreste end de bagerste.

Mvh.Erik


Tilbage til "Teknisk Forum C6"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster