Luftindtag til C5

Teknisks spørgsmål og svar om Corvette C5
Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Luftindtag til C5

Indlægaf Henning P » 5. jan 2014, 20:33

Jeg har tænke mig, at udskifte det orginale luftindtag i min C5. Jeg har fundet et system hos Summit Racing der skulle give bedre ydelse. Det hedder
VaraRam VR-B2 Cold Air Kits .
Er der en med kendskab til dette system og vil fortælle om det er værd at bruge penge på.
Eller eventuel hvilken luftindtag der dur.

Mvh
Henning Poulsen

Brugeravatar
Anders #258
Indlæg: 19
Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
Geografisk sted: Skælskør

Der findes rigtig mange forskellige

Indlægaf Anders #258 » 6. jan 2014, 19:42

Der findes rigtig mange forskellige typer after market luftindtag, og ligeså mange meninger ;-)

Men VaraRam er blandt dem, der opnår rigtig mange positive tilkendegivelser på corvetteforum. Jeg har det selv på min Z06, men det sad på da jeg købte den, så jeg har ikke prøvet forskellen ift. standard luftindtag. VaraRam giver - som jeg har forstået det - mest ekstra effekt ved landevejshastighed og opefter, hvor der presses mere luft igennem. Min Z06 har tidligere kørt lidt bane, og jeg er ikke i tvivl om, at det har en positiv effekt (tidl. ejer har været meget selektiv i opgraderingerne, hvor kun dét der reelt giver effekt er udskiftet).

MEN - jeg vil så sige: jeg har aldrig oplevet, at alene udskiftning af luftindtag giver synderlig markant effekt. Typisk er det samspillet med nyt luftindtag, motorkomponenter og udstødning, der giver effekt.

Bakerguf
Indlæg: 7
Tilmeldt: 4. feb 2007, 16:58

Hej Der er mange meninger

Indlægaf Bakerguf » 6. jan 2014, 22:41

Hej

Der er mange meninger , men på denne video mener man absolut ikke at andet luftindtag øger effekten:

http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Som Anders skriver skal der mere til end blot et nyt luftfilter:driving:

MVH. Bo Bakerguf

KLarsen
Indlæg: 0
Tilmeldt: 15. jun 2007, 23:42

Hej Henning At skifte luftindtag alene

Indlægaf KLarsen » 8. jan 2014, 11:15

Hej Henning

At skifte luftindtag alene giver ikke rigtig noget da du stadig har 62 mm trottle hul, der vil bare blive lidt mere trængsel ved døren :-), men skifter du trottle i samme omgang til en 85 mm vil det mere luft dit V-ram kunne benyttes.

Hilsen Helle

Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Jeg vil prøve VaraRam indtaget.

Indlægaf Henning P » 8. jan 2014, 17:12

Jeg vil prøve VaraRam indtaget. Når jeg har testet det, vil jeg skrive om resultatet. Jeg har på min C5-er og en kammerats C4-er fjernet støbegrater og afrundet skarpe kanter i indsugningstragten ved indsugningsspjældet. Derefter har jeg poleret støbeoverfladen op til jævn og blank overflade. Det har givet en bedre respons på speederen på begge biler (hjulspind). Det betyder meget, at luften kan passere uhindret. Det er en forholdsvis lille operation, men med mærkbar resultat. Jeg vil lade tvivlen komme systemet tilgode og prøve det. De 85 mm vil nok også være en god løsning. Tak for jeres svar.

Mvh
Henning

Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Så er VaraRam systemet kommet

Indlægaf Henning P » 31. jan 2014, 17:41

Så er VaraRam systemet kommet til Hjerm. Nu venter jeg på, at det bliver vejr til, at få C5ern hjem fra sin vinterhi.

Henning
Vedhæftede filer
DSCF4449.jpg
DSCF4449.jpg (22.8 KiB) Vist 10216 gange

Henning P
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. aug 2009, 20:18

Så har jeg kørt med

Indlægaf Henning P » 19. aug 2015, 22:03

Så har jeg kørt med VaraRam indsugningen i et stykke tid. Jeg har ikke fået lavet før og efter test da det skal laves under kørsel. Så det er min fornemmelse af bilen før og efter. Som de skriver øger det motorydelsen under kørsel. Det mærkes bestemt ved acceleration fra ca. 65 kmt. og videre op. Den taber ikke så mange omdr. ved gearskift. Så det må give en slags turboeffekt. Det er blevet en lidt sjovere bil at kører i. Oven i købet har den fået en del opmærksomhed ved lyden af indsugningen i fronten, når man giver lidt gas . Monteringen af systemet er en del bøvlet. Det kunne godt være bedre tilpasset bilen, at spænde systemet fast i bilens monterings steder måtte jeg opgive . De skriver godt nok at det ikke behøves, men de har nok også selv måtte opgive. Om jeg kan anbefale andre systemet er lidt svært da jeg ikke har andet end min egen fornemmelse af før og efter, men jeg har ikke fortrudt købet.
Mvh Henning
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 10216 gange
image.jpg
image.jpg (52.45 KiB) Vist 10216 gange


Tilbage til "Teknisk Forum C5"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster