Udluftning bremser

(udmeldt) Thorup
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. nov 2013, 06:27

Udluftning bremser

Indlægaf (udmeldt) Thorup » 15. apr 2018, 14:50

Hej har lidt problemer med at få luftet mine forbremser ud.
Pedalen føles stadig blød.
Har luftet hovedcylinder separat ud og luftet ud og får ikke mere luft ud af systemet.
På vej blokerer den bagenden først, der er blevet skiftet hovedcyl og bremseslanger sidste år.
Nogle gode råd.

ms454
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

Re: Udluftning bremser

Indlægaf ms454 » 15. apr 2018, 16:41

Hej

Jeg tror ikke der er et emne, der har været vendt så meget som udluftning af c3 bremser. Mange har brugt litervis af bremsevæske uden at få luften ud. Den eneste måde jeg har fået til at virke, et at lave en lille plade med en pakning som passer oven på hovedcylinderen, bore et lille hul i den og sætte tryk på med kompressoren eller en dåse trykluft. Nu kan du i ro og mag lufte ud, en skrue af gangen, men husk endelig at tjekke at der er væske nok, ellers kan du begynde forfra. Det har virket på min hver eneste gang jeg har rodet med bremser.
Men for at give historien en krølle så har min aldrig bremset helt godt, selvom jeg har skiftet calibre, slanger og klodser flere gange i de ti år jeg har været c3 ejer.
Så er dag gav jeg op og købte et sæt wilwood bremser med alt, calibre, skiver, klodser og stålarmerede slanger. Et bolt on kit, som enhver kan installere, det er godt nok lidt smådyrt, men hold da fast hvor det virker. Bilen bremser som en drøm, ingen "svampet" pedal og ingen udluftningsproblemer, det skulle jeg have gjort for mange år siden.
Jeg ved ikke om der findes andre mærker end wilwood, det gør der sikkert, men det var dem jeg faldt over, og jeg kan skrive under på, at der er sket en udvikling af bremser de seneste 40 år, og selv om det er en veteranbil, behøver den ikke at have veteranbremser.

mvh Martin

(udmeldt) Thorup
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. nov 2013, 06:27

Re: Udluftning bremser

Indlægaf (udmeldt) Thorup » 15. apr 2018, 17:05

Havde selv tænkt på trykluften, hvor meget tryk sætte du på.

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Re: Udluftning bremser

Indlægaf Allan#373 » 15. apr 2018, 17:48

Hi Martin
Når du roser Willwood bremser, er der så sættet der passer med 15" fælge, eller er det de 6 stemplede, der kræver 17" fælge
Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

ms454
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

Re: Udluftning bremser

Indlægaf ms454 » 15. apr 2018, 19:00

meget lidt tryk,og et ganske lille hul i pladen. Sådan en spraydåse med luft er der 6 bar i, og det er rigelig.

Jeg kører på 15" fælge, og det her får jeg nok hug for, jeg synes ikke en c3 ser pæn ud med moderne lavprofilfælge, det klæder simpetlhen ikke bilen.
Jeg prøvede på ikke at skamrose wilwood, men jeg kender ikke andre. Det er ikke for at reklamere for et produkt, det har bare virket så godt på min bil.

mvh Martin

(udmeldt) Thorup
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15. nov 2013, 06:27

Re: Udluftning bremser

Indlægaf (udmeldt) Thorup » 18. apr 2018, 19:37

Har nu fået alt luften ud af systemet.
Har nede ved den lokale synsmand og havde vognen på bremsetesten.
Men den har stadig problemer med at bremse for meget på bagenden.
Kan det være fordelerventilen der er defekt?
Der er vist ikke andet der kan være galt.

ms454
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

Re: Udluftning bremser

Indlægaf ms454 » 22. apr 2018, 11:41

så vidt jeg ved, laver fordelerventilen ikke andet end at holde øje med balancen i de to kredse, og tænde bremse advarsels lyset, hvis trykket falder i den ene kreds. Og man nulstiller den ved at træde hårdt på bremsen når begge kredse er i orden.
Selve bremsefordelingen foregår ved at stemplerne i de forreste calibre er større end i de bagerste. Så tror du ikke du har væske på klodserne eller belægning på skiverne.
Hvis jeg tager fejl omkring ventilen, er der ikke nogen der kan skrive en lille ode om hvordan det virker, jeg har aldrig helt fundet ud af hvorfor den er der.

Martin

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Re: Udluftning bremser

Indlægaf Allan#373 » 23. apr 2018, 10:29

Corvette Brake Proportioning Valve, 1978-1982 Part #:
25-102765-1
Er det denne fætter der tales om?
Det lyder som om den fordeler tryk mellem for og bag?
Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Re: Udluftning bremser

Indlægaf Piet » 23. apr 2018, 12:49

Fordeler ventilen sørger for at forbremserne bremser før bagbremserne , det er et simpelt system med en fjeder og en kugle som lukker af for tryk til bagbremserne indtil trykket er højt nok.

ms454
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. jan 2006, 22:13

Re: Udluftning bremser

Indlægaf ms454 » 23. apr 2018, 15:45

Det er faktisk lidt interessant det her, nu blev jeg nysgerrig, så jeg slog op i bøgerne. I min haynes manual c3 1968 til 82 er der vist et billede af den som Piet omtaler, altså en kombineret advarsel og regulator, men i Chevrolets chassis service manual 1974 er den vist og omtalt som distribution switch, altså kun advarsel.
Så måtte jeg ud og åbne motorhjelmen og kigge ned i dyret, og i min sidder den som er vist i Chevrolet manualen uden regulator.
Piet, du ved alt, har det noget med årgangen at gøre eller har de brugt dem i flæng. Min er fra 71

Martin


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster