Kølersetup på 496 BBC

Ole Brinch
Indlæg: 0
Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39

Kølersetup på 496 BBC

Indlægaf Ole Brinch » 5. feb 2017, 14:30

Hej folkens

Efter at have ligget ude i Corvetten i fosterstilling og grædt hele vinteren er jeg nu nød til at tage mig sammen og finde en løsning på mine varmeproblemer.
Den tidligere ejer har lavet det viste setup, og jeg ser flere problemer i den måde at har lavet det på.


[LIST:1187ce4b]
[*]Jeg mener at bagpladen ligger ALT for tæt på selve ripperne og at den forhindre ordenligt flow i væsentlige dele af kølerens areal da luften ikke kan "komme ud"
[*]Samme problem gør sig gældende når blæseren er aktiv
[*]Siderne gaver ret meget og luften vil jo komme fra der hvor der er mindst modstand og det vil sige at store dele af den luft blæserne trækker igennem kommer fra siderne i stedet for igennem køleren.

Jeg fik den tanke at monterer blæserne direkte. Jeg har set andre Corvetter (godt nok small block) blæsere monteret direkte.
Burde det ikke være nok? Det er jo mest ved langsom kørsel og tomgang blæseren skal gøre arbejdet og ikke ved belastning, hvor fartvinden gør arbejdet.


Hvad er jeres erfaringer? Burde der ikke virker, hvis eller andre parametre omring motoren er iorden?

Data

496 bbc med Edelbrock topendkit og EFI.


Hilsen Ole

101891018810187
Vedhæftede filer
20170205_133549.jpg
20170205_133549.jpg (101 bytes) Vist 594 gange
20170205_133540.jpg
20170205_133540.jpg (101 bytes) Vist 594 gange
20170205_133456.jpg
20170205_133456.jpg (101 bytes) Vist 594 gange

Beslagsmeden
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. mar 2007, 20:56

Hej Ole Jeg kører selv en

Indlægaf Beslagsmeden » 6. feb 2017, 19:52

Hej Ole

Jeg kører selv en "lettere" pumpet 496. Med alm. køler
Jeg har en termostatstyret 16" blæser på bagsiden af køleren. Monteret direkte på - uden nogen bagplade.
Denne kan holde-, og langsomt sænke temperaturen.
Derudover har jeg foran på køleren. Monteret en mindre blæser. Der kan tændes og slukkes manuelt i spidstilfælde. Eller i tilfælde af, den anden står af.
Dog har jeg nogle beslag der når ud. Så jeg har fat i kølerkanten og ikke i ribberne.

Mvh
Jens

Lolk
Indlæg: 17
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Ole. De første år, jeg

Indlægaf Lolk » 7. feb 2017, 09:38

Hej Ole.
De første år, jeg havde min 1971 454, smed den en liter vand, hver gang jeg kørte igennem Vejle by. Problemet blev løst ved at skifte den originale propel ud med en "racing" propel og montere en dobbelt elblæser foran køleren, som kunne "puste" luften ind igennem køleren. Elblæseren er manuelt styret, så jeg kan starte begge blæsere eller kun den ene. Det har virket perfekt i 17 år, selv da vi var i syd Frankrig for nogle år tilbage og havde kørt hele dagen i over 30 graders varme, og sluttede af med at køre langsom igennem en storby (kølertemperaturen var under kontrol).
Forsøger at vedhæfte billeder senere. Og de kommer her nu: 10191nr2 10190 nr310192
Mvh lolk.
Vedhæftede filer
IMG_1517.jpg
IMG_1517.jpg (101 bytes) Vist 553 gange
IMG_1514.jpg
IMG_1514.jpg (101 bytes) Vist 553 gange
IMG_1516.jpg
IMG_1516.jpg (101 bytes) Vist 553 gange


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst