Stoplys

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Stoplys

Indlægaf olestenbent-975 » 26. maj 2016, 19:51

Hej
Længe siden at jeg har været inde i forum. Jeg har et lille problem med mit stoplys. Stoplyset virker kun i højre side på de to lygter som sidder der. Lys og blinklys virker, men ikke stoplys i de to lygter i venstre side. Det er en 68 cap. Håber at der er en som kan hjælpe. Har tjekket at pærerne virker.

Mvh. Johnny
#819

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Hej Johnny Det er lidt i

Indlægaf Allan#373 » 27. maj 2016, 08:26

Hej Johnny
Det er lidt i den trælse afdeling, men i flg diagrammet: http://www.club-corvette.dk/forums/ccd/teknik_files/chevy_corvette_1968.pdf1433252952.pdf
går der en Yellow ledning fra de 2 stop/blinklygter venstre bag og direkte til et oval samlestik ved ratstammen. Du ku' jo prøve at give den en plus med et stykke ledning og se, om der ikke bliver lys bagi. Det tror jeg der gør. Lygterne forsynes med strøm fra henholdsvis blinkrelæ og stoplyskontakt, og jeg tror ikke på fejl begge steder på een gang, og var det en sikring, ville den heller ikke kunne blinke til højre. Så er vi ved afviserkontakten :svengo:
Det er ikke verdens sjoveste ting at arbejde med. Den gør det, at den i midterposition sender stoplyssignal ud i blinkledningerne til begge sider.
Når du blinker til venstre, afbryder den stoplyssignalet til Yellow ledning, og forsyner i stedet denne ledning med signal fra blinkrelæet, mens kontakten stadig har forbindelse til stopsignal i højre side ( Dark Green). Jeg er bange for problemet ligger i kontaktfunktionen til Yellow ledning.
Brækket, knækket ledning, dårlig lodning, knækket kontaktben o.l.
Jeg kan kun ønske dig al held med fejlfindingen.
Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Hej Allan og tak for

Indlægaf olestenbent-975 » 27. maj 2016, 09:24

Hej Allan og tak for svar. Jeg vil sammen med min mekaniker prøve at kigge på ledningerne.

Sømanden
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. maj 2009, 19:35

Hej Nogen der ved

Indlægaf Sømanden » 6. jun 2016, 22:57

Hej

Nogen der ved om ledningsnettet til stoplys en magen til på en `73??

Jeg har ikke noget stoplys på min `73, men blinklyset fungerer fint i begge sider. Jeg har desuden tjekket at stoplys kontakten slutter og bryder som den skal.


Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Hej Nogen der ved

Indlægaf Allan#373 » 7. jun 2016, 18:10


Hej

Nogen der ved om ledningsnettet til stoplys en magen til på en `73??

Jeg har ikke noget stoplys på min `73, men blinklyset fungerer fint i begge sider. Jeg har desuden tjekket at stoplys kontakten slutter og bryder som den skal.




Hej jesper
Du må kalde mig Mads ( når ingen hører det) Hvis ikke systemet er magen til en 68'er. Alle C3 med omstyring (kombi blink/stop) virker på samme måde. Hvis du får 12 volt ud af stoplyskontakten når du træder på bremsen, og det ikke kommer om til lygterne, bliver det væk mellem stoplyskontakt og blinklyskontakt, da ledninger fra blinklyskontakt til stop/blinklygte er den samme. Yellow venstre, Dark Green højre, se diagram: http://www.club-corvette.dk/forums/ccd/teknik_files/chevy_corvette_1973.pdf1433711324.pdf
Måske er fejlen i det ovale / krumme multistik oppe over ratstammen
Mvh og god jagt
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Hej Allan! Så fik jeg fundet

Indlægaf olestenbent-975 » 27. jul 2016, 16:01

Hej Allan!
Så fik jeg fundet fejlen. Det var i ratstammen. Kontakten hvor afviser stangen sidder på var ikke skruet helt sammen med underlaget og det gav så problemer. Det tog lang tid at finde ud af. Vi testede først alle ledninger med måle apparat og derefter begyndte vi at udelukke de forskellige forbindelser. Vi fandt ret hurtigt ud af at fejlen måtte være i retstammen. Når afviser kontakten ikke sidder helt stramt skruet på er der ikke nogen eller dårlig forbindelse.
Vh. Johnny

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Ok tillykke med "sejren" Den fejl

Indlægaf Allan#373 » 27. jul 2016, 17:17

Ok tillykke med "sejren"
Den fejl har jeg ikke hørt om før. Er der noget der skal have stelforbindelse gennem kontakten? Så detaljeret er eldiagrammerne på hjemmesiden vist ikke.;-(
Godt fejlen er fundet.
Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

olestenbent-975
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. sep 2007, 15:19

Hej igen Allan! På afviserkontakten

Indlægaf olestenbent-975 » 28. jul 2016, 12:18

Hej igen Allan!
På afviserkontakten i rettet sidder der en oval plast tingest. Til den går to ledninger og på underlaget til den sidder der fire forbindelser. Når man ikke bruger blinklyset og den står i midten kører bremselyset den vej. Når man så blinker krydser den forbindelserne og lukker for bremselyset i den side man blinker til. Så blinker den i en side og giver bremselyset til modsatte side. Puha er sku for videre komme. Nå men nu virker det hele perfekt og har aldrig været bedre.
Vh. Johnny


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster