Tændspole, udmåling.

Firefighter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2015, 07:15

Tændspole, udmåling.

Indlægaf Firefighter » 27. aug 2015, 13:51

Hej,

er der nogen som har erfaring med udmåling af en tændspole ?
Jeg har fundet denne information som fortæller om hvad værdierne skal ligge indenfor på de 2 kredse.
http://www.secondchancegarage.com/public/coil-troubleshooting.cfm
Men omvendt har jeg også snakket med nogle som mener at det ikke kan bruges til noget ..... så jeg er lidt forvirret om det overhovedet kan bruges som en guide for om spolen er skudt.
Men når jeg foretager samme måling på min tændspole får jeg et resultat som siger hhv. 1,6 og 9,89
Jeg har desværre ikke mulighed for at låne en tændspole, da dette selvfølgelig ville have været enklere.


Mvh.
Kim
#1559

S.Carl
Indlæg: 36
Tilmeldt: 1. jan 2009, 15:22

Hej Kim, jeg har lige

Indlægaf S.Carl » 27. aug 2015, 15:32

Hej Kim, jeg har lige haft problemer med min tænding jeg målte primær modstand til 0,5 ohm og sekundær modstand til 10,3 Kohm. jeg havde gnist i tændrøret når det var ude af blokken men den kunne ikke starte. GM service manual foreskriver primær modstand til 1,77-2,01 ohm og sekundær modstand til 3-20 Kohm, seriemodstanden 1,8 ohm.
Jeg købte en ny tændspole hos Biltema til 149 kr. og skiftede seriemodstanden ud med den medfølgende på 1,2 ohm - og vupti, motoren startede. Jeg har også købt et motormåleinstrument hos Biltema med kamvinkelmåler, omdrejningstæller m.m hvilket fungerer fint.

Mvh. Søren #1012

Firefighter
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2015, 07:15

Hej Søren, det var jo lidt

Indlægaf Firefighter » 27. aug 2015, 23:19

Hej Søren,
det var jo lidt interesant, for nogen af de folk som jeg har snakket med går med den indstilling at enten virker tændspolen ikke og dermed starter bilen ikke, eller også virker den og bilen kan starte.
Og andre har samme oplevelser i samme stil som du har haft, så jeg vil få fat i en ny tændspole asap.
Tak for dit svar, det bekræftede også min personlige mening.

Mvh.
Kim


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster