Speedometer virker ikke

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Speedometer virker ikke

Indlægaf adica1-2724 » 21. maj 2015, 15:26

Mit speedometre virker ikke ? og jeg har brug for gode råd eller hjælp til at få det til at virke. Jeg har en 1977 Stingray Targa. For at finde ?root cause? - som det hedder - skuede jeg speedometer kablet af hvor det går ind ved bagenden af gearkassen. Jeg satte en boremaskine på enden af kablet og kunne få fint udslag på speedometeret. Så det virker derfra og op gennem cruise control unit.

Jeg afmontere derefter en bolt og afmonterede det lille nylon tandhjul som kablet går ind i. Det tandhjul tandhjul som kører på et større tandhjul som sidder på akslen der kommer ud af gearkassen.

Dette tandhjul (det røde tandhjul i billedet) havde ødelagte tænder. Jubii ? tænkte jeg - det er da en nem reparation. Men så kikkede jeg ind igennem hullet hvor det røde tandhjul havde siddet (brugte et spejl da jeg ikke kunne kikke direkte derind). Og oh ? oh, det tandhjul der sidder på akslen var væk ? det var der ikke. Og jeg kunne se stumper at et grønt tandhjul ligge derinde i ?tail shaft housing?.

Så nu har jeg købt 2 nye tandhjul (se billedet). Og jeg har selvfølgeligt ingen problemer med at montere det nye røde tandhjul. Men jeg ved ikke om jeg skal kaste mig ud i at prøve at isætte det nye grønne tandhjul selv.

Jeg vil lige indskyde at jeg laver selv mindre reparationer på bilen (bremser, skifter startermotor, generator, mm) og vil gerne selv skifte (isætte nyt) grønt tandhjul hvis jeg kan finde ud af det. Men er det for vanskeligt (for omfattende) så må jeg finde et værksted der kan gøre det for mig.

Så nu kommer mine spørgsmål:

Er der nogen der er herinde på Forum?et der selv har skiftet (isat) sådant et tandhjul på akslen? Er det svært? Hvor kan jeg finde en beskrivelse af hvordan jeg skal gøre (det er ikke lykkedes mig at finde noget på nettet eller andre steder)?

Er der nogen der har fået et skiftet på værksted? I så fald hvilket værksted? Og hvad kostede det?
9562
Undskyld den lange tekst ? og håber der er noget der kan hjælpe med forslag og input :-)
Vedhæftede filer
Rødt externt og grønt internt speedometer gear.jpg
Rødt externt og grønt internt speedometer gear.jpg (101 bytes) Vist 7172 gange


adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Tak for input Jan :-)

Indlægaf adica1-2724 » 24. maj 2015, 12:23

Tak for input Jan :-) Jeg har faktisk allerede fundet og set filmen du har linket til inden jeg postede dette (skulle jeg måske have skrevet). Mit problem er at min gearkasse sidder på bilen og ikke på en arbejdesbænk som i videoen.Jeg håber at der er nogen herinde der kan fortælle hvor svært (nemt) at det er at gøre det selv når det er monteret på bilen. Eller eventuelt fortælle hvordan man gør - hvad skal afmonteres for at få adgang og mulighed for at udskifte det grønne gear (hvor og hvordan adskiller man kardanaksel fra gearkasse? - når tail shaft housing afmonteres er der pakninger/O-ringe som jeg bør udskifte? osv).Eller ? jeg vil gerne høre fra andre der har fået det skiftet på et værksted. Hvilket værksted var det ? og hvad kostede det?

jan 924-1056
Indlæg: 0
Tilmeldt: 28. apr 2008, 21:43

Du kan ringe til Nybølle.

Indlægaf jan 924-1056 » 31. maj 2015, 10:16

Du kan ringe til Nybølle.
Han ved besked.
http://nyboelleauto.dk/

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Det er en ret simpel

Indlægaf Piet » 2. jun 2015, 09:09

Det er en ret simpel operation når gearkassen er afmonteret, jeg har aldrig skiftet dem med gearkassen på bilen, er det en manuel eller automat?

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Jeg fulgte det gode råd

Indlægaf adica1-2724 » 18. okt 2015, 09:12

Jeg fulgte det gode råd fra Jan og besøgte Nybølle auto. De udskiftede det grønne tandhjul for mig, skiftede desuden en ?bushing? ved udgangen af gear-shaft som var meget slidt og isatte det røde gear. Og nu virker speedometeret som det skal :-)

Desuden hjalp Sven fra Nybølle auto mig med et par andre ting som jeg skulle have lavet inden syn (styretøjsreparation, indhugning af stelnummer, mm).


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster