Bilsyn - hvor henne?

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Bilsyn - hvor henne?

Indlægaf adica1-2724 » 13. apr 2015, 21:38

Jeg har/er ved at lave reparationer på min Corvette for at gøre den klar til første syn efter at jeg har fået den hjem fra Californien.
Er der nogen der kan anbefale et godt sted til at tage den til syn på Sjælland? ? Så den ikke fejler syn pga noget som ikke er påkrævet for en Corvette fra 1977.
Er der bedre steder hvor de kender til veteranbiler og det derfor er bedre at tage derhen?

ClausX
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2003, 11:08

Jeg tror ikke det er

Indlægaf ClausX » 14. apr 2015, 16:31

Jeg tror ikke det er synsstedet, men snarere synsmanden, der kan være mere eller mindre oplyst i detailforskrifterne ved syn af ældre Corvetter. Derfor kan det ofte være et lotteri, om bilen går igennem synet eller ej.

Det er oftest lygteføring, blinklys, sidemarkeringer og tegngivningssignaler, der giver problemer ved syn. Men, du skal også sørge for at dit stelnummer er indhugget i rammen det rigtige sted og at det er synligt for synsmanden.

Det er en god ide at skimme detailforskrifterne for syn, for at se hvad der var gældende netop for årgangen af din bil. Her er linket:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/626278A5B54143B1BC848F3D7269A4A4.ashx

Hvis det ikke duer, kan du søge på trafikstyrelsens hjemmesede:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Vejledning-om-syn-af-koretojer.aspx

Selv om det oftest ikke kan betale sig at skændes med en synsmand, så er det en god ide at medbringe udvalgte dele af ovennævnte detailforskrift, så man kan dokumentere hvad der var/er gældende, ifald synsmanden ikke har læst på lektien!

Held og lykke med førstegangssynet.

Venlig hilsen Claus

Eva og Poul
Indlæg: 0
Tilmeldt: 11. nov 2008, 11:14

Jeg har lige været til

Indlægaf Eva og Poul » 14. apr 2015, 17:39

Jeg har lige været til syn, husk at alt der er monteret skal virke, jeg blev kasseret pga. servoen ikke virkede, jeg har ikke problemer med at styre, men når det er der skal det virke var synsmadens forklaring. der er normalt ikke stelnummer I rammen på vores biler, det skal ihugges, evt. på en plade der er svejset på !!

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Hej Claus, Tak for dine inputs,

Indlægaf adica1-2724 » 14. apr 2015, 18:34

Hej Claus,

Tak for dine inputs, links og beskrivelser af hvad der skal til mht. at få bilen klar til syn (og til at bestå) Jeg arbejder lige nu med at få lygteføring, blinklys, sidemarkeringer og tegngivningssignaler til at være klar som du beskriver.

Jeg har monteret sideblink i begge gæller som Allan og andre har skrevet om (og vist på billeder) så det skulle være i orden.
Dog blinker blinklys fremadrettet og forrest på siden ikke samtidigt - når den ene er tændt så er den anden slukket. Allan har skrevet en beskrivelse hvordan man kan fixe det - flytte en ledning til stel - men det kniber for mig at finde ud af hvilke ledning det er. Skal kikke på det igen i kommende weekend.

Desuden virker det lange lys ikke. Jeg tror at det er high beam dimmer switch der er dårlig. Kæmper lige nu med at finde ud af hvordan jeg kan få den afmonteret og en ny monteret. Der er ikke meget plads og jeg har svært ved at se/regne ud hvordan jeg får den ud.

Speedometer virker ikke - jeg kan få udslag på det ved at sætte boremaskine på kabel nede ved gearkasse så nu vil jeg bestille det lille plastic speedometer drive gear der er hvor speedometer kabel monteres på gearkasse.

Anyway - sorry for det lange kik/skriv mht i hvad jeg roder med lige nu for at gøre den klar. Jeg er ivrig efter at få Corvetten klar til syn - og bestået - så jeg kan komme ud og køre :-)

Venlig hilsen

Steen

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Hej Peter, Også tak for

Indlægaf adica1-2724 » 14. apr 2015, 18:40

Hej Peter,

Også tak for dit svar. Godt at du (og Claus) fortæller mig om stelnummer i rammen - det var jeg ikke lige klar over. Er der et bestemt sted hvor det skal være? Eller et sted hvor det er bedst/nemmest? Hvor har du sat dit?. Jeg kender en der er dygtig til at svejse så jeg vil ihugge nummeret i en plade og så se om jeg kan overtale ham til at svejse den på for mig.

Som du kan se i mit skriv til Claus så er jeg igang med forskellige ting for at gøre klar. Lad mig endelig vide hvis der er noget andet du tænker på at jeg lige skal huske.

Venlig hilsen

Steen

adica1-2724
Indlæg: 0
Tilmeldt: 19. aug 2014, 07:39

Mht hvor jeg bedst kan

Indlægaf adica1-2724 » 14. apr 2015, 18:50

Mht hvor jeg bedst kan tage Corvetten til syn? Jeg bor ikke så langt fra Holbæk og jeg har fundet BilsynHolbæk på nettet som skrive på deres hjemmeside specielt om syn af veteranbiler (http://www.bilsynholbaek.dk/syn_af_veteranbil.php). De skriver: "Vi har selv veteranbiler på udstillingsområdet og elsker biler med sjæl, så vi tager kærligt imod din veteranbil"

Er der nogen der har erfaring med at tage en veteran Corvette til dem for syn?

Hindsbøl
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19. apr 2013, 13:04

Jeg tror Claus har ret,

Indlægaf Hindsbøl » 14. apr 2015, 21:26

Jeg tror Claus har ret, det er mere synsmanden og hans humør.

Nu har jeg ikke læst hele tråden men jeg går ud fra at det er en C3 du har, hvis det er, er der altså stel nummer på rammen, det er bare næsten umuligt at komme til. Det sidder banket i rammen ovenfra og det er placeret ved venstre baghjul aller øverst på rammen og du skal bruge et lille tandlæge spejl for at kunne se det da der kun er ca. 2 cm om til karosseriet. Jeg mener at Piet fra First Mile har avet et indlæg for nogle år siden om dette.

Jeg kunne IKKE få lov til at sætte en plade med numret på før end synsmaden havde set det originale.

Jeg er i Finland nu men du er velkommen til at kontakte mig på torsdag når jeg er tilbage så kan jeg forklarer det nærmere

Peter Hindsbøl 25396222

Brugeravatar
Allan#373
Indlæg: 68
Tilmeldt: 13. apr 2004, 10:37
Geografisk sted: Thisted

Nu bli'r det nok lidt

Indlægaf Allan#373 » 15. apr 2015, 10:44

Nu bli'r det nok lidt teknisk, men spørg hvis det lyder "russisk"
Når synsstedet ikke umiddelbart kan se vin# , har de kun een afkrydsningsmulighed i skemaet, og det er "stelnummer findes ikke". DU SKAL HAVE TILLADELSE AF SYNSSTEDET TIL AT GENINDHUGGE (som det hedder)STELNUMMER. Stedet er på vangen bag højre forhjul. Nogle vil have det hugget direkte i vangen, andre tillader at hugge det i en solid plade, som påsvejses vangen. Besøg synsmanden og spørg, hvad han foretrækker, evt. om du må ihugge det på forhånd, så du slipper for en ekstra fremvisning(den er dog gratis).Så har han fået lov at bestemme.
Her sidder det originale vin #, bag venstre baghjul.
9447
Forreste sideblink kan normalt ikke godkendes som sideblink (nogle synssteder gør det dog) fordi forskærmen spidser så meget, at du ikke kan se blinket, hvis du står ved bagenden af bilen, og træder en ½ meter til siden. Da blink ikke må blinke i "utakt" med mindre der er højdeforskel på ½ meter tror jeg nok, foreslår jeg, du laver det til en sidemarkering. Det gør du ved at klippe den lyseblå ledning, som er blink, tar den lyseblå der kommer fra lygten, og sætter den til stel=sort ledning ved forreste blink. Den lyseblå ledning fra ledningsnettet bør du isolere og gemme, da der er spænding på, når du blinker.
Det er en god ide, at skrive årgang i indlæggene, da C3'erne langtfra er ens. Jeg har ledningsdiagram til flere C3'ere i pdf. hvis det har interesse.
god arbejdslyst
Vedhæftede filer
vin#.jpg
vin#.jpg (266.96 KiB) Vist 8657 gange
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Lolk
Indlæg: 71
Tilmeldt: 28. nov 2004, 20:42

Hej Steen. Det er rigtigt det

Indlægaf Lolk » 15. apr 2015, 20:42

Hej Steen.
Det er rigtigt det Allan skriver (han er jo formand, så vi tør jo ikke sige ham imod!). Jeg håber selvfølgelig ikke han læser dette. Stelnr på min 71 Corvette er bag højre baghjul, som Hindsbøl skriver. Endvidere er der et på den lodrette del af rammen lige ud for den øverste midterste del af højre forhjul. Ingen af de 2 er der nogen mennesker, der kan læse, og min Corvette har da været til syn nogle gange, idet den har været i Danmark siden 1975, og faktisk på plader hele tiden. Jeg må dog indrømme, at sidste gang jeg var til syn, mente synsmanden, at han lige kunne ane omridset af et stelnr ved højre forhjul.
Mvh lolk

ClausX
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. sep 2003, 11:08

Det er en god ide,

Indlægaf ClausX » 16. apr 2015, 02:02



Det er en god ide, at skrive årgang i indlæggene, da C3'erne langtfra er ens.


Jeg er enig i at det altid er en god ide at skrive hvilken årgang Corvette man har, men det gør Steen/adica1 jo også i sit første indlæg (1977):iagree:
Til gengæld er jeg ked af, at jeg aldrig kan åbne de vedhæftede filer/billeder, som mange putter i deres indlæg. Hvorfor er det sådan?

Vettehilsen Claus


Tilbage til "Teknisk Forum C3"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster